Ugyan az EU nagy nehezen tető alá hozott hatodik szankciós csomagja csak decembertől tiltja meg a tengeren szállított orosz kőolaj importját, a hírnevüket féltő nyugati olajvállalatok már a háború kirobbanása után elkezdték csökkenteni, megszüntetni az orosz kőolaj felhasználását.
Az olaj orosz eredetének elrejtésével emiatt pénzt lehet keresni, nem feltétlenül a legnagyobb szereplőknek eladva – ezek túlságosan is szem előtt vannak -, de kisebb olajvállalatoknak könnyebb úgy értékesíteni az energiahordozót, ha nem látszik az eredete. Korábban Görögországhoz köthető teherhajók vettek részt orosz olaj szállításában úgy, hogy hajóról hajóra szivattyúzták át az árut, nyilvánvalóan azért, hogy elrejtsék az olaj eredetét, majd az európai piacon értékesítsék.
Az utóbbi hetekben – a Bloomberg cikke szerint – újabb olyan módszert kezdtek alkalmazni a tengereken, amelyet korábban már szankcionált országok hajói használtak, például Irán és Venezuela: az orosz olajat szállító tankerek jeladóikat kikapcsolva eltűntek szem elől a Portugáliához tartozó Azori-szigetek közelében. Valószínűleg azért, hogy közben végrehajtsák az említett áttöltési műveletet.
Ilyen hajóról hajóra transzferek ezeken a vizeken nem történtek a háború előtt, ez korábban Dánia és Görögország partjainál volt jellemző, mert a Balti- és a Fekete-tengerre nem hajózhatnak be bizonyos méret feletti tankerek. Ez azonban korábban sosem „sötét üzemmódban” történt, hiszen nem volt motiváció a tevékenység leplezésére. A jelenség egyébként nem korlátozódik az említett térségre, az Ázsiába tartó, orosz eredetű szállítmányok is elkezdtek eltűnni a figyelő szemek elől.
Világ
Fontos