Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2022. március 4. 11:37 Világ

Most már látszik, hogy az orosz gázszállítások előrejelezték a háborút

Szerdán a teljes világsajtót bejárta, hogy történelmi csúcsra emelkedtek a gázárak a holland gáztőzsdén, miután az Gazprom csak az ötödét foglalta le a Jamal vezetéken elérhető tranzit kapacitásnak. Azaz úgy tűnt, hogy az egyik legfontosabb útvonalon csak kis mennyiség érkezik majd. Ehhez képest a Jamalon tegnap és tegnapelőtt is több gáz jött be Európába, mint december közepe óta bármikor. És véletlenül sem ez volt az egyetlen vezeték, ahol jelentősen nőtt az orosz gáz európai importja.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEurópa túlélné az orosz gáz hiányát, Oroszország kevésbéAz orosz földgázszállítások lekapcsolása sokkal inkább Oroszország számára lenne katasztrófa, és az idő is ellene dolgozik.

Emelkedtek a szállítások

Az elmúlt egy hétben, tehát a háború második napja óta, napi átlagban nagyjából harmadával több földgáz érkezett a kontinensre az Oroszország irányából befutó vezetékeken, mint az azt megelőző két hétben. A teljes import – akárcsak a Jamal vezetéken – minden jel szerint december közepén volt utoljára magasabb a mostaninál.

Pontos számot azért nehéz mondani, mert a Gazprom ugyan közöl napi adatokat az európai szállításokról, csakhogy a vállalat honlapja napok óta elérhetetlen. Így egyesével kell összeszedni a beérkező csöveken áthaladó gáz mennyiségét. Ezt mutatja a legfontosabb vezetékekre a lenti ábra.

Ahogy látszik, a szállítások január legelején lényegében minden vezetéken visszaestek, és bár volt egy időszak, amikor kicsit több gáz jött, egészen a háború kirobbanásáig elég alacsony szinten álltak. Február 24-e után azonban ez megváltozott, és újra ugyanaz a mennyiség érkezett, amely a fűtési szezon elején jellemző volt.

Ez azért érdekes, mert – ahogy ezt egy ágazati szakérő a G7-nek elmondta – a Gazprom európai szerződéseiben jellemzően rögzítve van egy meghatározott mennyiség, amitől az orosz cég tartósan nem térhet el. Miután a szállítónál nem lehet pontosan előre jelezni mindent, a vevőnek viszont az esetek nagy részében folyamatosan van szüksége a gázra, az ilyen megállapodásokban a szerződött mennyiség körül megadnak egy sávot, és abban kell szállítania a Gazpromnak. Tehát ha leszerződnek például napi 100 egységre az adott időszakban, akkor az orosz társaság megteheti, hogy egy ideig csak 85 egységet szállít, de ezt később be kell pótolnia úgy, hogy a 100 helyett 115 egységet hoz be*Ebben az esetben ugye plusz/mínusz 15 százalékos a megengedett eltérés..

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöbb gáz jön Magyarországra a háború kezdete óta, mint a télen bármikorNapi átlagban nagyjából ötödével több gáz érkezik Magyarországra az orosz invázió megindítása óta, mint az azt megelőző egy hétben.

Spekulálhattak a háború okozta drágulásra

A lapunknak nyilatkozó szakértő szerint a háború előtt az oroszok minden jel szerint a szerződésekben kikötött minimumot teljesítették, és most pótolnak, vagy legalábbis szállítják azt a mennyiséget, amire szerződtek.

Időközben azonban a gáz tőzsdei jegyzése – amihez a Gazprom is köti az árait – a duplájára emelkedett a háború miatt. Márpedig az oroszok (és így a Gazprom is) nyilván tudhatták, hogy háborút fognak indítani, és sejthették azt is, hogy ennek milyen hatása lesz az árakra, illetve a gázeladásokból származó bevételeikre.

Magyarul nagyon úgy tűnik, hogy az elmúlt hónapokban az oroszok több milliárd köbméter gáz visszatartásával spekulálhattak arra, hogy a háború miatt sokkal többet keresnek majd ennek eladásán.

Persze a szerződéseket mindenki üzleti titokként kezeli, de ha a visszatartott mennyiségre is az aktuális árak vonatkoznak (márpedig ez nagy valószínűség szerint így van), akkor a csökkenő szállítások valójában előre jelezték a háborút.

Még ha ezt akkor még senki, vagy szinte senki nem sejtette.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ földgáz gazprom háború orosz-ukrán konfliktus Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.