Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. szeptember 15. 11:12 Világ

Szórják a 700 ezer forintos büntetéseket a külföldi fuvarozócégekre a svédek

A Svéd Közlekedési Hatóság (Transport Styrelsen) azt mondta lapunknak, hogy szeptemberben eddig már 17 alkalommal büntettek meg külföldi fuvarozócégeket azért, mert a kamionos a heti hosszú pihenőidejét a kabinban töltette – valahol Svédországban parkolva.

Sokat írtunk már arról, hogy Európában nagy piaci csata folyik a nyugati és keleti fuvarozók között, és ennek részeként a szabályozás nemrég úgy változott meg, hogy azt sok tekintetben szinte lehetetlen egy keleti cégnek teljesítenie. A svéd példában konkrétan arról a kitételről van szó, hogy a sofőrt a hosszú pihenőre vagy haza kell juttatni, vagy szállást-szállodát kell neki szerezni. Rengeteg olyan kelet-európai társaság van, amely az európai piac egységességét kihasználva a kontinens nyugati felében dolgozik, vagyis a kamiont a sofőrrel együtt hosszabb ideig nyugatra küldi.

Mivel a kamionokban van ágy, és hétköznap lehet is szabályosan benne aludni, eddig bevett gyakorlat volt a kamionosok több hétig, akár hónapokig tartó kiküldetése is. Sok magyar sofőr is dolgozik két- vagy akár négyhetes hazatérési ciklusokban, de a probléma azoknak az uniós cégeknek igazán nagy gond, amelyek jóval távolabb vannak a legfontosabb nyugat-európai fuvarozási piacoktól. Például Bulgáriába vagy Romániába szinte lehetetlen üzletileg értelmes keretek között kéthetente hazajárni egy kamionnal.

A svédek szeptembertől kezdték a gyakorlatban alkalmazni az új szabályt. Ahogy a G7-nek mondta a hivatal, a rendőrség végzi a közúti ellenőrzést, és ha a sofőr 45 óránál hosszabb ideje tölti a pihenőidejét, akkor 20 ezer koronára, azaz majdnem 700 ezer forintra büntethetik. A rendőrség helyben előleget szedhet be, a közlekedési hatóság pedig kivizsgálja az ügyet, és dönt, hogy a teljes összeget behajtja-e. Eddig 17 esetben kért külföldi cégtől büntetéselőleget a rendőrség, a hatóság azonban nem tudta megadni nekünk a cégek listáját, így nem tudjuk, hogy magyarok vannak-e közöttük.

A büntetés kiszabása természetesen nem mentesíti a szabály betartása alól a fuvarozócéget, vagyis a sofőrnek ezen felül is szállást kell biztosítani, és ezt igazolni kell. A szabály kritikusai szerint egyébként ezzel nemcsak az a probléma, hogy drága, hanem az is, hogy elég nehéz kamionnal megközelíthető szállásokat találni, és a járművet a sofőrnek adott esetben magára kell hagyni.

A hatóság azonban újra elmondta nekünk azt, amivel a szabályt Európa-szerte indokolják: közlekedésbiztonsági okokból nem lehet megengedni, hogy nem megfelelően kipihent sofőrök vezessenek az utakon. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a kamionsofőrök idejük nagy részében így is a kabinban alszanak, és ha haza is kell őket hozni, legfeljebb pár napot töltenek otthon, a saját ágyukban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan, ahol már üres áruházi polcokhoz vezetett a kamionoshiányAmerikában és Angliában ellátási problémákat okoz, hogy nincs elég teherautó-sofőr. Az utánpótlás hiánya miatt ez idővel Magyarországon is előfordulhat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA fuvarozás-vita is arról szól, hogy feljebb tudunk-e kerülni az európai munkamegosztásbanEgyelőre csak az alacsonyabb bérrel tudunk versenyképesek lenni. Az európai integráció sikere múlik azon, hogy el tudunk-e mozdulni az értékesebb munka felé.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ büntetés fuvarozás közúti árufuvarozás Svédország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.