Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. szeptember 15. 11:12 Világ

Szórják a 700 ezer forintos büntetéseket a külföldi fuvarozócégekre a svédek

A Svéd Közlekedési Hatóság (Transport Styrelsen) azt mondta lapunknak, hogy szeptemberben eddig már 17 alkalommal büntettek meg külföldi fuvarozócégeket azért, mert a kamionos a heti hosszú pihenőidejét a kabinban töltette – valahol Svédországban parkolva.

Sokat írtunk már arról, hogy Európában nagy piaci csata folyik a nyugati és keleti fuvarozók között, és ennek részeként a szabályozás nemrég úgy változott meg, hogy azt sok tekintetben szinte lehetetlen egy keleti cégnek teljesítenie. A svéd példában konkrétan arról a kitételről van szó, hogy a sofőrt a hosszú pihenőre vagy haza kell juttatni, vagy szállást-szállodát kell neki szerezni. Rengeteg olyan kelet-európai társaság van, amely az európai piac egységességét kihasználva a kontinens nyugati felében dolgozik, vagyis a kamiont a sofőrrel együtt hosszabb ideig nyugatra küldi.

Mivel a kamionokban van ágy, és hétköznap lehet is szabályosan benne aludni, eddig bevett gyakorlat volt a kamionosok több hétig, akár hónapokig tartó kiküldetése is. Sok magyar sofőr is dolgozik két- vagy akár négyhetes hazatérési ciklusokban, de a probléma azoknak az uniós cégeknek igazán nagy gond, amelyek jóval távolabb vannak a legfontosabb nyugat-európai fuvarozási piacoktól. Például Bulgáriába vagy Romániába szinte lehetetlen üzletileg értelmes keretek között kéthetente hazajárni egy kamionnal.

A svédek szeptembertől kezdték a gyakorlatban alkalmazni az új szabályt. Ahogy a G7-nek mondta a hivatal, a rendőrség végzi a közúti ellenőrzést, és ha a sofőr 45 óránál hosszabb ideje tölti a pihenőidejét, akkor 20 ezer koronára, azaz majdnem 700 ezer forintra büntethetik. A rendőrség helyben előleget szedhet be, a közlekedési hatóság pedig kivizsgálja az ügyet, és dönt, hogy a teljes összeget behajtja-e. Eddig 17 esetben kért külföldi cégtől büntetéselőleget a rendőrség, a hatóság azonban nem tudta megadni nekünk a cégek listáját, így nem tudjuk, hogy magyarok vannak-e közöttük.

A büntetés kiszabása természetesen nem mentesíti a szabály betartása alól a fuvarozócéget, vagyis a sofőrnek ezen felül is szállást kell biztosítani, és ezt igazolni kell. A szabály kritikusai szerint egyébként ezzel nemcsak az a probléma, hogy drága, hanem az is, hogy elég nehéz kamionnal megközelíthető szállásokat találni, és a járművet a sofőrnek adott esetben magára kell hagyni.

A hatóság azonban újra elmondta nekünk azt, amivel a szabályt Európa-szerte indokolják: közlekedésbiztonsági okokból nem lehet megengedni, hogy nem megfelelően kipihent sofőrök vezessenek az utakon. A teljes képhez hozzátartozik, hogy a kamionsofőrök idejük nagy részében így is a kabinban alszanak, és ha haza is kell őket hozni, legfeljebb pár napot töltenek otthon, a saját ágyukban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkVan, ahol már üres áruházi polcokhoz vezetett a kamionoshiányAmerikában és Angliában ellátási problémákat okoz, hogy nincs elég teherautó-sofőr. Az utánpótlás hiánya miatt ez idővel Magyarországon is előfordulhat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA fuvarozás-vita is arról szól, hogy feljebb tudunk-e kerülni az európai munkamegosztásbanEgyelőre csak az alacsonyabb bérrel tudunk versenyképesek lenni. Az európai integráció sikere múlik azon, hogy el tudunk-e mozdulni az értékesebb munka felé.

Világ büntetés fuvarozás közúti árufuvarozás Svédország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2022. november 25. 13:34 Világ

Mindent megtesznek az ukránok, de egyre nehezebben tudnak úrrá lenni a közművek rombolásán

Egyelőre alkalmazkodik a lakosság az akadozó közműszolgáltatásokhoz, de ez egyre nagyobb kihívás az áramhálózatot érő rendszeres orosz rakétacsapások közepette.

Nagy Zsolt
2022. november 25. 09:03 Tech, Világ

Az oroszok a világ legfejlettebb elektronikai haditechnikáját vitték Ukrajnába, rá is faragtak

Az invázió első napjaiban lehengerlő erőt mutatott az orosz elektronikai hadviselés. Túlságosan erőset.

Évi 711 milliárd dollár: ennyi lenne a Föld túlélésének ára

Úgy tűnik, árcédulát kell rakni a természetre ahhoz, hogy ne pusztítsuk el.

Fontos

Jandó Zoltán
2022. november 25. 04:34 Pénz, Vállalat

Sokkal gyorsabban fogy a gáz Magyarországon, mint más országokban

Visszaesett az import, miközben nőtt a kivitel. A mostani helyzet rávilágít arra az általános tévhitre, hogy a magyar tárolókban lévő gáz a mienk.

Stubnya Bence
2022. november 24. 18:33 Pénz, Világ

Nagyon szerette volna idén lezárni a kormány az EU-s pénzek körüli kavarást, de áthúzódhat az ügy 2023-ra

A magyar kormánynak a devizában fizetendő megdrágult energiaimport miatt is fontos lett volna az idei megegyezés, most viszont úgy tűnik, hogy jövőre is folytatódhat az alkudozás.

Torontáli Zoltán
2022. november 24. 16:04 Vállalat, Világ

Néha nem jön az olaj, megint látszik a Barátság vezeték kockázata

Minden érintettnek az az érdeke, hogy az orosz olaj eljusson Kelet-Európába, de a háború olyan szakaszba lépett, amikor ez már egyáltalán nem garantálható.