Hírlevél feliratkozás
Avatar
2021. augusztus 13. 09:42 Tech, Világ

Amivel ez az osztrák kisváros kísérletezik, az már tényleg zöld tömegközlekedés

Egyre többet hallani a hidrogénalapú közlekedésről, a témával mi is többször részletesen foglalkoztunk már, amit azonban most az ausztriai Wels városában csinálnak, az újabb előrelépésnek tűnik. Ahogy a helyi sajtótájékoztatón bejelentették, egy olyan busszal kezdik szállítani az utasokat, amely hidrogént tankol, és a hidrogént napenergia segítségével állítják elő.

Amint arról többször is írtunk, a hidrogént üzemanyagként használó járművek (autók, buszok, teherautók és vonatok) lényegében elektromos hajtásúak, de lényeges különbség, hogy az elektromotort döntő részben nem egy beépített akkumulátorból származó árammal, hanem a fedélzeten a hidrogénből (üzemanyagcellában) folyamatosan előállított árammal táplálják. A folyamat közben víz és némi hő keletkezik.

Könnyen belátható, hogy ha a hidrogént vízből nyerik ki, és ehhez megújuló energiaforrást (szél, nap) használnak, akkor zöld körfolyamat jön létre: a vizet szétválasztják hidrogénre és oxigénre, majd a hidrogént a járművön a környezet oxigénjével egyesítve visszaalakítják vízzé.

Bár világszerte rengeteg hidrogénes teszt folyik, sajnos a hidrogént egyelőre főként földgázból nyerik ki, vagyis nem vízből, és még nem is feltétlenül megújuló energia befektetésével, így a folyamat nem tekinthető igazán zöldnek. A welsi kísérlet azonban azért is érdekes, mert megpróbálnak egy kisvárosi buszos közlekedést zöld hidrogénre állítani.

A járművet a spanyol CAF csoporthoz tartozó Solaris szállítja, és a teszt alatt a használata teljesen ingyenes lesz – vélhetően azért, hogy az új technológiától esetleg idegenkedő utasokat is megnyerjék.

A felhasznált hidrogént az osztrák Fronius cég szállítja a szomszédban lévő telephelyéről, és az előállításhoz napenergiát használ. A busz 37 kilogramm hidrogénnel 400 kilométert tud megtenni, a tankolás körülbelül 15 percet vesz igénybe, vagyis a hagyományos gázolajos buszokkal megegyező időtartamot. Az akkumulátort használó elektromos buszok töltési ideje 6-8 óráig is eltarthat.

Üzletileg azonban még van mit fejlődni. Jelenleg a hidrogénalapú buszok 1,5-2,5-szer drágábbak, mint a hagyományos buszok, és hasonló a szorzó a hidrogén és a gázolaj között is.

Wels polgármestere azonban a sajtóbemutatón azzal érvelt, hogy a hidrogénes megoldás jobb lesz, mint az akkumulátoros, mert előbbivel 1:1-ben ki lehet váltani a dízeles buszokat, míg az akkumulátoros verzióknál 1:2 az arány, ha ugyanolyan szállítási kapacitást akarnak fenntartani (márpedig valószínűleg ez a cél).

A Solaris elmondta, hogy 100 hidrogénes buszra van rendelése. Az Európai Uniós irányelvek szerint 2021-től 2025-ig az új beszerzésű buszok 45 százalékának környezetkímélőnek kell lennie, de az arány 2026-tól 65 százalékra nő.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több nagyvállalat lát fantáziát a hidrogénes járművekbenAz olajipari cégek közül egyre több látja a hidrogénben a közlekedéshez használt energia jövőjét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMáris egy méretes szürke folt rondítja az európai Green DealtAz unió úgy akarja az iparát zöld alapokra helyezni, hogy egy nem teljesen zöld technológiát is támogat. A földgáz mögött álló olajipar nagyon fontos győzelmet aratott azzal a fából vaskarika érvelésével, hogy a fosszilis gázból is megfelelő hidrogént állít elő.

Tech Világ ausztria busz elektromos busz hidrogén Wels Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2021. szeptember 13. 12:20 Támogatói tartalom, Tech

Magyar cég fejlesztésével dugók nélkül, balesetmentesen közlekedhetnek a jövő járművei

Az önvezető autók álmát régóta hajszolja az emberiség, de a teljes önvezetés még mindig igen mesze van. Az intelligens közlekedés azonban már a küszöbön áll: már ma is több százezer olyan autó közlekedik az európai utakon, amelyek egymással és az infrastruktúrával is képesek kommunikálni egy új technológiának köszönhetően, amelynek feltételeit majd egy évtizede kezdték el megteremteni.

Bucsky Péter
2021. szeptember 9. 06:04 Tech

Kihal az autókból az egyik legjobb élmény, a kézi sebességváltás – nem egészen környezetbarát módon

Az elektromos autók korszakának igazi kezdetéig nyolc-tíz év maradt, és ez az automata váltók nagy korszaka lehet.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 5. 17:26 Tech

Egészségesebb pirítóst ígérnek a kutatók, de van benne egy csapda

Hamarosan döntened kell egy nagyon érzékeny kérdésben: hajlandó vagy génmódosított búzából készült kenyeret enni, ha a tudomány állása szerint az biztosan egészségesebb?

Fontos

Hajdu Miklós
2021. szeptember 17. 17:59 Adat

A magyar tanárok fizetése a fasorban sincs, pedig több pénz jut az oktatásra

Nem csoda, ha elégedetlenek a hazai pedagógusok, a fejlett országok körében ők keresik a legkevesebbet a diplomás átlagbérhez képest.

Zemplényi Antal
2021. szeptember 16. 16:06 Közélet

Mikor túl drága egy orvosi kezelés ahhoz, hogy kifizesse az állam?

Senki sem szereti, ha nem jut pénz egy új egészségügyi technológiára, de súlyos következményei lennének, ha nem húznák meg valahol a határt.

Avatar
2021. szeptember 16. 06:43 Közélet

Mégsem aszfaltoznak a Szigetcsúcson, de az erdőt így is meg kell menteni

Az utolsó percben fékezett a kormány, nem lesz a Dunakanyar talán legszebb helyén erdőkárosító turisztikai strandfejlesztés. Megoldás mégsem körvonalazódik.