Hírlevél feliratkozás
Avatar
2021. augusztus 13. 09:42 Tech, Világ

Amivel ez az osztrák kisváros kísérletezik, az már tényleg zöld tömegközlekedés

Egyre többet hallani a hidrogénalapú közlekedésről, a témával mi is többször részletesen foglalkoztunk már, amit azonban most az ausztriai Wels városában csinálnak, az újabb előrelépésnek tűnik. Ahogy a helyi sajtótájékoztatón bejelentették, egy olyan busszal kezdik szállítani az utasokat, amely hidrogént tankol, és a hidrogént napenergia segítségével állítják elő.

Amint arról többször is írtunk, a hidrogént üzemanyagként használó járművek (autók, buszok, teherautók és vonatok) lényegében elektromos hajtásúak, de lényeges különbség, hogy az elektromotort döntő részben nem egy beépített akkumulátorból származó árammal, hanem a fedélzeten a hidrogénből (üzemanyagcellában) folyamatosan előállított árammal táplálják. A folyamat közben víz és némi hő keletkezik.

Könnyen belátható, hogy ha a hidrogént vízből nyerik ki, és ehhez megújuló energiaforrást (szél, nap) használnak, akkor zöld körfolyamat jön létre: a vizet szétválasztják hidrogénre és oxigénre, majd a hidrogént a járművön a környezet oxigénjével egyesítve visszaalakítják vízzé.

Bár világszerte rengeteg hidrogénes teszt folyik, sajnos a hidrogént egyelőre főként földgázból nyerik ki, vagyis nem vízből, és még nem is feltétlenül megújuló energia befektetésével, így a folyamat nem tekinthető igazán zöldnek. A welsi kísérlet azonban azért is érdekes, mert megpróbálnak egy kisvárosi buszos közlekedést zöld hidrogénre állítani.

A járművet a spanyol CAF csoporthoz tartozó Solaris szállítja, és a teszt alatt a használata teljesen ingyenes lesz – vélhetően azért, hogy az új technológiától esetleg idegenkedő utasokat is megnyerjék.

A felhasznált hidrogént az osztrák Fronius cég szállítja a szomszédban lévő telephelyéről, és az előállításhoz napenergiát használ. A busz 37 kilogramm hidrogénnel 400 kilométert tud megtenni, a tankolás körülbelül 15 percet vesz igénybe, vagyis a hagyományos gázolajos buszokkal megegyező időtartamot. Az akkumulátort használó elektromos buszok töltési ideje 6-8 óráig is eltarthat.

Üzletileg azonban még van mit fejlődni. Jelenleg a hidrogénalapú buszok 1,5-2,5-szer drágábbak, mint a hagyományos buszok, és hasonló a szorzó a hidrogén és a gázolaj között is.

Wels polgármestere azonban a sajtóbemutatón azzal érvelt, hogy a hidrogénes megoldás jobb lesz, mint az akkumulátoros, mert előbbivel 1:1-ben ki lehet váltani a dízeles buszokat, míg az akkumulátoros verzióknál 1:2 az arány, ha ugyanolyan szállítási kapacitást akarnak fenntartani (márpedig valószínűleg ez a cél).

A Solaris elmondta, hogy 100 hidrogénes buszra van rendelése. Az Európai Uniós irányelvek szerint 2021-től 2025-ig az új beszerzésű buszok 45 százalékának környezetkímélőnek kell lennie, de az arány 2026-tól 65 százalékra nő.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több nagyvállalat lát fantáziát a hidrogénes járművekbenAz olajipari cégek közül egyre több látja a hidrogénben a közlekedéshez használt energia jövőjét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMáris egy méretes szürke folt rondítja az európai Green DealtAz unió úgy akarja az iparát zöld alapokra helyezni, hogy egy nem teljesen zöld technológiát is támogat. A földgáz mögött álló olajipar nagyon fontos győzelmet aratott azzal a fából vaskarika érvelésével, hogy a fosszilis gázból is megfelelő hidrogént állít elő.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ ausztria busz elektromos busz hidrogén Wels Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Fontos

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.