Hírlevél feliratkozás
Avatar
2021. augusztus 13. 09:42 Tech, Világ

Amivel ez az osztrák kisváros kísérletezik, az már tényleg zöld tömegközlekedés

Egyre többet hallani a hidrogénalapú közlekedésről, a témával mi is többször részletesen foglalkoztunk már, amit azonban most az ausztriai Wels városában csinálnak, az újabb előrelépésnek tűnik. Ahogy a helyi sajtótájékoztatón bejelentették, egy olyan busszal kezdik szállítani az utasokat, amely hidrogént tankol, és a hidrogént napenergia segítségével állítják elő.

Amint arról többször is írtunk, a hidrogént üzemanyagként használó járművek (autók, buszok, teherautók és vonatok) lényegében elektromos hajtásúak, de lényeges különbség, hogy az elektromotort döntő részben nem egy beépített akkumulátorból származó árammal, hanem a fedélzeten a hidrogénből (üzemanyagcellában) folyamatosan előállított árammal táplálják. A folyamat közben víz és némi hő keletkezik.

Könnyen belátható, hogy ha a hidrogént vízből nyerik ki, és ehhez megújuló energiaforrást (szél, nap) használnak, akkor zöld körfolyamat jön létre: a vizet szétválasztják hidrogénre és oxigénre, majd a hidrogént a járművön a környezet oxigénjével egyesítve visszaalakítják vízzé.

Bár világszerte rengeteg hidrogénes teszt folyik, sajnos a hidrogént egyelőre főként földgázból nyerik ki, vagyis nem vízből, és még nem is feltétlenül megújuló energia befektetésével, így a folyamat nem tekinthető igazán zöldnek. A welsi kísérlet azonban azért is érdekes, mert megpróbálnak egy kisvárosi buszos közlekedést zöld hidrogénre állítani.

A járművet a spanyol CAF csoporthoz tartozó Solaris szállítja, és a teszt alatt a használata teljesen ingyenes lesz – vélhetően azért, hogy az új technológiától esetleg idegenkedő utasokat is megnyerjék.

A felhasznált hidrogént az osztrák Fronius cég szállítja a szomszédban lévő telephelyéről, és az előállításhoz napenergiát használ. A busz 37 kilogramm hidrogénnel 400 kilométert tud megtenni, a tankolás körülbelül 15 percet vesz igénybe, vagyis a hagyományos gázolajos buszokkal megegyező időtartamot. Az akkumulátort használó elektromos buszok töltési ideje 6-8 óráig is eltarthat.

Üzletileg azonban még van mit fejlődni. Jelenleg a hidrogénalapú buszok 1,5-2,5-szer drágábbak, mint a hagyományos buszok, és hasonló a szorzó a hidrogén és a gázolaj között is.

Wels polgármestere azonban a sajtóbemutatón azzal érvelt, hogy a hidrogénes megoldás jobb lesz, mint az akkumulátoros, mert előbbivel 1:1-ben ki lehet váltani a dízeles buszokat, míg az akkumulátoros verzióknál 1:2 az arány, ha ugyanolyan szállítási kapacitást akarnak fenntartani (márpedig valószínűleg ez a cél).

A Solaris elmondta, hogy 100 hidrogénes buszra van rendelése. Az Európai Uniós irányelvek szerint 2021-től 2025-ig az új beszerzésű buszok 45 százalékának környezetkímélőnek kell lennie, de az arány 2026-tól 65 százalékra nő.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több nagyvállalat lát fantáziát a hidrogénes járművekbenAz olajipari cégek közül egyre több látja a hidrogénben a közlekedéshez használt energia jövőjét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMáris egy méretes szürke folt rondítja az európai Green DealtAz unió úgy akarja az iparát zöld alapokra helyezni, hogy egy nem teljesen zöld technológiát is támogat. A földgáz mögött álló olajipar nagyon fontos győzelmet aratott azzal a fából vaskarika érvelésével, hogy a fosszilis gázból is megfelelő hidrogént állít elő.

Tech Világ ausztria busz elektromos busz hidrogén Wels Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Avatar
2022. december 1. 12:00 Tech

Több millió Iphone hiányzik majd a piacról a kínai óriásgyárban kitört zavargások miatt

Az Apple kulcsfontosságú gyártási központjában, Csengcsouban a tervezettnél valószínűleg közel 6 millióval kevesebb Iphone Pro telefont fognak legyártani – írja a Bloomberg egy meg nem nevezett bennfentesre hivatkozva.

Bőgel György
2022. november 29. 16:29 Tech

Úgy tűnik, nem egy újabb dotkomlufi durran a techszektorban, de attól még fájni fog

Két évtizeddel ezelőtt alapjaiban remegett meg a tech-szektor. A mostani válság újult erővel esik neki, de a visszaesés okai korántsem azok, mint a dotkomlufi idején.

Kabos Eszter
2022. november 26. 14:34 Tech, Világ

A legnagyobb nyertesek között vannak a magyarok a roamingdíjak eltörlése nyomán

Az európai fogyasztók nyertek a roamingárak letörésével, a magyar felhasználók a legnagyobb nyertesek közé tartoznak.

Fontos

Torontáli Zoltán
2022. december 7. 20:02 Élet, Vállalat

Az ársapka eltörlése csak két hónapra oldja meg a gondokat a gázolajnál

Ez már valóban a szankciók közvetett hatása lesz, egyelőre nem látszik, honnan lehetne pótolni a kieső üzemanyag-mennyiséget.

Stubnya Bence Jandó Zoltán
2022. december 7. 04:34 Adat, Élet

Nem azért nincs benzin a kutakon, mert nálunk nőtt volna legjobban a fogyasztás

Felrobbant árszintek ide vagy oda, nem hazánk az egyetlen uniós ország, amely több benzint és gázolajat fogyaszt, mint az energiaválság előtt.

Pálos Máté
2022. december 6. 19:14 Élet, Vállalat

Miért most alakult ki pánikvásárlás és üzemanyaghiány a benzinkutakon?

Az ország számos kútján elfogyott a nem hatósági áras üzemanyag is, a Mol szerint a hétvégi „pánikvásárlás” során az átlagosnál másfélszer több benzint vásároltak a magyar kutakon.