Hírlevél feliratkozás
Avatar
2021. augusztus 13. 09:42 Tech, Világ

Amivel ez az osztrák kisváros kísérletezik, az már tényleg zöld tömegközlekedés

Egyre többet hallani a hidrogénalapú közlekedésről, a témával mi is többször részletesen foglalkoztunk már, amit azonban most az ausztriai Wels városában csinálnak, az újabb előrelépésnek tűnik. Ahogy a helyi sajtótájékoztatón bejelentették, egy olyan busszal kezdik szállítani az utasokat, amely hidrogént tankol, és a hidrogént napenergia segítségével állítják elő.

Amint arról többször is írtunk, a hidrogént üzemanyagként használó járművek (autók, buszok, teherautók és vonatok) lényegében elektromos hajtásúak, de lényeges különbség, hogy az elektromotort döntő részben nem egy beépített akkumulátorból származó árammal, hanem a fedélzeten a hidrogénből (üzemanyagcellában) folyamatosan előállított árammal táplálják. A folyamat közben víz és némi hő keletkezik.

Könnyen belátható, hogy ha a hidrogént vízből nyerik ki, és ehhez megújuló energiaforrást (szél, nap) használnak, akkor zöld körfolyamat jön létre: a vizet szétválasztják hidrogénre és oxigénre, majd a hidrogént a járművön a környezet oxigénjével egyesítve visszaalakítják vízzé.

Bár világszerte rengeteg hidrogénes teszt folyik, sajnos a hidrogént egyelőre főként földgázból nyerik ki, vagyis nem vízből, és még nem is feltétlenül megújuló energia befektetésével, így a folyamat nem tekinthető igazán zöldnek. A welsi kísérlet azonban azért is érdekes, mert megpróbálnak egy kisvárosi buszos közlekedést zöld hidrogénre állítani.

A járművet a spanyol CAF csoporthoz tartozó Solaris szállítja, és a teszt alatt a használata teljesen ingyenes lesz – vélhetően azért, hogy az új technológiától esetleg idegenkedő utasokat is megnyerjék.

A felhasznált hidrogént az osztrák Fronius cég szállítja a szomszédban lévő telephelyéről, és az előállításhoz napenergiát használ. A busz 37 kilogramm hidrogénnel 400 kilométert tud megtenni, a tankolás körülbelül 15 percet vesz igénybe, vagyis a hagyományos gázolajos buszokkal megegyező időtartamot. Az akkumulátort használó elektromos buszok töltési ideje 6-8 óráig is eltarthat.

Üzletileg azonban még van mit fejlődni. Jelenleg a hidrogénalapú buszok 1,5-2,5-szer drágábbak, mint a hagyományos buszok, és hasonló a szorzó a hidrogén és a gázolaj között is.

Wels polgármestere azonban a sajtóbemutatón azzal érvelt, hogy a hidrogénes megoldás jobb lesz, mint az akkumulátoros, mert előbbivel 1:1-ben ki lehet váltani a dízeles buszokat, míg az akkumulátoros verzióknál 1:2 az arány, ha ugyanolyan szállítási kapacitást akarnak fenntartani (márpedig valószínűleg ez a cél).

A Solaris elmondta, hogy 100 hidrogénes buszra van rendelése. Az Európai Uniós irányelvek szerint 2021-től 2025-ig az új beszerzésű buszok 45 százalékának környezetkímélőnek kell lennie, de az arány 2026-tól 65 százalékra nő.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre több nagyvállalat lát fantáziát a hidrogénes járművekbenAz olajipari cégek közül egyre több látja a hidrogénben a közlekedéshez használt energia jövőjét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMáris egy méretes szürke folt rondítja az európai Green DealtAz unió úgy akarja az iparát zöld alapokra helyezni, hogy egy nem teljesen zöld technológiát is támogat. A földgáz mögött álló olajipar nagyon fontos győzelmet aratott azzal a fából vaskarika érvelésével, hogy a fosszilis gázból is megfelelő hidrogént állít elő.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ ausztria busz elektromos busz hidrogén Wels Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Stubnya Bence
2024. július 15. 05:32 Pénz, Tech

Egyre többen látják pesszimistán a mesterséges intelligencia jövőjét

Energiaigényes infrastruktúra, kis haszon nagy költségek mellett, a dotkomhoz hasonló piaci buborék: egyre több a borúlátó elemzés az elmúlt másfél év slágertechnológiájáról.

Torontáli Zoltán
2024. július 12. 05:00 Élet, Tech

Jobban megéri elektromos autóval a napelemes program, amelyre 32 ezren jelentkeztek?

Ha már úgyis lesz kedvezményes árú napelem a tetőn, érdemes e-autót tölteni vele? Éjszakai műszakban dolgozóknak és benzint kiváltóknak biztos, egyébként nem annyira.

Bucsky Péter
2024. július 3. 05:56 Tech, Vállalat

Magyar cég dobta piacra a világ első teljes körű kvantumtitkosítási megoldását

A kvantumszámítógépek elavulttá teszik a mai titkosításokat, de van már olyan megoldás, amely szövegek és fájlok mellett a hang- és konferenciahívásokat is védi.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.