Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. szeptember 18. 10:12 Vállalat

Egyre több nagyvállalat lát fantáziát a hidrogénes járművekben

Az egyik legnagyobb ázsiai olajipari vállalat, az indiai üzemanyagpiacon csaknem 50 százalékos részesedéssel rendelkező Indian Oil a Tata Motorsszal együttműködésben ötven hibrid, sűrített földgázzal és hidrogénnel hajtott buszt helyez üzembe hamarosan Új-Delhiben. A technológia új piacot jelenthet a 20 év után idén először veszteséges vállalatnak.

De nem csak az Indian Oil lát fantáziát a hidrogénben. Az S&P Global Platts Ázsiai és Csendes-óceáni Olajipari Konferenciáján a héten több olajipari cég és kereskedő amellett foglalt állást, hogy a hidrogén lehet a globális felmelegedés elleni harc kulcstechnológiája. Ami egyben kiutat is jelenthet a járvány alatt megcsappanó kereslet miatt masszív veszteségekkel szembenéző és a klímacélok teljesítésére irányuló nyomás alatt álló iparágnak.

Az Indian Oil mellett más energetikai cégek is komoly fejlesztéseken dolgoznak. A kínai Sinopec a pekingi töltőállomásait tervezeti hidrogénes töltési opcióval ellátni, és Kína egymillió üzemanyagcellás (azaz hidrogént tankoló) járművet szeretne az útjain látni az évtized végére. A norvég Equinor ASA egy nagy szénmegkötést- és tárolást végző üzemet épít, ami hidrogén nagy mennyiségű előállítására is alkalmas lehet. A működését mostanában éppen teljesen újragondoló BP szintén a hidrogénre alapozna a jövőben a zöld ammónia mellett.

A hidrogén nagy előnye klímavédelmi szempontból, hogy ha sikerül vízből kinyerni megújuló forrásból nyert áram felhasználásával, akkor egy zöld energiaforrás, amelynek felhasználásakor elektromos áram mellett csak víz és hő keletkezik. A hidrogén üzemanyagként emellett számos további előnnyel rendelkezik, például tárolás és töltés szempontjából. A hidrogénnel hajtott járművek árammal mennek, csak nem akkumulátorokat, hanem hidrogént visznek magukkal, és azt egy üzemanyagcellában, helyben alakítják árammá. Így folyamatos táplálással az áram előállítása is folyamatossá tehető, vagyis a lemerülő akkumulátorokkal szemben nincs szükség újratöltésre. Hidrogént tankolni pedig nem tart tovább, mint benzint vagy gázolajat.

A Vitol Group kutatási igazgatója a Bloombergnek azt mondta, most úgy tűnik, hogy a hidrogén lehet az az anyag, aminek a legnagyobb hatása lesz az energiaellátás átalakulására. Becsléseik szerint a következő 30 évben megtízszereződhet a felhasználása, és kiemelt szerepe lehet a hatalmas növekedés előtt álló ázsiai energiaigény kielégítésében.

Giovanni Serio szerint a hidrogén jó eséllyel előbb fogja felforgatni a földgázpiacot, mint az autóipart, azonban nem érdemes arra számítani, hogy minden problémát meg fog oldani, inkább csak a portfólió részeként érdemes rá tekinteni a közlekedés kibocsátásának csökkentése szempontjából. Mások szerint sem érdemes egyelőre túlságosan lelkesedni a hidrogén iránt. Ed Morse, a Citigroup nyersanyagokkal foglalkozó kutatási igazgatója szerint az árak még túl magasak, ezért ő inkább az évtized végére várja a hidrogén áttörését. Szerinte a szénmegkötés jóval előbb válik meghatározó technológiává az iparágban, mint a hidrogén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy teljesen zöld hidrogénes autóval 1900 forintba kerül ma 100 kilométerEgy teljes mértékben környezetbarát francia töltőállomás adatai azt mutatják, hogy legalább 6 euróba kerül 1 kilogramm hidrogén előállítása.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?Nagyon mozgolódni kezdtek a hidrogén-elektromos meghajtás kulcsszereplői, élükön a Toyotával, de a technológiával kapcsolatban még mindig túl sok a megválaszolatlan kérdés.

Vállalat busz energia hidrogén india közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Avatar
2021. április 20. 11:44 Vállalat, Világ

Hogy állnak a cégek a nettó zéró kibocsátási vállalásaikkal?

A globális felmelegedés ellen folytatott küzdelem sikeréhez a szupranacionális szervezetek és az országok mellé a vállalatoknak is be kell szállniuk.

Jandó Zoltán
2021. április 14. 14:05 Vállalat

A magyar Lidl felépítőjével hódítaná meg Mészáros Lőrinc az ásványvízpiacot

Az Aqua Lorenzo számára a legnagyobb kihívás, hogy termékeivel nagy mennyiségben visszakerüljön az élelmiszerláncokba. Az új ügyvezetőt is ezért igazolhatták.

Váczi István
2021. április 14. 06:46 Vállalat

A pékség, amely akkor is több kenyeret adott el, amikor mindenki otthon sütött

Ludwig Klára, a Jókenyér tulajdonosa már nagyon várja a járvány végét, azt viszont nem bánja, hogy egyre több a kézműves konkurens.

Fontos

Avatar
2021. április 20. 15:54 Világ

A nagy zavarok ellenére sem éri meg Ázsiából visszahozni a termelést

A Szuezi-csatorna eltorlaszolása, vagy a járvány miatt felboruló szállítás komoly problémának tűnik, de Ázsia elhagyásához képest ezek csak rövid kis epizódok.

Stubnya Bence
2021. április 20. 06:04 Tech

Ózd elbukott a robotokkal szemben, de tudjuk, hogy ezt máshol hogyan előzhetjük meg

Az automatizálás eddig a munkaerőhiányt ellensúlyozta, tömeges munkanélküliséget nem okozott, de az oktatást át kell szerveznünk, hogy ez így is maradjon. Szalavetz Andrea kutatóval beszélgettünk.

Avatar
2021. április 19. 15:52 Közélet

A magyar iskolákból a nyitással könnyen orosz rulett lehet

A szakmai ellenérvek figyelmen kívül hagyásával, az érintetteket gyakorlatilag kényszerítve nyitottak ma újra az iskolák alsó tagozatai és az óvodák.