Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. szeptember 18. 10:12 Vállalat

Egyre több nagyvállalat lát fantáziát a hidrogénes járművekben

Az egyik legnagyobb ázsiai olajipari vállalat, az indiai üzemanyagpiacon csaknem 50 százalékos részesedéssel rendelkező Indian Oil a Tata Motorsszal együttműködésben ötven hibrid, sűrített földgázzal és hidrogénnel hajtott buszt helyez üzembe hamarosan Új-Delhiben. A technológia új piacot jelenthet a 20 év után idén először veszteséges vállalatnak.

De nem csak az Indian Oil lát fantáziát a hidrogénben. Az S&P Global Platts Ázsiai és Csendes-óceáni Olajipari Konferenciáján a héten több olajipari cég és kereskedő amellett foglalt állást, hogy a hidrogén lehet a globális felmelegedés elleni harc kulcstechnológiája. Ami egyben kiutat is jelenthet a járvány alatt megcsappanó kereslet miatt masszív veszteségekkel szembenéző és a klímacélok teljesítésére irányuló nyomás alatt álló iparágnak.

Az Indian Oil mellett más energetikai cégek is komoly fejlesztéseken dolgoznak. A kínai Sinopec a pekingi töltőállomásait tervezeti hidrogénes töltési opcióval ellátni, és Kína egymillió üzemanyagcellás (azaz hidrogént tankoló) járművet szeretne az útjain látni az évtized végére. A norvég Equinor ASA egy nagy szénmegkötést- és tárolást végző üzemet épít, ami hidrogén nagy mennyiségű előállítására is alkalmas lehet. A működését mostanában éppen teljesen újragondoló BP szintén a hidrogénre alapozna a jövőben a zöld ammónia mellett.

A hidrogén nagy előnye klímavédelmi szempontból, hogy ha sikerül vízből kinyerni megújuló forrásból nyert áram felhasználásával, akkor egy zöld energiaforrás, amelynek felhasználásakor elektromos áram mellett csak víz és hő keletkezik. A hidrogén üzemanyagként emellett számos további előnnyel rendelkezik, például tárolás és töltés szempontjából. A hidrogénnel hajtott járművek árammal mennek, csak nem akkumulátorokat, hanem hidrogént visznek magukkal, és azt egy üzemanyagcellában, helyben alakítják árammá. Így folyamatos táplálással az áram előállítása is folyamatossá tehető, vagyis a lemerülő akkumulátorokkal szemben nincs szükség újratöltésre. Hidrogént tankolni pedig nem tart tovább, mint benzint vagy gázolajat.

A Vitol Group kutatási igazgatója a Bloombergnek azt mondta, most úgy tűnik, hogy a hidrogén lehet az az anyag, aminek a legnagyobb hatása lesz az energiaellátás átalakulására. Becsléseik szerint a következő 30 évben megtízszereződhet a felhasználása, és kiemelt szerepe lehet a hatalmas növekedés előtt álló ázsiai energiaigény kielégítésében.

Giovanni Serio szerint a hidrogén jó eséllyel előbb fogja felforgatni a földgázpiacot, mint az autóipart, azonban nem érdemes arra számítani, hogy minden problémát meg fog oldani, inkább csak a portfólió részeként érdemes rá tekinteni a közlekedés kibocsátásának csökkentése szempontjából. Mások szerint sem érdemes egyelőre túlságosan lelkesedni a hidrogén iránt. Ed Morse, a Citigroup nyersanyagokkal foglalkozó kutatási igazgatója szerint az árak még túl magasak, ezért ő inkább az évtized végére várja a hidrogén áttörését. Szerinte a szénmegkötés jóval előbb válik meghatározó technológiává az iparágban, mint a hidrogén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy teljesen zöld hidrogénes autóval 1900 forintba kerül ma 100 kilométerEgy teljes mértékben környezetbarát francia töltőállomás adatai azt mutatják, hogy legalább 6 euróba kerül 1 kilogramm hidrogén előállítása.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?Nagyon mozgolódni kezdtek a hidrogén-elektromos meghajtás kulcsszereplői, élükön a Toyotával, de a technológiával kapcsolatban még mindig túl sok a megválaszolatlan kérdés.

Vállalat busz energia hidrogén india közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2021. január 20. 06:54 Vállalat

Már a februári minimálbér-emelést is veszélyezteti a tárgyalási patthelyzet

Közel van egymáshoz a munkaadói és a munkavállalói szervezetek ajánlata, mégsem tudtak eddig megegyezni az emelés mértékéről.

Avatar
2021. január 19. 18:02 Vállalat

Az új kötelezetti rendszerrel felértékelődik az energiamegtakarítás – de ki issza meg ennek a levét?

Magyarországnak teljesítenie kell az uniós energiamegtakarítási célokat, az ezt célzó új szabályozás azonban felvet néhány problémát.

Váczi István
2021. január 19. 10:27 Vállalat

Erős nyárra készülnek az európai légitársaságok, de nem biztos, hogy igazuk lesz

Az Easyjet és az Eurowings is optimista, de fel kell gyorsulnia az oltások beadásának, hogy valóra váljanak a tervek.

Fontos

Fabók Bálint
2021. január 19. 06:56 Közélet

Milliárdos cégek tömeges összeomlása mutatja, hogyan lophattak szét egy állami programot

Rendszerszintű visszaélések ritkán válnak annyira egyértelművé, mint a kulturális tao-támogatások esetén. Hogyan uraltak le visszás cégek egy egész szektort?

Hajdu Miklós
2021. január 18. 06:32 Közélet

A beoltások felpörgetését tényleg nem a magyar ellátórendszer kapacitásai nehezítik

Ha a számokat nézzük, az ellátórendszer korlátai nem látszanak, a szűk keresztmetszet egyelőre az, hogy nincs elég oltás, és sokan nem is akarják felvenni.

Avatar
2021. január 17. 16:25 Élet

Nemcsak anyagiakban, de boldogságérzetben is egyre jobban szétszakad a társadalom

A jövedelem természetesen befolyásolja a boldogságérzetet, de összességében inkább az számít, hogy milyen az ember társadalmi státusza, és ez is szétszakadóban van.