Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. szeptember 18. 10:12 Vállalat

Egyre több nagyvállalat lát fantáziát a hidrogénes járművekben

Az egyik legnagyobb ázsiai olajipari vállalat, az indiai üzemanyagpiacon csaknem 50 százalékos részesedéssel rendelkező Indian Oil a Tata Motorsszal együttműködésben ötven hibrid, sűrített földgázzal és hidrogénnel hajtott buszt helyez üzembe hamarosan Új-Delhiben. A technológia új piacot jelenthet a 20 év után idén először veszteséges vállalatnak.

De nem csak az Indian Oil lát fantáziát a hidrogénben. Az S&P Global Platts Ázsiai és Csendes-óceáni Olajipari Konferenciáján a héten több olajipari cég és kereskedő amellett foglalt állást, hogy a hidrogén lehet a globális felmelegedés elleni harc kulcstechnológiája. Ami egyben kiutat is jelenthet a járvány alatt megcsappanó kereslet miatt masszív veszteségekkel szembenéző és a klímacélok teljesítésére irányuló nyomás alatt álló iparágnak.

Az Indian Oil mellett más energetikai cégek is komoly fejlesztéseken dolgoznak. A kínai Sinopec a pekingi töltőállomásait tervezeti hidrogénes töltési opcióval ellátni, és Kína egymillió üzemanyagcellás (azaz hidrogént tankoló) járművet szeretne az útjain látni az évtized végére. A norvég Equinor ASA egy nagy szénmegkötést- és tárolást végző üzemet épít, ami hidrogén nagy mennyiségű előállítására is alkalmas lehet. A működését mostanában éppen teljesen újragondoló BP szintén a hidrogénre alapozna a jövőben a zöld ammónia mellett.

A hidrogén nagy előnye klímavédelmi szempontból, hogy ha sikerül vízből kinyerni megújuló forrásból nyert áram felhasználásával, akkor egy zöld energiaforrás, amelynek felhasználásakor elektromos áram mellett csak víz és hő keletkezik. A hidrogén üzemanyagként emellett számos további előnnyel rendelkezik, például tárolás és töltés szempontjából. A hidrogénnel hajtott járművek árammal mennek, csak nem akkumulátorokat, hanem hidrogént visznek magukkal, és azt egy üzemanyagcellában, helyben alakítják árammá. Így folyamatos táplálással az áram előállítása is folyamatossá tehető, vagyis a lemerülő akkumulátorokkal szemben nincs szükség újratöltésre. Hidrogént tankolni pedig nem tart tovább, mint benzint vagy gázolajat.

A Vitol Group kutatási igazgatója a Bloombergnek azt mondta, most úgy tűnik, hogy a hidrogén lehet az az anyag, aminek a legnagyobb hatása lesz az energiaellátás átalakulására. Becsléseik szerint a következő 30 évben megtízszereződhet a felhasználása, és kiemelt szerepe lehet a hatalmas növekedés előtt álló ázsiai energiaigény kielégítésében.

Giovanni Serio szerint a hidrogén jó eséllyel előbb fogja felforgatni a földgázpiacot, mint az autóipart, azonban nem érdemes arra számítani, hogy minden problémát meg fog oldani, inkább csak a portfólió részeként érdemes rá tekinteni a közlekedés kibocsátásának csökkentése szempontjából. Mások szerint sem érdemes egyelőre túlságosan lelkesedni a hidrogén iránt. Ed Morse, a Citigroup nyersanyagokkal foglalkozó kutatási igazgatója szerint az árak még túl magasak, ezért ő inkább az évtized végére várja a hidrogén áttörését. Szerinte a szénmegkötés jóval előbb válik meghatározó technológiává az iparágban, mint a hidrogén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy teljesen zöld hidrogénes autóval 1900 forintba kerül ma 100 kilométerEgy teljes mértékben környezetbarát francia töltőállomás adatai azt mutatják, hogy legalább 6 euróba kerül 1 kilogramm hidrogén előállítása.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRáülnél egy 700 bar nyomású hidrogéntartályra?Nagyon mozgolódni kezdtek a hidrogén-elektromos meghajtás kulcsszereplői, élükön a Toyotával, de a technológiával kapcsolatban még mindig túl sok a megválaszolatlan kérdés.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat busz energia hidrogén india közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. június 12. 19:09 Vállalat, Világ

Milliókkal drágulhatnak a kínai autók Magyarországon az új vámok miatt

Csorbulhat a kínai elektromos autók árelőnye az európai modellekhez képest, de teljesen nem fog eltűnni.

Jandó Zoltán
2024. június 10. 16:05 Vállalat

Hatmilliárdos kedvezménnyel szabadulna az állam a nyakán maradt Dunaferr-leánycégtől

Miközben a dunaújvárosi acélmű új tulajdonosa bejelentette kokszoló kemencéinek leállítását, az állam másodszor is nekifutott egy nyakán maradt kereskedőcég eladásának.

Hajdu Miklós
2024. június 7. 13:27 Közélet, Vállalat

Megtartja magának az állam Ferihegyet, vagy beszáll oda is a NER?

Teljesült a kormány évek óta hangoztatott célja, de a korábbi állami felvásárlások alapján nem lenne meglepő, ha tulajdonostársként baráti üzletemberek is megjelennének.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. június 15. 13:33 Adat

Egy százalék a magyar Európa-bajnoki cím esélye, és ez nagy előrelépés

Anglia a legesélyesebb az Európa-bajnokság megnyerésére, a magyar válogatottnak 1 százalék esélyt adnak a fogadóirodák.

Bucsky Péter
2024. június 15. 05:42 Adat, Közélet

A Mi Hazánk is jobban szerepelt magához képest a cigányság körében, mint a Tisza

Az nem meglepő, hogy a települési szintű adatok szerint a cigányság továbbra is a Fidesz erős bázisa, érdekes viszont Magyar Péter pártjának leszereplése.

Ercse Kriszta
2024. június 14. 19:15 Közélet

Közszolgálati gyártósor lesz az NKE új tanárképző kara?

A cél az lehet, hogy a közszolgálati egyetemről kikerülő tanárok fegyelmezetten töltsék a diákok fejébe a központilag meghatározott tartalmakat.