Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. március 31. 15:03 Világ

Túl nagy teher a kínai hitel, uniós segítséget kért a visszafizetéséhez Montenegró

Egymilliárd eurós kínai hitel visszafizetéséhez kérte az Európai Unió segítségét a montenegrói miniszterelnök-helyettes. Dritan Abazovic arról beszélt egy az Európai Parlament honlapjára felkerült videóban, hogy ha egy európai pénzintézet segítségével refinanszírozni tudnák a kínai Eximbanktól felvett hitelt, akkor csökkenne az ázsiai ország befolyása hazájában.

Montenegró még 2014-ben állapodott meg a kínai Eximbankkal a dollárban akkor 944 milliós kölcsön felvételéről egy autópálya építésének finanszírozása érdekében. A 2 százalékos kamatozású hitel folyósítása a következő évben indult, a törlesztést pedig öt évre rá kellett elkezdeni.

A korábbi pénzügyminiszter szerint ez elsőként a 2021-es költségvetést terheli, jó eséllyel ez áll a miniszterelnök-helyettes kérése mögött. Ez még a hónap közepe táján történt, de az utóbbi napokban a felvetés az országban belpolitikai téma is lett.

Egy képviselői kérdésre a miniszterelnök-helyettes azt mondta, hogy nem viszonyulnak negatívan Kínához, de újra kell tárgyalni a megállapodást, és új forrásokra is szükség van. A hitel ugyanis csak a tengerparti Bartól a szerb határra vezető leendő autópálya első szakaszának megépítéséhez elegendő, de így is az ország adósságállományának harmadát teszi ki. Ráadásul a kivitelező kínai vállalat folyamatos késésben van, miközben súlyos környezetpusztítást végzett egy védett területen, amiért a kormány beperelte.

Látszik tehát, hogy Montenegró tapasztalatai finoman szólva sem kedvezőek eddig a kínai hitellel kapcsolatban. Figyelmeztető jelek már korábban is voltak, egy 2018-as elemzés (pdf) például arra hívta fel a figyelmet, hogy az autópálya-építés költsége az ország GDP-jének több mint a negyede. A hitel felvételével pedig Montenegró a kínai Övezet és út kezdeményezés résztvevői közül a visszafizetés szempontjából leginkább sérülékeny csoportba került.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit akarhat Kína valójában a híres Övezet és út kezdeményezésével?Peking a Világbankot meghaladó értékben finanszírozott világszerte kikötőket, hidakat, erőműveket és vasutakat, ám hirtelen megtorpant a beruházások üteme.

Ebben a kezdeményezésben hazánk is részt vesz, szintén a kínai Eximbanktól vesz fel hitelt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakasza (a Soroksár és Kelebia közötti rész) felújításának finanszírozására. A 2,08 milliárd dolláros (mostani árfolyamon 644 milliárd forint) beruházás 85 százalékát fedezi a kínai hitel, amelynek éves kamata 2,5 százalék.

A beruházás fővállalkozója két kínai vállalat, valamint Mészáros Lőrinc érdekeltsége, az RM International Zrt., az alvállalkozók között pedig megtalálhatók további kínai cégek és Mészáros-vállalatok is. Arról, hogy miért teljesen szükségtelen ez a beruházás, itt írtunk részletesen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszaEddig azt mondták, hogy a Budapest-Belgrád egész magyar szakasza kijön szűk 600 milliárdból, most kiderült, hogy csak a Soroksártól induló része.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autópálya Budapest-Belgrád vasút Egy út egy övezet Kína kínai hitel montenegró Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.