Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. március 31. 15:03 Világ

Túl nagy teher a kínai hitel, uniós segítséget kért a visszafizetéséhez Montenegró

Egymilliárd eurós kínai hitel visszafizetéséhez kérte az Európai Unió segítségét a montenegrói miniszterelnök-helyettes. Dritan Abazovic arról beszélt egy az Európai Parlament honlapjára felkerült videóban, hogy ha egy európai pénzintézet segítségével refinanszírozni tudnák a kínai Eximbanktól felvett hitelt, akkor csökkenne az ázsiai ország befolyása hazájában.

Montenegró még 2014-ben állapodott meg a kínai Eximbankkal a dollárban akkor 944 milliós kölcsön felvételéről egy autópálya építésének finanszírozása érdekében. A 2 százalékos kamatozású hitel folyósítása a következő évben indult, a törlesztést pedig öt évre rá kellett elkezdeni.

A korábbi pénzügyminiszter szerint ez elsőként a 2021-es költségvetést terheli, jó eséllyel ez áll a miniszterelnök-helyettes kérése mögött. Ez még a hónap közepe táján történt, de az utóbbi napokban a felvetés az országban belpolitikai téma is lett.

Egy képviselői kérdésre a miniszterelnök-helyettes azt mondta, hogy nem viszonyulnak negatívan Kínához, de újra kell tárgyalni a megállapodást, és új forrásokra is szükség van. A hitel ugyanis csak a tengerparti Bartól a szerb határra vezető leendő autópálya első szakaszának megépítéséhez elegendő, de így is az ország adósságállományának harmadát teszi ki. Ráadásul a kivitelező kínai vállalat folyamatos késésben van, miközben súlyos környezetpusztítást végzett egy védett területen, amiért a kormány beperelte.

Látszik tehát, hogy Montenegró tapasztalatai finoman szólva sem kedvezőek eddig a kínai hitellel kapcsolatban. Figyelmeztető jelek már korábban is voltak, egy 2018-as elemzés (pdf) például arra hívta fel a figyelmet, hogy az autópálya-építés költsége az ország GDP-jének több mint a negyede. A hitel felvételével pedig Montenegró a kínai Övezet és út kezdeményezés résztvevői közül a visszafizetés szempontjából leginkább sérülékeny csoportba került.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMit akarhat Kína valójában a híres Övezet és út kezdeményezésével?Peking a Világbankot meghaladó értékben finanszírozott világszerte kikötőket, hidakat, erőműveket és vasutakat, ám hirtelen megtorpant a beruházások üteme.

Ebben a kezdeményezésben hazánk is részt vesz, szintén a kínai Eximbanktól vesz fel hitelt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakasza (a Soroksár és Kelebia közötti rész) felújításának finanszírozására. A 2,08 milliárd dolláros (mostani árfolyamon 644 milliárd forint) beruházás 85 százalékát fedezi a kínai hitel, amelynek éves kamata 2,5 százalék.

A beruházás fővállalkozója két kínai vállalat, valamint Mészáros Lőrinc érdekeltsége, az RM International Zrt., az alvállalkozók között pedig megtalálhatók további kínai cégek és Mészáros-vállalatok is. Arról, hogy miért teljesen szükségtelen ez a beruházás, itt írtunk részletesen.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKiderült, hogy sokkal drágább lesz, minden rekordot megdönt a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszaEddig azt mondták, hogy a Budapest-Belgrád egész magyar szakasza kijön szűk 600 milliárdból, most kiderült, hogy csak a Soroksártól induló része.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAláírták az 500 milliárdos szerződést a projektről, amire nincs szükségAláírták a Soroksár-Kelebia vasút felújításáról szóló, részben kínai hitelből finanszírozott szerződést, amely a Budapest-Belgrád projekt legnagyobb része. A munka a tervezéssel együtt várhatóan öt évig tart.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autópálya Budapest-Belgrád vasút Egy út egy övezet Kína kínai hitel montenegró Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Vámosi Ágoston
2025. március 27. 15:40 Világ

Mélyütés a magyar gazdaságnak Trump 25 százalékos vámemelése

Ha a termékek teljes értékláncát végigkövetjük, hazánknak az USA-val szemben a legnagyobb a kereskedelmi többlete, főleg az autóiparnak köszönhetően.

Váczi István
2025. március 27. 12:56 Világ

A tűzszüneti területek mutatják legjobban, hol értek el sikereket az ukránok

Ahol az oroszoknak is van veszítenivalójuk, ott legalább nem esélytelen, hogy szüneteljenek a támadások. Más kérdés, hogy ez kinek kedvez jobban.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.