Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. március 18. 17:23 Világ

A benzincsúcs valószínűleg már mögöttünk van

Bár az olajpiac helyreállt a tavalyi, járvány okozta sokkot követően, a kilátásai meglehetősen bizonytalanok a Nemzetközi Energiaügynökség tegnap megjelent középtávú kitekintése szerint.

Alapforgatókönyvében a szervezet azzal számol, hogy 2026-ig minden évben növekszik a kőolaj iránti kereslet, és abban az évben eléri a napi 104 millió hordót, amely 4 százalékkal magasabb a járvány előtti, 2019-es szintnél. A növekedés 90 százaléka Ázsiának lesz köszönhető, sok fejlett országban azonban már sosem éri majd el a járvány előtti szintet az olajfelhasználás.

A tanulmány szerint ennek jelentős részben az az oka, hogy

a benzin iránti kereslet csúcsát a világ valószínűleg már maga mögött hagyta.

A fejlődő országok fogyasztása ugyan ebben az esetben is nőni fog, de ezt globálisan több mint ellentételezi a belső égésű motorok hatékonyságjavulása, valamint az elektromos autók egyre nagyobb száma.

A kerozin iránti kereslet – amelyet a legnagyobb mértékben vetett vissza a járvány – fokozatosan visszatér majd a járvány előtti szintre, a növekedés dinamizmusa azonban nem lesz már olyan, mint a koronavírus megjelenése előtt. Részben azért, mert az online konferenciákkal és találkozókkal megbarátkozott vállalatok nem fogják annyit reptetni a dolgozóikat, mint korábban, a turisztikai repülések egy részét pedig a klímavédelmi megfontolások törölhetik el.

Hasonló okokból tartja előrejelzését maga a Nemzetközi Energiaügynökség is bizonytalannak, ugyanis ha az országok a jelenleg érvényben lévőnél erőteljesebb klímavédelmi szabályokat fogadnak el, akkor az olaj iránti igény is csökken az alapforgatókönyvhöz képest. Ha ez bekövetkezik, az a kőolaj-felhasználást 2026-ra napi 5,6 millió hordóval csökkentené, azaz – a benzinhez hasonlóan – ez sem állna vissza a korábbi szintre, és 2019 lenne a kőolajfogyasztás történelmi csúcsa.

A kínálati oldallal a szervezet szerint nem lesz gond. Ha a kereslet alapforgatókönyve valósul is meg, akkor is a pluszigény fele kapásból kielégíthető lenne a Közel-Keleten jelenleg is meglévő, összesen nagyjából napi 5 millió hordós tartalék kapacitások termelésbe állításával.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCsúcsot dönthet az üzemanyagok ára a következő évekbenJó esély van arra, hogy az előző öt év viszonylag kedvező üzemanyagárait egy masszív drágulás követi, és 2030-ig jóval költségesebb lesz a tankolás.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ benzin kőolaj kőolaj-kitermelés olajpiac Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.