Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. január 7. 15:06 Világ

Tenger alatti szénbányát engedélyeztek Angliában

Folytatódhat egy tenger alatti, mélyművelésű szénbánya megnyitásának előkészítése az Egyesült Királyságban, miután a kormány nem támadta meg a helyi hatóságok döntését.

A tervek szerint Anglia északnyugati részén, Cumbria grófságban, Whitehaven közelében létesülne a szénbánya, amely az Ír-tenger alatt lévő szénmezőt aknázná ki. A kitermelt szenet egy közeli létesítményben alakítanák koksszá acélipari felhasználás céljából.

A 165 millió fontos beruházást 2017 óta a helyi hatóságok már kétszer is engedélyezték, a kormány pedig most úgy döntött, hogy nem avatkozik közbe – írja a BBC. Környezetvédő szervezetek nem meglepő módon ellenzik a bányanyitást, és jó eséllyel bíróságon fogják megtámadni az engedélyét.

Ha valóban létrejön, ez lesz az ország első új mélyművelésű szénbányája az utóbbi 30 évben, továbbá valószínűleg az egyetlen is, mivel az utolsó ilyen bányát már jó pár évvel ezelőtt bezárták. Az sem véletlen, hogy nem energetikai célra akarnak szenet bányászni, a szénalapú áramtermelés ugyanis már egyre kevésbé éri meg, tavaly már hónapokon keresztül teljesen szénmentesen működött az ország áramrendszere.

Az acéliparban azonban egyelőre nem tudják nélkülözni a kokszot, a beruházást tervező vállalat azzal érvel, hogy évente 3 millió tonnányi amerikai importot váltana ki a tevékenysége. A kormány számára ennél is többet nyom a latba az ígért 500 új munkahely a gazdaságilag hátrányos helyzetű vidéken, amelyet csak nemrég tudott elhódítani a konzervatív párt, miután az itteni választókörzetek több évtizeden keresztül stabil munkáspárti bázisnak számítottak.

Közben azonban Boris Johnson miniszterelnök a klímaváltozás elleni közdelem élharcosának is el szeretné adni magát, ami nyilvánvalóan ellentmondásban van egy új szénbánya megnyitásával, hiszen a klímaváltozás szempontjából leginkább szennyező fosszilis tüzelőanyagról van szó. Persze ha importot vált ki, akkor globális léptékben mindegy, honnan származik a felhasznált szén, végső soron az acélipar dekarbonizálására lenne szükség.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzermilliárdokat keresnek az éghajlatváltozás fő felelősévelLassan le kellene mondani a szén elégetéséről, de egyelőre dollár milliárdokat keresnek az energiahordozóval kereskedő vállalatok.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ acélipar bányászat éghajlatváltozás szén Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.