Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 31. 12:40 Világ

Nem tettek le a lengyelek a 100 milliós repülőtér megépítéséről

Beruházási tervet fogadott el a Varsótól délnyugatra tervezett, egy hatalmas repülőteret is magában foglaló közlekedési csomópont kialakítására a lengyel kormány. Bár a 2023-ig tartó első fázis során egyelőre főleg a részletes tervek kidolgozása, valamint a területszerzés a cél, ennek költsége is 12,8 milliárd zloty (nagyjából ezer milliárd forint), amelyet kifejezetten erre a célra kibocsátott kötvényekből teremtenének elő.

Ahogy arról korábban írtunk, a lengyel kormány igazán nagyot álmodott az új varsói repülőtérrel, amely – a kapcsolódó közlekedési fejlesztésekkel együtt – harmadával többe kerülne, mint idehaza az új paksi atomerőmű. (A 70 milliárd zlotys költség jelenlegi árfolyamon 5575 milliárd forint.)

Ha lehet, a beruházási terv elfogadásával kapcsolatban kiadott közlemény még ennél is nagyobb célokat tűz ki. Szerepel benne ugyanis lényegében a teljes lengyel vasúti főhálózat megújítása, valamint a varsói és a lodz-i agglomeráció összekötése. (A két nagyváros távolsága 120 kilométer, az új repülőtér Varsótól 37 kilométerre délnyugatra lenne.) De lennének gyorsforgalmiút-fejlesztések is: újabb sávokkal bővítenék az A2-es autópályát Varsó és Lodz között – emellett lesz a repülőtér is –, a főváros pedig elkerülőt kapna, amelyet összekötnének az A1-es autópályával is.

A tervezett repülőtér elhelyezkedése. Térkép: Google

A tervek szerint az új, a Szolidaritás szakszervezet nevét viselő repülőtér ténylegesen 2027-re épülne meg, és – Baranow, Teresin, Wiskitki települések térségében – összesen 66 négyzetkilométeren egész város létesülne körülötte logisztikai központtal, parkolókkal, kiszolgáló létesítményekkel és szállodákkal. Az első ütemben két futópálya lenne, az éves utasforgalmi kapacitást pedig 45 millióra lövik be, amit, ha minden jól megy, idővel százmillióra növelnek.

Ez azonban még biztosan odébb van, és nem csak azért, mert a koronavírus-járvány néhány évre megtörte a légi közlekedés növekedését. Tavaly a fő varsói repülőtérnek, a Chopinnek 18,86 millió utasa volt, a kisebb Modlinnak 3,08 millió, vagyis a 45 milliós kapacitás hosszú időre elegendőnek tűnik még akkor is, ha a sűrűn lakott térségben lévő Chopint idővel bezárják.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkŐrületes összegből 100 milliós repteret akarnak építeni a lengyelekNoha jelenleg a varsói repülőtér forgalma a budapestivel azonos nagyságrendű, a lengyel kormány egy öt-tízszer ekkora létesítményt akar. Jóval többe kerülhet, mint a paksi bővítés.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ légi közlekedés Lengyelország repülőtér Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2024. június 21. 08:59 Közélet, Világ

Egyre messzebb kerül Európa a saját akkuipar kiépítésétől

A kínai versenytársak és az amerikai állami támogatások miatt szenvednek az európai szereplők, megrendeléseket buknak és beruházásokat halasztanak el.

Avatar
2024. június 19. 17:00 Világ

Amikor saját részvényeseit perli az olajipari óriás: trójai faló vagy zseniális klímahack?

Az ExxonMobil és a részvényesi álca mögé bújt klímaaktivista csoportok közti jogi csata kimenetele fontos precedenst teremthet abban, hogy mit kérhetnek számon a részvényesek egy olajipari vállalaton.

Mit hoz az Európai Parlament jobbra tolódása a gazdaság számára?

Ha ellenállás bontakozik ki az EU-s költségvetési szabályokkal szemben, akkor a költségvetési lazítás irányába mozdulhatnak el a tagországok.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. június 24. 14:01 Közélet

Egy pincében végzi be a rendszerváltás legnagyobb pártja, megvehető a neve és logója

Az MDF-hez kapcsolódó védjegyeket 80 ezer forintos kikiáltási áron bocsátja árverésre az utódpárt JESZ felszámolója.

Stubnya Bence
2024. június 24. 10:56 Adat, Élet

Nőtt az anyagi összeomlás szélén állók aránya Magyarországon

Az arány 1 százalékpontot romlott tavaly 2022-höz képest, de még így is jobb a helyzet, mint 2013-ban.

Ercse Kriszta
2024. június 23. 06:35 Élet, Közélet

Az oktatási rendszer alapvető hibáit mutatja, hogy ilyen sokan megbuknak elsőben

Logisztikai és nem szakmai alapon kényszerül sok gyerek túl korán az általános iskolába, ahol nem kapja meg a számára szükséges támogatást.