Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 31. 12:40 Világ

Nem tettek le a lengyelek a 100 milliós repülőtér megépítéséről

Beruházási tervet fogadott el a Varsótól délnyugatra tervezett, egy hatalmas repülőteret is magában foglaló közlekedési csomópont kialakítására a lengyel kormány. Bár a 2023-ig tartó első fázis során egyelőre főleg a részletes tervek kidolgozása, valamint a területszerzés a cél, ennek költsége is 12,8 milliárd zloty (nagyjából ezer milliárd forint), amelyet kifejezetten erre a célra kibocsátott kötvényekből teremtenének elő.

Ahogy arról korábban írtunk, a lengyel kormány igazán nagyot álmodott az új varsói repülőtérrel, amely – a kapcsolódó közlekedési fejlesztésekkel együtt – harmadával többe kerülne, mint idehaza az új paksi atomerőmű. (A 70 milliárd zlotys költség jelenlegi árfolyamon 5575 milliárd forint.)

Ha lehet, a beruházási terv elfogadásával kapcsolatban kiadott közlemény még ennél is nagyobb célokat tűz ki. Szerepel benne ugyanis lényegében a teljes lengyel vasúti főhálózat megújítása, valamint a varsói és a lodz-i agglomeráció összekötése. (A két nagyváros távolsága 120 kilométer, az új repülőtér Varsótól 37 kilométerre délnyugatra lenne.) De lennének gyorsforgalmiút-fejlesztések is: újabb sávokkal bővítenék az A2-es autópályát Varsó és Lodz között – emellett lesz a repülőtér is –, a főváros pedig elkerülőt kapna, amelyet összekötnének az A1-es autópályával is.

A tervezett repülőtér elhelyezkedése. Térkép: Google

A tervek szerint az új, a Szolidaritás szakszervezet nevét viselő repülőtér ténylegesen 2027-re épülne meg, és – Baranow, Teresin, Wiskitki települések térségében – összesen 66 négyzetkilométeren egész város létesülne körülötte logisztikai központtal, parkolókkal, kiszolgáló létesítményekkel és szállodákkal. Az első ütemben két futópálya lenne, az éves utasforgalmi kapacitást pedig 45 millióra lövik be, amit, ha minden jól megy, idővel százmillióra növelnek.

Ez azonban még biztosan odébb van, és nem csak azért, mert a koronavírus-járvány néhány évre megtörte a légi közlekedés növekedését. Tavaly a fő varsói repülőtérnek, a Chopinnek 18,86 millió utasa volt, a kisebb Modlinnak 3,08 millió, vagyis a 45 milliós kapacitás hosszú időre elegendőnek tűnik még akkor is, ha a sűrűn lakott térségben lévő Chopint idővel bezárják.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkŐrületes összegből 100 milliós repteret akarnak építeni a lengyelekNoha jelenleg a varsói repülőtér forgalma a budapestivel azonos nagyságrendű, a lengyel kormány egy öt-tízszer ekkora létesítményt akar. Jóval többe kerülhet, mint a paksi bővítés.

Világ légi közlekedés Lengyelország repülőtér Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 15. 11:12 Világ

Szórják a 700 ezer forintos büntetéseket a külföldi fuvarozócégekre a svédek

A sofőr nem töltheti a hosszú pihenőidejét a kamionban, vagy haza, vagy szállodába kell mennie.

Váczi István
2021. szeptember 14. 10:58 Világ

Kifogyhat a gázból Európa, ha hideg lesz a tél

Kevés a földgáz az európai tározókban, mert a kereskedők árcsökkenésre vártak, miközben az oroszok és a norvégok is csak visszafogottan szállítanak.

Mészáros R. Tamás
2021. szeptember 14. 06:42 Világ

Van, ahol már üres áruházi polcokhoz vezetett a kamionoshiány

Amerikában és Angliában ellátási problémákat okoz, hogy nincs elég teherautó-sofőr. Az utánpótlás hiánya miatt ez idővel Magyarországon is előfordulhat.

Fontos

Jandó Zoltán
2021. szeptember 15. 17:04 Adat

Húsz éve nem volt akkora drágulás az építőiparban, mint most

A KSH adatai alapján is nagyon látványos az áremelkedés az építőiparban. Júliusban már 20 éves csúcson volt az ágazati infláció, de ha minden jól megy, sokkal magasabb nem lesz.

Torontáli Zoltán
2021. szeptember 15. 06:54 Közélet

Újabb figyelmeztetést adott az unió, hogy Magyarország a fal felé száguld

Az Európai Bizottság elnöke üzent nekünk, a pénzeket minden lehetséges eszközzel megpróbálják a jogállamisághoz kötni.

Papp József
2021. szeptember 14. 16:52 Közélet

Meddig lehet visszaélni a hatalommal egy uniós országban?

A mohóság mindig rossz tanácsadó. Orbán esetében is annak bizonyult, és ez akár a vesztét is okozhatja - írja véleménycikkünk szerzője.