Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 31. 12:40 Világ

Nem tettek le a lengyelek a 100 milliós repülőtér megépítéséről

Beruházási tervet fogadott el a Varsótól délnyugatra tervezett, egy hatalmas repülőteret is magában foglaló közlekedési csomópont kialakítására a lengyel kormány. Bár a 2023-ig tartó első fázis során egyelőre főleg a részletes tervek kidolgozása, valamint a területszerzés a cél, ennek költsége is 12,8 milliárd zloty (nagyjából ezer milliárd forint), amelyet kifejezetten erre a célra kibocsátott kötvényekből teremtenének elő.

Ahogy arról korábban írtunk, a lengyel kormány igazán nagyot álmodott az új varsói repülőtérrel, amely – a kapcsolódó közlekedési fejlesztésekkel együtt – harmadával többe kerülne, mint idehaza az új paksi atomerőmű. (A 70 milliárd zlotys költség jelenlegi árfolyamon 5575 milliárd forint.)

Ha lehet, a beruházási terv elfogadásával kapcsolatban kiadott közlemény még ennél is nagyobb célokat tűz ki. Szerepel benne ugyanis lényegében a teljes lengyel vasúti főhálózat megújítása, valamint a varsói és a lodz-i agglomeráció összekötése. (A két nagyváros távolsága 120 kilométer, az új repülőtér Varsótól 37 kilométerre délnyugatra lenne.) De lennének gyorsforgalmiút-fejlesztések is: újabb sávokkal bővítenék az A2-es autópályát Varsó és Lodz között – emellett lesz a repülőtér is –, a főváros pedig elkerülőt kapna, amelyet összekötnének az A1-es autópályával is.

A tervezett repülőtér elhelyezkedése. Térkép: Google

A tervek szerint az új, a Szolidaritás szakszervezet nevét viselő repülőtér ténylegesen 2027-re épülne meg, és – Baranow, Teresin, Wiskitki települések térségében – összesen 66 négyzetkilométeren egész város létesülne körülötte logisztikai központtal, parkolókkal, kiszolgáló létesítményekkel és szállodákkal. Az első ütemben két futópálya lenne, az éves utasforgalmi kapacitást pedig 45 millióra lövik be, amit, ha minden jól megy, idővel százmillióra növelnek.

Ez azonban még biztosan odébb van, és nem csak azért, mert a koronavírus-járvány néhány évre megtörte a légi közlekedés növekedését. Tavaly a fő varsói repülőtérnek, a Chopinnek 18,86 millió utasa volt, a kisebb Modlinnak 3,08 millió, vagyis a 45 milliós kapacitás hosszú időre elegendőnek tűnik még akkor is, ha a sűrűn lakott térségben lévő Chopint idővel bezárják.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkŐrületes összegből 100 milliós repteret akarnak építeni a lengyelekNoha jelenleg a varsói repülőtér forgalma a budapestivel azonos nagyságrendű, a lengyel kormány egy öt-tízszer ekkora létesítményt akar. Jóval többe kerülhet, mint a paksi bővítés.

Világ légi közlekedés Lengyelország repülőtér Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2020. november 25. 12:12 Világ

Ha Kína megneheztel, hirtelen gondok lesznek a minőséggel

Ötvennél is több teherhajó várja legalább egy hónapja, hogy kirakodhasson kínai kikötőkben összesen 5,7 millió tonna, Ausztráliában kibányászott szenet.

Mészáros R. Tamás
2020. november 23. 17:19 Világ

A kínai dominancia megalapozójának harangozták be, mégis gyengére sikerült a világ legnagyobb gazdasági paktuma

A világ lakosságának és GDP-jének 30 százalékára terjed ki az új ázsiai gazdasági övezet. Egyesek szerint ez megágyaz a kínai dominanciának, mások szerint semmin nem változtat.

Váczi István
2020. november 23. 12:13 Világ

Olyan népszerű az előrehozott nyugdíj, hogy egyre többe kerül a költségvetésnek Németországban

Németországban „nők 40" helyett „mindenki 45" van, némi könnyítéssel, és egyre többen élnek ezzel a lehetőséggel.

Fontos

Avatar
2020. november 24. 17:09 Pénz

A covid után jön az adóemelés?

A kormánynak hamarosan napirendre kell tűznie az adósság elleni harc 2.0-t, amit valószínűleg nem lehet megúszni adóemelés nélkül.

Bucsky Péter
2020. november 24. 06:54 Közélet

Elhagyják a vállalkozók Parragh kamaráját, de a NAV-végrehajtást nem ússzák meg

Miközben a zsugorodó tagságú kamarai rendszer elnöke könnyítésekért lobbizik a cégek számára, a tartozások behajtása a válságban sem szünetel.

Bucsky Péter
2020. november 23. 06:31 Közélet

A számokat nézve Parragh László adócsökkentése vélhetően egy blöff

Ha az iparűzési adó elengedése bedönti az önkormányzati megrendeléseket és szolgáltatásokat, akkor recessziós lavinát indíthat el.