Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. október 31. 12:40 Világ

Nem tettek le a lengyelek a 100 milliós repülőtér megépítéséről

Beruházási tervet fogadott el a Varsótól délnyugatra tervezett, egy hatalmas repülőteret is magában foglaló közlekedési csomópont kialakítására a lengyel kormány. Bár a 2023-ig tartó első fázis során egyelőre főleg a részletes tervek kidolgozása, valamint a területszerzés a cél, ennek költsége is 12,8 milliárd zloty (nagyjából ezer milliárd forint), amelyet kifejezetten erre a célra kibocsátott kötvényekből teremtenének elő.

Ahogy arról korábban írtunk, a lengyel kormány igazán nagyot álmodott az új varsói repülőtérrel, amely – a kapcsolódó közlekedési fejlesztésekkel együtt – harmadával többe kerülne, mint idehaza az új paksi atomerőmű. (A 70 milliárd zlotys költség jelenlegi árfolyamon 5575 milliárd forint.)

Ha lehet, a beruházási terv elfogadásával kapcsolatban kiadott közlemény még ennél is nagyobb célokat tűz ki. Szerepel benne ugyanis lényegében a teljes lengyel vasúti főhálózat megújítása, valamint a varsói és a lodz-i agglomeráció összekötése. (A két nagyváros távolsága 120 kilométer, az új repülőtér Varsótól 37 kilométerre délnyugatra lenne.) De lennének gyorsforgalmiút-fejlesztések is: újabb sávokkal bővítenék az A2-es autópályát Varsó és Lodz között – emellett lesz a repülőtér is –, a főváros pedig elkerülőt kapna, amelyet összekötnének az A1-es autópályával is.

A tervezett repülőtér elhelyezkedése. Térkép: Google

A tervek szerint az új, a Szolidaritás szakszervezet nevét viselő repülőtér ténylegesen 2027-re épülne meg, és – Baranow, Teresin, Wiskitki települések térségében – összesen 66 négyzetkilométeren egész város létesülne körülötte logisztikai központtal, parkolókkal, kiszolgáló létesítményekkel és szállodákkal. Az első ütemben két futópálya lenne, az éves utasforgalmi kapacitást pedig 45 millióra lövik be, amit, ha minden jól megy, idővel százmillióra növelnek.

Ez azonban még biztosan odébb van, és nem csak azért, mert a koronavírus-járvány néhány évre megtörte a légi közlekedés növekedését. Tavaly a fő varsói repülőtérnek, a Chopinnek 18,86 millió utasa volt, a kisebb Modlinnak 3,08 millió, vagyis a 45 milliós kapacitás hosszú időre elegendőnek tűnik még akkor is, ha a sűrűn lakott térségben lévő Chopint idővel bezárják.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkŐrületes összegből 100 milliós repteret akarnak építeni a lengyelekNoha jelenleg a varsói repülőtér forgalma a budapestivel azonos nagyságrendű, a lengyel kormány egy öt-tízszer ekkora létesítményt akar. Jóval többe kerülhet, mint a paksi bővítés.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ légi közlekedés Lengyelország repülőtér Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2024. december 5. 13:07 Világ

Elbocsátáshullám közben hívnának be még több vendégmunkást Németországban

De ez csak első ránézésre ellentmondásos: főleg a gyárak kerültek bajba Németországban, miközben építőmunkásból, kamionsofőrből vagy ápolóból továbbra is hiány van.

Mészáros R. Tamás
2024. december 5. 04:34 Világ

Ukrajnának és a magyar iparnak is árthat a dél-koreai elnök példátlan hazardírozása

Magyarország harmadik legnagyobb befektetőjének gazdaságpolitikája és külpolitikai orientációja is fordulatot vehet.

Gajda Mihály
2024. december 1. 06:05 Pénz, Világ

A tengeri útvonal, amely Amerikának is egyre fontosabb

Az Egyesült Államok olajexportjának felfutásával egyre több szállítmány használja a Panama-csatorna mellett az Afrikát megkerülő útvonalat is.

Fontos

Kiss Péter
2024. december 8. 05:35 Pénz

A beígért Trump-intézkedések időzítésén sok fog múlni

Nagyon más a helyzet, mint 2016-ban, és hiba lenne azt gondolni, hogy az elnök a Kongresszuson mindent simán átvisz.

Bucsky Péter
2024. december 7. 21:43 Podcast

Az osztrák fizetést könnyebb elérni, mint az osztrák boldogságot

Friss kutatási eredmények szerint az ausztriai magyarok boldogabbak a magyarországi átlagnál, de nem érik el az osztrák átlagot.

Stubnya Bence
2024. december 6. 06:50 Adat, Közélet

Még a szavazói se hisznek a gazdasági fellendülésben, és ezt már a kormány támogatottsága is megérzi

A Fidesz támogatottsága minden közvélemény-kutató szerint gyengült, a Tiszáé pedig nőtt az elmúlt hónapokban. Ez nem független attól, hogy a lakosság gazdasági hangulata is romlani kezdett.