Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. október 4. 16:05 Világ

Őrületes összegből 100 milliós repteret akarnak építeni a lengyelek

Noha jelenleg a varsói repülőtér forgalma a budapestivel azonos nagyságrendű – kevesebb, mint évi húszmillió utast szolgál ki -, a lengyel kormány és nemzeti légitársaság nagyot álmodott: egy vadonatúj, évi 100 millió utast fogadó és indító létesítményt akar építeni.

A tervezett helyszín a Varsótól 40 kilométerre nyugatra lévő Baranow, egy körülbelül 1600 fős falu, a költség pedig nem kevesebb, mint 70 milliárd zloty (nagyjából 5260 milliárd forint). Összehasonlításként, ez közel harmadával több, mint amennyibe az új paksi atomerőmű fog kerülni a tervek szerint. Igaz, ebben már benne van a vasúti és autópálya-kapcsolat költsége is. Vonattal a tervek szerint 15 perc alatt el lehet jutni majd az új repülőtérre a varsói főpályaudvarról.

A repülőtér az első ütemben 45 milliósra épülne ki, később érnék el a 100 milliót. Ezzel jelenleg Európa legnagyobbja lenne, de mire megépül, valószínűleg már kevés lesz az elsőséghez. Isztambul európai részén már javában épül az első ütemben is 150 millió utasra méretezett légi reptér, és ha egyszer megvalósul London Heathrow sokat támadott harmadik futópályája, akkor az ottani utasszám elérheti a 130 milliót.

 

Varsó jelenlegi fő repülőterén, a Frederic Chopinen tavaly 15,75 millió ember fordult meg, a távolabbi Modlinon pedig 2,93 millió. (A Wizz Air és a LOT az előbbire repül Budapestről, az utóbbit kizárólag a Ryanair használja.) Épp ezért sokan megkérdőjelezik a fejlesztés szükségességét. „Több megalomán önfényezést látok ebben a projektben, mint valós elemzést” – mondta a Bloombergnek Marcin Swiecicki korábbi varsói főpolgármester, jelenlegi ellenzéki képviselő*a legnagyobb ellenzéki párt, a Polgári Platform tagja. Michel O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója szokott stílusában hülyeségnek és a semmiben álló csillogó katedrálisnak minősítette a tervet.

A kritikusok szerint a pénzt inkább gyorsforgalmi és vasutakra kellene költeni, plusz a Chopin és Modlin fejlesztésére. Már az első fázisban is rengeteg pénzről van szó, a 35 milliárd zloty az idei lengyel költségvetés több mint 10 százalékával egyenlő. A forrás egy része ugyan jöhetne az EU-tól, de a kormány szerint minden bizonnyal hitelfelvételre is szükség lesz. Ők azt mondják, nem érdemes a Chopinre költeni, mert Varsón belül helyezkedik el, több százezren laknak a közelben, ami megnehezíti a bővítését.

Noha a Chopin 2012-ben új terminállal bővült és új vasúti pályaudvart is kapott, négy éven belül elérheti a 20 milliós kapacitásának határát. A kormány azt sem titkolja, hogy az új létesítménnyel meg akarja mutatni Lengyelország növekvő erejét. „Ez a legnagyobb vállalkozás az ország modern kori történetében, ez a reptér lehet az EU keleti kapuja” – fogalmazott Mikolaj Wild, a közlekedési miniszter helyettese.

A LOT természetesen lelkesen támogatja az ötletet, hiszen ez segíthet a növekedésében. „Szeretnénk Közép-Európa legkedveltebb átszállási hálózatot működtető légitársaságává válni” – mondta Rafal Milczarski vezérigazgató a Bloombergnek. Erre egyébként jó esélyük van, legalábbis ha csak az egykori vasfüggönytől keletre fekvő térséget nézzük. Ebben a mezőnyben az idén várható 9 milliós utasszámuk jónak számít, ám az összes európai légitársaság közül csak a 19. helyre elég.

A növekedés kényszer is a vállalat számára, ha nem akar beolvadni egy nagyobb csoportba.

A legtöbb ágazati szakember ugyanis azzal számol, hogy hosszú távon nem marad olyan töredezett az európai légi ipar, mint most, néhány óriási szereplő fog dominálni, akárcsak az Egyesült Államokban. A LOT egyelőre odahaza is csak a harmadik számú szereplő a Wizz Air és a Ryanair mögött, hiszen az emberek többsége nem a légitársaság hovatartozása alapján foglal repülőjegyet.

A LOT sikerének idehaza is szurkolhatnak néhányan, hiszen idén az egyik Boeing 787 Dreamliner utasszállítójának idetelepítésével bázist nyitott a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, New York-i és chicagói útvonalat kiszolgálva. Ezen kívül Budapestről Varsóba és Krakkóba repül, és csütörtöki bejelentés szerint hamarosan járatot indít a London City repülőtérre is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMinden utason 3 ezer forintot keres tisztán a budapesti reptér, és ezzel a bécsit is előziBelátható időn belül nem lesz a budapesti reptér régiós vezető, Bukarest is beérte a Liszt Ferencet. De legalább a külföldi tulajdonosok elképesztő pénzt keresnek rajta.

Világ légi közlekedés lot repülőtér Ryanair Varsó wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2020. november 23. 17:19 Világ

A kínai dominancia megalapozójának harangozták be, mégis gyengére sikerült a világ legnagyobb gazdasági paktuma

A világ lakosságának és GDP-jének 30 százalékára terjed ki az új ázsiai gazdasági övezet. Egyesek szerint ez megágyaz a kínai dominanciának, mások szerint semmin nem változtat.

Váczi István
2020. november 23. 12:13 Világ

Olyan népszerű az előrehozott nyugdíj, hogy egyre többe kerül a költségvetésnek Németországban

Németországban „nők 40" helyett „mindenki 45" van, némi könnyítéssel, és egyre többen élnek ezzel a lehetőséggel.

Kasnyik Márton
2020. november 21. 15:27 Világ

Gyorsan el fog dőlni, hogy Biden át tud-e vinni bármi érdemit

Korszakos átalakításokra készült Biden, de úgy tűnik, valami sokkal kisebbel kell beérnie. Lehet, hogy ez nincs is ellenére.

Fontos

Bucsky Péter
2020. november 23. 06:31 Közélet

A számokat nézve Parragh László adócsökkentése vélhetően egy blöff

Ha az iparűzési adó elengedése bedönti az önkormányzati megrendeléseket és szolgáltatásokat, akkor recessziós lavinát indíthat el.

Avatar
2020. november 22. 16:10 Adat

Minél jobban él valaki, annál jobban hisz abban, hogy ezt magának köszönheti

A vagyoni helyzet, és annak hirtelen megváltozása érdekes összefüggésben van a jövedelmekkel kapcsolatos igazságérzet megváltozásával.

Torontáli Zoltán
2020. november 22. 06:53 Élet

Be fog érkezni -70 fokon a magyar oltóhelyre a koronavírus-vakcina, ha veszünk belőle

A mínusz 20 fokos szállítás majdhogynem mindennapos gyakorlat, és a mínusz 70 sem példa nélküli, de csak kis mennyiségben.

Ne hagyd ki