Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. augusztus 11. 11:54 Világ

Újabb probléma akadályozza a nemzetközi kereskedelmet

Míg a koronavírus-járvány első időszakában a leállt beszállítók és a lezárt határok okozták a legtöbb fejtörést a vállalatok logisztikusai számára, most újabb leküzdendő probléma jelentkezett: több áruszállító tengerjáró hajó legénysége is megtagadta a munkát, miután már akár több mint egy évet töltött el a fedélzeten.

Természetesen ez a jelenség sem független a járványtól: a beutazási korlátozások miatt nagyon nehéz a szerződéses idejüket letöltő embereket hazajuttatni. Ráadásul a pótlásuk sem olyan egyszerű, hiszen egyrészt tesztelés mellett sem lehet teljesen kizárni, hogy az új legénység valamelyik tagja lappangó koronavírusos, másrészt ők már pontosan tudhatják, milyen kockázatok övezik majd a hazatérésüket.

A legkényelmesebb megoldás nyilván az éppen szolgáló legénység megtartása lenne, de ennek egyrészt jogszabályi korlátai vannak, másrészt sokan szeretnék már újra látni a családjukat. Ahogy a Bloomberg írja, három hajó is azért vesztegel ausztrál kikötőkben, mert a legénység megtagadta a munkát, a cikkben megszólaltatott szakszervezet szerint jogosan.

Az egyik hajó fedélzetén már jó pár matróz több ideje szolgál, mint amennyit egyhuzamban megengednek a törvények, a csúcstartó 17 hónapja dolgozik. Eredetileg kilenc hónapos szerződést írtak alá, amelyet öt hónappal meghosszabbítottak, miután a hajó üzemeltetője megígérte nekik, hogy ezt követően hazajuttatja őket, de ez még mindig nem történt meg.

Ezt a hajót a világszerte – Magyarországon is – terményekkel kereskedő Cargill bérelte ki szója szállítására, egy másik alumíniumot szállított, míg a harmadik egy konténerhajó. De ez csak a jéghegy csúcsa, csak Ausztráliában legalább további négy hajó legénysége követeli, hogy hazatérhessen, a Cargill szóvivője pedig arról beszélt, hogy rengeteg hajón dolgozik lejárt szerződésű legénység.

Összesen nagyjából negyedmillió matrózt érint ez a probléma, ami azért is aggasztó, mert a fizikai és szellemi fáradtság növeli a balesetveszélyt. Gyorsan megoldást kellene találni erre a helyzetre, hiszen a világkereskedelem 90 százaléka tengeren zajlik, így a világgazdaság működése nem képzelhető el a matrózok munkája nélkül.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA turistahajók egy része nem fogja túlélni a mostani időszakotMiné hosszabb ideig állnak, annál több probléma lesz a tengerjáró turistahajókkal. Néhány nem fogja elkerülni a hajóbontót.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ hajózás járvány koronavírus tengerhajózás világkereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.