Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. július 15. 15:01 Világ

Fejre állt a világ, most a kínaiak vásárolják fel az acélt külföldön

Köteteket lehetne megtölteni az európai acélgyártók panaszaival, akik az utóbbi két évtizedben visszatérően kifogásolták a kínai acéldömpinget. Vagyis azt, hogy az ázsiai ország termelői szabálytalan eszközökkel versenyeznek, és azért tudják kedvező áron adni az – egyre jobb minőségű – termékeiket, mert odahaza segítik őket állami támogatásokkal, olcsó hitelekkel és alacsonyan tartott energiaárakkal. Emellett pedig nem kell olyan szigorú környezetvédelmi előírásoknak megfelelniük, mint az Európai Unióban termelő cégeknek. (A koronavírus-járványon kívül lényegében erre hivatkozva kért állami segítséget nemrég a Dunaferr is.)

Kína messze a világ legnagyobb acélexportőre, és a hatalmas ottani termelés miatt nem meglepő, hogy az importban általában kevésbé meghatározó. Most azonban olyan nagy különbség alakult ki a hazai és a külföldi árak között, hogy megéri külföldön vásárolni a kínai vállalatok számára. Míg ugyanis a világ nagy részén legjobb esetben is csak éledezik a gazdaság a koronavírus-járvány pusztítása után, addig Kínában sokkal jobb a helyzet, és az állami infrastruktúrafejlesztési programok is növelik az acél iránti keresletet.

Ennek hatására júniusban Kína közel 1,9 millió tonna kész acélterméket importált, amire legutóbb 2009 szeptemberében volt példa – írja a Bloomberg. Nem véletlenül, legutóbb ugyanis akkoriban volt a mostanihoz hasonló a helyzet: míg a világ épp csak próbált kikecmeregni a válságból, a kínai gazdaság már dübörgött. A fejlett világbeli válság lecsengése után, az utóbbi nyolc évben a havi kínai import ritkán haladta meg az 1,3 millió tonnát.

Az iparág világszervezete*World Steel Association szerint idén a világ acélfelhasználása 17 százalékkal zuhan, Kínáé viszont egy százalékkal nő.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA gazdaságtörténet egyik legsokkolóbb ábrája a kínai acélőrületet mutatja be2000 óta kétszeresére nőtt az acéltermelés mennyisége, amely az egyik környezetszennyezőbb iparág. A növekedés mögött leginkább Kína áll.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ acél acélgyártás acélipar Kína Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Gajda Mihály
2025. április 1. 17:00 Világ

Épp az ukrajnai háború árnyékában szabadulhat ki Kazahsztán az orosz függőségből

A háború kitörése után Moszkva elvárta volna Kazahsztántól a teljes együttműködést, a közép-ázsiai ország ehelyett viszont megerősítette a kapcsolatatait Kínával és a nyugati országokkal.

Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.