Bukarest manapság leginkább a közlekedési dugókról híres, az európai nagyvárosok közül ugyanis itt töltik az emberek a legtöbb időt araszolással: évente átlagosan 218 órát. A Bloomberg helyszíni riportja szerint a lakosságot és a helyi üzleti szektort szó szerint fojtogató helyzet nem is fog megváltozni.
A román főváros máig kénytelen elszenvedni Nicolae Ceaușescu fényűzésének és megalomániájának következményeit. A diktátor – aki egyébként maga is szívesen utazott luxusautókkal – a közlekedés fejlesztését szolgáló beruházások helyett inkább megépíttette a belváros közepén Európa legnagyobb épületét, miközben a súlyosan eladósodott ország lakossága hosszú évekig várt, mire hozzájuthatott egy Dacia-hoz, amibe csak korlátozott mennyiségben tankolhatott üzemanyagot.
Azóta sok minden változott, de a bukaresti közlekedési infrastruktúra fejlettsége továbbra is több évtizedes elmaradásban van, még a volt szocialista országok nagyvárosaihoz képest is. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a lakosság rendkívüli mértékben ragaszkodik az autóhasználathoz. Egy szakértő szerint a diktatúra alatt átélt ínséges idők után hirtelen az emberek identitásának meghatározó részévé váltak gépkocsik. 1989 óta a főváros lakossága megduplázódott, az autók száma a háromszorosára emelkedett, vagyis ma nagyjából annyi kocsi járja a bukaresti utakat, ahányan lakják a várost. (Budapesten 1,75 millió lakosra jut 659 ezer személyautó.)
A városvezetés nemigen tud úrrá lenni a kialakult állapotokon. Az évtizedek óta hiányzó beruházások pótlása nyilvánvaló, hogy nem megy egyik napról másikra. A város polgármestere pedig hiába döntött nagyjából fél évvel ezelőtt a legszennyezőbb autók kitiltása, illetve a környezetvédelmi adók bevezetése mellett, a lakosság olyan mértékben elutasító a gépkocsiforgalom korlátozásával kapcsolatban, hogy két hónap próbaüzem után kénytelen volt visszakozni. Jóllehet az úgynevezett oxigénadóra Budapestről is progresszív példaként tekintettek a várostervezéssel foglalkozó szakértők.
Mindenesetre az autóforgalom okozta ártalmak egyre fenyegetőbbek Bukarest jövőjére. A járművek okozta lég- és zajszennyezés, illetve a dugókban elvesztegetett idő csökkenti a jóllétet. A helyi vállalati szféra hatékonyságát szintén visszaveti, hogy a dolgozók nap mint nap órákat kénytelenek közlekedéssel tölteni, ami nem csak időrabló, hanem frusztráló is számukra.
Világ
Fontos