Az Egyesült Királyság a tervezettnél öt évvel korábban, 2035-től tiltja be az új benzin- és dízelmotoros autók értékesítését a kormány keddi bejelentése alapján. A tiltás a hibrid autókra is vonatkozik majd. A bejelentés éghajlati szempontból elismerésre méltó, közben viszont a legrosszabbkor jön a Brexit és a globális autóipari kereslet visszaesése miatt már amúgy is szenvedő brit autóiparnak, az iparági szervezetek értetlenül állnak a döntés előtt.
A kormány közleménye szerint a határidő előrehozása segíteni fog abban, hogy az Egyesült Királyság nettó kibocsátása 2050-ig nettó nullára csökkenjen. Boris Johnson miniszerelnök Londonban az ENSZ év végi klímakonferenciáját felvezető sajtóeseményen arról beszélt, hogy 2020 fordulópont lehet a klímaváltozás elleni harcban, és hogy az Egyesült Királyság ebben kiemelt szerepet vállalna.
A brit autógyártók azonnal nemtetszésüknek adtak hangot a határidő előrehozására reagálva a Guardian cikke alapján. Mike Hawes, a brit autógyártók és autókereskedők iparági szervezetének vezetője szerint a jelenleg is drága technológia iránti kereslet csak az eladások töredékét teszi ki, ezért az átállás ilyen szintű felgyorsítását nem lehet önmagában a gyártóktól várni.
Az autógyártók aggódnak, hogy megmarad-e az elektromos autók vásárlására vonatkozó állami támogatás, lesz-e megfelelő töltési infrastruktúra az országban, és azt is felvetették, hogy az átállás munkahelyek megszűnéséhez vezethet. Károsnak látják a hibrid meghajtás tiltását is, mivel ez a technológia szerintük elősegíti a klímacélok teljesítését. Hawes felszólította a kormányt, hogy dolgozzanak ki egy átfogó tervet, amivel segítenek az iparágnak a cél elérésében.
A globális autóipari szereplők dollármilliárdokat fektetnek elektromos autók fejlesztésébe, ezért az iparági szereplők aggódnak, hogy brexit miatt bizonytalan ellátási láncok miatt egyébként is hátrányban lévő brit autóipar milyen mértékben tud majd helytállni a globális versenyben. Az iparági szervezet adatai szerint az Egyesült Királyságban az autógyártás 14 százalékkal esett vissza tavaly, így már sorozatban harmadik éve csökken a gyártás az országban.
Rebecca Newsom, a Greenpeace UK munkatársa a CNN cikke szerint üdvözölte a kormány döntését, és elmondta, hogy a klímacélok teljesítéséhez álláspontjuk szerint még korábbra, egész konkrétan 2030-ra kéne előrehozni a tiltás határidejét.
Az Egyesült Királyságban az elmúlt évben eladott elektromos autók száma 144 százalékkal nőtt, de az összes eladáson belül még így is csak 2 százalékot tettek ki az elektromos modellek. A hibridek aránya 8 százalék volt az összes eladáson belül.
A 2035-ös határidővel az Egyesült Királyság a fosszilis üzemanyagmeghajtású autók kivonásában leginkább nagyratörő országok közé tartozik. Norvégia ennél is gyorsabban lépne, ott 2025-ig vonnák ki a forgalomból a fosszilis energiahordozókkal hajtott autókat.
A brit parlament tudományos és technológiai bizottságának augusztusi jelentése szerint nem lesz elég, ha minden autótulajdonos elektromosra cseréli a benzines vagy dízeles kocsiját, a klímacélok eléréséhez arra van szükség, hogy kevesebb autó legyen az utakon.
Világ
Fontos