Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. január 29. 15:08 Világ

Bajba kerülnek a gyenge légitársaságok a kínai vírus miatt

Kínának hatalmas szerepe volt a légi közlekedés fellendülésében az elmúlt évtizedben, azonban a Reuters cikke szerint a koronavírus megjelenése évek óta nem látott lassulást okozhat az iparágon belül.

Eddig a United Airlines, az Air Canada, a Cathay Pacific Airways és a Finnair mondta le kínai járatait a járvány miatt. De lemondások nélkül is csökkenő forgalommal kell számolniuk a légitársaságoknak, hiszen amúgy sem túl népszerű célpont most a kelet-ázsiai ország. Az Egyesült Államok egyelőre nem függesztette fel a Kínába tartó járatokat, de a kormányzat fontolgatta ezt a lépést. Cikkünk írásakor a New York Times összefoglalója alapján:

  • Kínában 132 ember halt meg eddig a Vuhanból származó vírus okozta megbetegedésben, tehát keddhez képest 26-tal nőtt a halálos áldozatok száma.
  • A fertőzöttek száma Kínában keddről szerdára 4515-ről 5974-re nőtt, tehát csaknem 25 százalékkal emelkedett.
  • Thaiföldön 14, Hongkongban 8, az Egyesült Államokban, Ausztráliában, Tajvanban és Makaóban 5, Szingapúrban 4, Japánban 7, Franciaországban 4, Kanadában 3, Vietnamban 2, Nepálban, Kambodzsában, Németországban és az Egyesült Arab Emírségekben pedig egy fertőzöttről tudni.
  • Tajvanban, Németország, Vietnamban és Japánban olyanok fertőződtek meg, akik nem jártak mostanában Kínában. Kínán kívül egyelőre nincs halálos áldozata a járványnak.

Úgy tűnik tehát, hogy a 2003 áprilisában csúcsra érő, az utasforgalmat 45 százalékkal visszavető SARS-vírus*A 2001-02-es SARS koronavírus-járvány 8100 embert fertőzött meg, 774-en meghaltak, ami nagyon magas arány, a gazdasági hatások azonban leginkább csak Kínában és Hongkongban mérhetőek, a GDP 1,1, illetve 2,6 százalékos kiesésével. óta ez lehet a legnagyobb jelentőségű világjárvány a légi közlekedési iparág szempontjából.

De hogy érintheti üzletileg az iparágat egy hasonló volumenű válság? A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) felmérése alapján az iparág nyereséges volt az elmúlt 10 évben, pénzügyileg emiatt jobb helyzetben van, mint 2003-ban. Viszont Kína jelentősége is jóval nagyobb most, mint akkor volt, amit az egész piac megérez. Kína a világ második legnagyobb utazási célországa, és a második legnagyobb belföldi légi közlekedési piac. Az IATA adatai alapján egy évtized alatt nagyjából 450 millióval nőtt a Kínába, Kínán belül és az országból más országokba repülő utasok száma.

Emellett az elmúlt időszakban számos tényező nehezítette a légitársaságok helyzetét. Az amerikai-kínai kereskedelmi háború, a lassuló gazdasági növekedés, a Boeing 737 MAX-ok balesetei okozta bizalmatlanság is hozzájárult a profitráták szűküléséhez. A repülőgépgyártási piacon pedig a Boeing és az Airbus megrendelései messze kerültek a 2013-ban és 2014-ben tapasztalt csúcstól, miközben megrendelésállományuk 25 százalékát teszik ki kínai légitársaságok megbízásai.

A légitársaságok közül leginkább a kínaiak érezhetik meg a járvány hatásait. Mikey Boyd, az amerikai Boyd Group International vezetője a Reutersnek azt mondta, eredetileg 8,1 százalékos forgalomnövekedést becsült Kínában 2020-ra, de most már csak ennek a felére számít. A kínai légitársaságok közül sok ráadásul már a vírus kitörése előtt is veszteségesen működött.

Az európai és amerikai légitársaságok kínai piaci kitettsége alacsonyabb: a Cowen független befektetési bank elemzése szerint a United Airlines, a Delta Airlines és az American Airlines árbevételének nagyjából 2-6 százaléka származik kínai utakból, ugyanakkor természetesen komoly kockázatot jelent a vírus terjedése, ami így más piacokon is komoly visszaesést okozhat.

Az IATA elemzése alapján

hosszabb időtávot nézve a tapasztalat az, hogy a légi közlekedés forgalma a járványok lezajlását követően visszaáll a korábbi szintre.

A SARS esetében ez kilenc hónapot vett igénybe.

„Vissza kellett vágnunk a nemzetközi kapacitásainkat, de gyorsan visszaállt az eredeti állapot” – mondta a Quantas vezérigazgatója a SARS tapasztalatait összegezve. Alan Joyce szerint a MERS, a Zika, a vulkánkitörések és más különleges események miatt már sok tapasztalatuk van abban, hogy hogyan kell az ilyen helyzeteket kezelni.

„A pénzügyi szempontból erős és jól menedzselt repterek és légitársaságok túl tudják élni a légi forgalom drasztikus visszaesését. A gyenge és rosszul működő társaságok fognak szenvedni”

– mondta Shukor Yosof, a malajziai központú Endau Analytics vezetője a Reutersnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA koronavírus miatti piaci pánik valószínűleg indokolatlanBármennyire is borzasztó, hogy emberek halnak bele a fertőzésbe, és világszerte terjed a vírus, eddig minden adat arra utal, hogy a világgazdaságra csak mérsékelt hatással lehetnek az események.

Világ Kína koronavírus légiközlekedés légitársaság vírus Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2020. augusztus 4. 16:12 Vállalat, Világ

Lakókocsi-hajó hibridet kezdett árulni a Tchibo, a németek megőrülnek érte

Két legyet egy csapásra, a karavánhajó egy trélerre felrakva hirtelen sima lakókocsivá változtatható.

Fabók Bálint
2020. augusztus 3. 12:30 Világ

Trendforduló: a történelem folyamán először csökken a szénipar kapacitása

A szénipar az üvegházhatású gázok 30 százalékáért felel, de úgy tűnik, idén elkezdett visszaszorulni.

Torontáli Zoltán
2020. augusztus 2. 13:15 Világ

Furcsa betétdíjat vetnének ki a fáradt olajra Lengyelországban

Azt szeretnék elérni, hogy ne érje meg vele fűteni, mert még mindig sokan ezt teszik.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. augusztus 7. 12:42 Adat

Ezt a szezont már a Balatonnál sem lesz könnyű visszahozni

A júniusi turisztikai számok még mindig nagyon rosszak. Július-augusztusban az ország egyes régióiban nagyon felpörgött a forgalom, de a kiesést ez már nem hozza vissza.

Avatar
2020. augusztus 6. 16:03 Pénz

Prés alatt az olajipar: szennyeznek, de még nyereséget sem termelnek

Nem bűnbakot kell csinálni a szektorból, hiszen ők lehetnek alkalmasak arra, hogy megvalósítsák technológiai átmenetet.

Tóth István János
2020. augusztus 6. 06:29 Vállalat

A magyar gazdaságtörténet legnagyobb csodája: a Mészáros és Mészáros kft., második rész

Vajon mi magyarázza, hogy választások előtt mindig készpénzben úszik a Mészáros és Mészáros, és hogy legnagyobb vevőik - közöttük a magyar állam - előre utalják a tízmilliárdokat?