Az utóbbi években rengeteg várost árasztottak el a közösségi kerékpárok a világon, a leglátványosabb talán a kínai városokban volt a folyamat. Kissé túl is tolták a biciklit, ezt mutatta két éve a harmadik számú ottani kölcsönző, a Bluegogo csődje, és azok a képek, amelyek egy gigantikus hsziameni kerékpárroncs-tárolóról készültek.
A két első számú szereplő, az Ofo és a Mobike most is működik, az utóbbi idén már Meituan Bike néven. A vállalat nemrég egy blogposztban számolt be arról, hogy idén 205 600 kerékpárt veszített el az állományából lopások és rongálások miatt. (A cég nem dokkolós, hanem olyan rendszert működtet, ahol a megadott zónán belül bárhol letehetők a kerékpárok.)
A cég azt is hozzátette, hogy csak Pekingben 2600 embert vettek őrizetbe a rendőrök biciklik rongálása és ellopása miatt. De nem csak a kínai felhasználókkal van baj: Manchesterben 2017 júliusa és 2019 augusztusa között több mint 400 Mobike-kerékpárt rongáltak meg vagy gyújtottak fel, további 87-et pedig elloptak. A városból tavaly ki is vonult a vállalat, ahogy például Newcastle-ből is, ahol előszeretettel dobálták kerékpárjait a folyóba – írja a BBC. A hongkongi Gobee a biciklijei „tömeges megsemmisítése” miatt teljesen kivonult Európából.
A cégek nemzetközi terjeszkedését jellemzően kockázati tőkések finanszírozták, az Ofo és a Mobike is több mint egymilliárd dollárt vont be. A megtérülés esélyei azonban egyelőre nem túl jók, az Ofo például a Financial Times szerint hónapokon keresztül a csőd szélén állt.
A Mobike egyébként egy pontrendszerrel igyekszik nevelni a felhasználóit, a szabályszegőknek többet kell fizetniük, végső esetben eltilthatják őket a szolgáltatástól, illetve fel is jelenthetik őket. A cég köszönetet mondott annak a több mint 189 ezer felhasználónak, aki lopott vagy megrongált bicikliket jelentett be nála.
Világ
Fontos