Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2019. október 28. 14:45 Élet, Világ

Hetvenezren tárták fel, hogy a Coca-Cola a legnagyobb műanyagszennyező

Egy szeptemberi napon több mint 70 ezer ember kezdett közös szemétszedésbe a világ különböző pontjain. A cél nem csak az volt, hogy szebbé tegyék a környezetüket, hanem hogy adatokat is gyűjtsenek a világot egyre inkább elárasztó szemétkupacokról. Így ugyanis szembesíteni lehet a legnagyobb gyártócégeket az egyszer használatos csomagolóanyagok egyre kezelhetetlenebbé váló tömegére.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAmíg agyon van csomagolva minden, aligha szabadulunk a műanyagoktólHiába terjed a fejlett világban a csomagolást mellőző környezettudatos szemlélet, a műanyagoktól mégsem fogunk megszabadulni egyhamar. Túl nagy üzlet van benne ahhoz, hogy csak úgy eltűnjön.

Az eseményt egy 2016-ban alapított környezetvédelmi szervezet, a Break Free From Plastic (~Szabadulj meg a műanyagtól) szervezte. Több mint ötven országban 72,5 ezer önkéntes vett részt rajta, akik összesen 476 ezer darab műanyag szemetet szedtek össze. A szeméttömeg 43 százalékánál tudták egyértelműen beazonosítani a gyártót.

Módszertan a gyakorlatban. Fotó: Break Free From Plastic/Facebook

Az összegyűjtött szemét eredete országról országra különbözik. Összességében műanyag zacskóból gyűjtötték be a legtöbbet, ezeket a műanyag tasakok követték. Ennek az áll a hátterében, hogy Nigériában – ahol a legtöbb szemetet gyűjtötték össze az eseményen – rendkívül elterjedtek ezek az ivóvíz tárolására alkalmas tasakok.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkGolfautót, vámpírfogat és 2,5 millió cigicsikket szedtek ki az óceánbólAz óceánokban lévő műanyag egyre égetőbb probléma, és valóban az egyszer használatos műanyagok okozzák a legnagyobb gondot.

A zacskókat és a tasakokat a műanyag palackok követték. Egy korábbi felméréshez hasonlóan rengeteg cigicsikket, sörös dobozt és kávés poharat is találtak. A globális rangsor felállításánál az egyes országok sajátosságai miatt nem azt vették figyelembe, hogy egy adott gyártótól mennyi szemetet találtak, hanem azt, hogy hány országban találták meg a terméküket.

Ez alapján magasan a Coca-Cola végzett a globális rangsor első helyén, mivel termékeit 37 országban találták meg a vizsgált 51 országból. A Coca-Cola abban is kiemelkedett a globális márkák közül, hogy több szemetet állított elő a tanulmányt szerint, mint az őt közvetlenül követő három globális vállalat összesen. Ezek egyébként a Nestlé, a Pepsi és a Mondeléz.

 

A felmérés egyik tanulsága, hogy a begyűjtött szemét legnagyobb része a legkönnyebben újrahasznosítható műanyagokból készült. Ez a főleg palackok gyártására szolgáló Pet és az alapvetően vastagabb műanyag tárolók, mint mosószeres vagy samponos flaskák gyártására használt HDPE.

A tanulmány szerint a jól hasznosítható műanyagok szétdobálása is rámutat arra, hogy hibás elképzelés az újrahasznosításra építeni az egyszer használatos anyagok csökkentését. Az ötvenes évek óta előállított műanyagok mindössze kilenc százaléka hasznosult eddig újra, a maradék égetőkben, lerakókban vagy a természetben végi.

A riport szerint az sem megoldás, hogy a nagyobb gyártók műanyag helyett elkezdtek papírral és lebomló műanyaggal kísérletezni, mert az újrahasznosító szegmens így is törékeny és túlterhelt. Az egyszer használatos csomagolás tökéletesítése helyett a gyártóknak abban az irányban kéne gondolkozniuk a tanulmány szerint, hogy hogyan tudnák többször használható eszközökkel eljuttatni termékeiket a vásárlóikhoz.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ egyszer használatos műanyag klímaváltozás környezetszennyezés műanyag Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Stubnya Bence Bucsky Péter
2024. október 21. 10:52 Adat, Élet

Visszaszorulóban van Magyarországon az éjszakai munka

A 2019-es 11,2 százalékról az idei év közepéig 8,8 százalékra csökkent az éjjel vagy este rendszeresen dolgozók aránya itthon.

Stubnya Bence Torontáli Zoltán
2024. október 21. 05:40 Élet, Vállalat

Miért nem kerülnek utcára azok a magyar dolgozók, akiknek a munkáját átveszik a robotok?

Csökken a munkaerőhiány, de még mindig megvédi a dolgozókat az elbocsátástól. Sok cég akkor sem épít le, ha automatizál vagy romlanak a kilátásai.

Vermes Nikolett
2024. október 20. 05:27 Élet, Vállalat

A magyar piactér, amely nem akar versenyezni a Temuval, mégis sikeres

A Meska kézműves-design online piactér is érzi az óriások nyomását, de az alapító bízik abban, hogy az egyedi termékekre megmarad a kereslet.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. október 22. 16:14 Adat, Pénz

Nem lassulhat sokat az idei gyors béremelkedés, hogy időre meglegyen az egymilliós átlag

Orbán Viktorral szemben Nagy Márton csak 2028-ra ígéri a bűvös szám elérését, ám még így sem lesz könnyű ennek fedezetét kitermelniük a cégeknek.

Jandó Zoltán
2024. október 22. 11:52 Adat, Közélet

Akkor is nőne az Airbnb-adó Budapest belső kerületeiben, ha önálló városok lennének

Azokon a településeken emelkedik a rövidtávú lakáskiadás adója, ahol a vendégéjszakák száma meghaladja az évi kétmilliót. Ilyen város csak egy van Magyarországon: Budapest.

Stubnya Bence
2024. október 22. 06:03 Közélet

Gazdasági antidepresszánssal állítaná meg Magyar Péter előretörését a Fidesz

Nem véletlen, hogy a kormány nemrég bemutatott gazdasági akciótervének egyik fő fókusza a jövedelmek vásárlóerejének növelése és a lakhatás lett.