Két évvel ezelőtt jelentette be a szaúdi koronaherceg, hogy 500 milliárd dolláros ráfordítással különleges gazdasági övezetet hoz létre országa északnyugati részén, de azóta keveset lehetett hallani a projektről. Bár a megvalósulását továbbra sem lehet biztosra venni, valami mégis elindult.
Mint a Bloomberg helyszíni riportjából kiderül, jelenleg leginkább csak álmos falvak terpeszkednek abban a 26,5 ezer négyzetkilométeres, azaz több mint negyed magyarországnyi térségben, ahol az – új nemzetközi és a jövő arab kifejezéseinek összevonásából alkotott szóval – Neomnak elkeresztelt ipari-turisztikai fejlesztéssorozatnak kell megvalósulnia. 2030-ra a régió a tervek szerint már évi 100 milliárd dollárnyi értéket állít majd elő. (Ez a jelenlegi magyar GDP nagyjából háromnegyede.)
A szárazföldön Jordániával, az Akabai-öblön keresztül pedig Egyiptommal határos vidék hagyományosan elhanyagolt térsége volt az olajból dúsgazdaggá vált országnak. Az áramellátást csak a 80-as években építették ki, sok út pedig manapság is nélkülözi a szilárd burkolatot.
A terveknek egyrészt része rengeteg infrastruktúrafejlesztés, egy hatalmas kikötő, új – köztük Egyiptomba vezető – utak, repülőterek, szállodák, ipari övezetek és tucatnyi kisebb város megépítése. Másrészt egyfajta reformövezetként lazább szabályok lesznek érvényben, mint az ország más részein, bár például alkoholhoz lehet, hogy így sem jutnak majd a turisták.
Ez még persze odébb van, hiszen sokan eleve azt is megkérdőjelezik, lesz-e bármi az egészből. Az utóbbi egy év nem annyira Mohamed bin Szalmán reformterveinek megvalósításáról szólt, mint a koronaherceg keze nyomát viselő konfliktusokról, a szaúdi elit megregulázásától kezdve a humanitárius katasztrófába torkolló jemeni háborún át Dzsamál Hasogdzsi újságíró megöletéséig. Ezek nyomán megerősödtek a spekulációk, hogy vajon biztosan ő örökli-e a trónt, ha idős és beteg apja, Szalmán király meghal.
Az amerikai hírügynökség cikkéből mindenesetre kiderül, hogy vannak olyan építkezések, amelyek már elkezdődtek, a Neom Bay repteret pedig júniusban megnyitották a menetrend szerinti járatok előtt. Neves külföldi cégek azonban egyelőre – legalábbis publikusan – nem kötelezték el magukat az itteni beruházás mellett.
A jelenleg is a térségben lakó több tízezer ember jó része ambivalensen áll a projekthez. Egyrészt lehetőséget látnak benne, az építőmunkások beáramlása miatt például máris jól jártak azok, akik lakóingatlanokat adnak bérbe. Pénzkiadó automaták és egy éjjel-nappal működő kórház is csak azóta van, hogy elkezdődtek az építkezések. A gazdaság fejlesztése szintén ígéretesen hangzik, és az állam azt ígéri, hogy segít olyan szakmákat kitanulni, amelyekre szükség lesz.
Másrészt viszont sokan tartanak attól, hogy az állam kisajátítja majd a házukat, földjüket, mert kell a hely a nagyszabású építkezéseknek. Nem is alaptalan ez a félelem, mert a jelenlegi hivatalos becslés szerint 20 ezer embernek kell majd elköltöznie.
Világ
Fontos