Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. július 19. 15:02 Világ

Tényleg megbéníthatja a repülőket, ha sokan bekapcsolva hagyják a mobiljukat

Sokan csak legyintenek a felszállás előtt rutinszerűen elhangzó felszólításra, hogy kapcsolják ki vagy állítsák repülő üzemmódba telefonjukat. Pedig amerikai tapasztalatok alapján ezt nem kellene félvállról venni, mert a Boeing két elterjedt, európai légitársaságok által is nagy számban használt típusánál is veszélyes problémával hozták összefüggésbe a bekapcsolva hagyott telefonokat.

A Bloomberg cikke szerint amerikai szakemberek még 2014-ben bukkantak egy nyugtalanító jelenségre: a mobiltelefonok és más berendezések rádiójelei időnként megzavarják a Boeing 737-es*A Next Generation nevű alsorozatról van szó, amelyet a 737 Max gyártásba kerülése előtt állítottak elő. és 777-es műszereit, így fontos információk válnak elérhetetlenné a pilóták számára. Az amerikai légügyi hatóság szerint csak az Egyesült Államokban 1300 repülőgépet szereltek fel olyan – a Honeywell által gyártott – kijelzőkkel, amelyek érzékenyek a wifi, a mobiltelefonok, de még az időjárási radarok által használt frekvenciákra is. Az érintett légitársaságoknak 2019 novemberéig kell kicserélniük a berendezéseket.

Az eltűnő adatok közé tartozik a repülési sebesség, magasság, valamint a navigációs felület, és ez a hatóság szerint

a repülőgép feletti irányítás elvesztését okozhatja olyan magasságban, ahol már nincs idő annak visszaszerzésére.

A berendezés gyártója azt állítja, hogy nem tud egyetlen esetről sem, amikor a kijelzők elsötétültek volna repülés közben mobiltelefonokból vagy más forrásból származó rádiójelek miatt. A Honeywell mellett légitársaságok is azt állították, hogy valószínűtlen ilyen problémák előfordulása, de a hatóság által szolgálatban lévő gépeken elvégzett tesztek igazolták a hiba létezését. Egy hatósági szóvivő ugyanakkor azt mondta, azért kaptak öt évet a légitársaságok a kijavítására, mert a kockázat kicsi.

A Honeywell adatai szerint 10,1 ezer kijelzőt érintett a probléma – amelyek a már említett 1300 repülőgép között oszlottak meg –, ebből 8 ezret kicseréltek, és már csak 400-nál van erre szükség. A 10,1 és 8,4 ezer közötti eltérést magyarázhatja, ha más országok hatóságai nem tartották szükségesnek a cserét, vagy ha repülőket a koruk miatt már a javítás előtt kivontak a szolgálatból.

A nagy amerikai légitársaságok közül a Delta és a Southwest már a végére ért a munkának, az Americannek még 14, a Unitednek 17 gépen kell elvégeznie a cserét. A legnagyobb európai fapados, a Ryanair átvizsgáltatta mind a 707 érintett kijelzőt, és kicseréltette azokat, amelyeknél erre szükség volt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miattA Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy a 737 Max esetében semmi sem hívja fel a figyelmet az érzékelők meghibásodására.

A Bloomberg cikke ugyanakkor megjegyzi, hogy a rádiójelek a konkrét modellektől és hatósági jelentéstől függetlenül is veszélyesek lehetnek. Minél több mobiltelefont hagynak bekapcsolva, annál nagyobb az esélye annak, hogy megzavarják a repülőgép rendszereit – mondta Tim Wilson, az Embry-Riddle Repülési Egyetem professzora. Ebből a szempontból pedig nem megoldás a repülési üzemmód sem, mert ez a wifi-adatátvitelt lehetővé teszi, amely szintén problémákat okozhat.

Amerikai pilóták csak az utóbbi három évben tucatnyi alkalommal jelezték a veszélyes helyzetek rögzítésére szolgáló rendszerben, hogy a szóban forgó típusokon repülés közben fontos információk váltak elérhetetlenné. Tavaly szeptemberben például egy 737-700-ason különböző adatok többször fel- és eltűntek, minden alkalommal más sebességet és magasságot jelezve, majd egy fontos kijelző teljesen üressé vált. Ezért a pilóták úgy döntöttek, hogy útjukat megszakítva leszállnak a géppel.

2017 januárjában egy Costa Ricát elhagyó 737-esen az összes térképet mutató kijelző, valamint a gép vezetését segítő számítógép is elszállt, miközben hegyek között kellett repülni. „Ha ez rossz időjárási körülmények között vagy éjszaka történik, annak katasztrofális következményei lehettek volna” – írták a pilóták.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre durvább dolgok derülnek ki az utóbbi fél év repülőgép-katasztrófáirólErős állítások jelentek meg az amerikai sajtóban az ország repülési biztonságáról, miután fél év alatt a Boeing két, szinte vadi új gépe zuhant le.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Boeing Boeing 737 Boeing 777 mobiltelefonok repülésbiztonság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2024. június 21. 08:59 Közélet, Világ

Egyre messzebb kerül Európa a saját akkuipar kiépítésétől

A kínai versenytársak és az amerikai állami támogatások miatt szenvednek az európai szereplők, megrendeléseket buknak és beruházásokat halasztanak el.

Avatar
2024. június 19. 17:00 Világ

Amikor saját részvényeseit perli az olajipari óriás: trójai faló vagy zseniális klímahack?

Az ExxonMobil és a részvényesi álca mögé bújt klímaaktivista csoportok közti jogi csata kimenetele fontos precedenst teremthet abban, hogy mit kérhetnek számon a részvényesek egy olajipari vállalaton.

Mit hoz az Európai Parlament jobbra tolódása a gazdaság számára?

Ha ellenállás bontakozik ki az EU-s költségvetési szabályokkal szemben, akkor a költségvetési lazítás irányába mozdulhatnak el a tagországok.

Fontos

Stubnya Bence
2024. június 24. 10:56 Adat, Élet

Nőtt az anyagi összeomlás szélén állók aránya Magyarországon

Az arány 1 százalékpontot romlott tavaly 2022-höz képest, de még így is jobb a helyzet, mint 2013-ban.

Jandó Zoltán
2024. június 24. 05:03 Közélet

Annyi pénz ömlött a magyar fociba, hogy Ausztrián kívül mindenkit lehagytunk a régióban

Pénzügyileg olyan ütemben fejlődik 2010 óta a magyar labdarúgó élvonal, amit a régióban még csak megközelíteni sem tud egyetlen más liga sem.

Ercse Kriszta
2024. június 23. 06:35 Élet, Közélet

Az oktatási rendszer alapvető hibáit mutatja, hogy ilyen sokan megbuknak elsőben

Logisztikai és nem szakmai alapon kényszerül sok gyerek túl korán az általános iskolába, ahol nem kapja meg a számára szükséges támogatást.