Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. július 19. 15:02 Világ

Tényleg megbéníthatja a repülőket, ha sokan bekapcsolva hagyják a mobiljukat

Sokan csak legyintenek a felszállás előtt rutinszerűen elhangzó felszólításra, hogy kapcsolják ki vagy állítsák repülő üzemmódba telefonjukat. Pedig amerikai tapasztalatok alapján ezt nem kellene félvállról venni, mert a Boeing két elterjedt, európai légitársaságok által is nagy számban használt típusánál is veszélyes problémával hozták összefüggésbe a bekapcsolva hagyott telefonokat.

A Bloomberg cikke szerint amerikai szakemberek még 2014-ben bukkantak egy nyugtalanító jelenségre: a mobiltelefonok és más berendezések rádiójelei időnként megzavarják a Boeing 737-es*A Next Generation nevű alsorozatról van szó, amelyet a 737 Max gyártásba kerülése előtt állítottak elő. és 777-es műszereit, így fontos információk válnak elérhetetlenné a pilóták számára. Az amerikai légügyi hatóság szerint csak az Egyesült Államokban 1300 repülőgépet szereltek fel olyan – a Honeywell által gyártott – kijelzőkkel, amelyek érzékenyek a wifi, a mobiltelefonok, de még az időjárási radarok által használt frekvenciákra is. Az érintett légitársaságoknak 2019 novemberéig kell kicserélniük a berendezéseket.

Az eltűnő adatok közé tartozik a repülési sebesség, magasság, valamint a navigációs felület, és ez a hatóság szerint

a repülőgép feletti irányítás elvesztését okozhatja olyan magasságban, ahol már nincs idő annak visszaszerzésére.

A berendezés gyártója azt állítja, hogy nem tud egyetlen esetről sem, amikor a kijelzők elsötétültek volna repülés közben mobiltelefonokból vagy más forrásból származó rádiójelek miatt. A Honeywell mellett légitársaságok is azt állították, hogy valószínűtlen ilyen problémák előfordulása, de a hatóság által szolgálatban lévő gépeken elvégzett tesztek igazolták a hiba létezését. Egy hatósági szóvivő ugyanakkor azt mondta, azért kaptak öt évet a légitársaságok a kijavítására, mert a kockázat kicsi.

A Honeywell adatai szerint 10,1 ezer kijelzőt érintett a probléma – amelyek a már említett 1300 repülőgép között oszlottak meg –, ebből 8 ezret kicseréltek, és már csak 400-nál van erre szükség. A 10,1 és 8,4 ezer közötti eltérést magyarázhatja, ha más országok hatóságai nem tartották szükségesnek a cserét, vagy ha repülőket a koruk miatt már a javítás előtt kivontak a szolgálatból.

A nagy amerikai légitársaságok közül a Delta és a Southwest már a végére ért a munkának, az Americannek még 14, a Unitednek 17 gépen kell elvégeznie a cserét. A legnagyobb európai fapados, a Ryanair átvizsgáltatta mind a 707 érintett kijelzőt, és kicseréltette azokat, amelyeknél erre szükség volt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miattA Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy a 737 Max esetében semmi sem hívja fel a figyelmet az érzékelők meghibásodására.

A Bloomberg cikke ugyanakkor megjegyzi, hogy a rádiójelek a konkrét modellektől és hatósági jelentéstől függetlenül is veszélyesek lehetnek. Minél több mobiltelefont hagynak bekapcsolva, annál nagyobb az esélye annak, hogy megzavarják a repülőgép rendszereit – mondta Tim Wilson, az Embry-Riddle Repülési Egyetem professzora. Ebből a szempontból pedig nem megoldás a repülési üzemmód sem, mert ez a wifi-adatátvitelt lehetővé teszi, amely szintén problémákat okozhat.

Amerikai pilóták csak az utóbbi három évben tucatnyi alkalommal jelezték a veszélyes helyzetek rögzítésére szolgáló rendszerben, hogy a szóban forgó típusokon repülés közben fontos információk váltak elérhetetlenné. Tavaly szeptemberben például egy 737-700-ason különböző adatok többször fel- és eltűntek, minden alkalommal más sebességet és magasságot jelezve, majd egy fontos kijelző teljesen üressé vált. Ezért a pilóták úgy döntöttek, hogy útjukat megszakítva leszállnak a géppel.

2017 januárjában egy Costa Ricát elhagyó 737-esen az összes térképet mutató kijelző, valamint a gép vezetését segítő számítógép is elszállt, miközben hegyek között kellett repülni. „Ha ez rossz időjárási körülmények között vagy éjszaka történik, annak katasztrofális következményei lehettek volna” – írták a pilóták.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre durvább dolgok derülnek ki az utóbbi fél év repülőgép-katasztrófáirólErős állítások jelentek meg az amerikai sajtóban az ország repülési biztonságáról, miután fél év alatt a Boeing két, szinte vadi új gépe zuhant le.

Világ Boeing Boeing 737 Boeing 777 mobiltelefonok repülésbiztonság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Stubnya Bence
2019. augusztus 22. 15:00 Világ

Betiltja a pálmaolajmentes termékeket Indonézia

A miniszter szerint a jelölés egy összehangolt akció, aminek a pálmaolajtermesztők tönkretétele a célja. Valójában azoban az uniós környezetvédelmi szabályozás szigorítása lehet a háttérben.

Váczi István
2019. augusztus 22. 12:37 Világ

Elkaszálták saját rakétavédelmi fejlesztésüket az amerikaiak

Szokatlan módon felbontotta az amerikai védelmi minisztérium a Boeinggal kötött egymilliárd dolláros szerződését, amely a rakétavédelmi rendszer továbbfejlesztésére irányult.

Váczi István
2019. augusztus 21. 16:48 Világ

Az ország, ahol héthavi fizetésbe kerül egy hűtő

Ha társadalmi-gazdasági összeomlásról van szó, nehéz felvenni a versenyt Venezuelával, de Afrikában is akad hasonlóan kilátástalan helyzetben lévő ország.

Fontos

Fabók Bálint
2019. augusztus 21. 06:51 Világ

138 milliárd forintos afrikai útépítés reklámfilmjében tűnik fel a Duna Aszfalt

A világ egyik legkorruptabb országában vesznek részt egy világkereskedelmi szempontból számottevő útépítésen. A kollégáik nagy nehézségekkel küzdenek.

Bucsky Péter
2019. augusztus 20. 07:27 Közélet, Világ

A környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatni

Egy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

Torontáli Zoltán
2019. augusztus 18. 07:08 Élet

Vegetarianizmus, természetes étel és klímavédelem: ez nehéz lesz egyszerre

Tudatos vásárlóként hiába szeretnél egyszerre sok mindent elérni, egyelőre úgy néz ki, hogy ez ma még maradéktalanul nem sikerülhet. Melyik ujjunkba harapjunk?