Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. július 19. 15:02 Világ

Tényleg megbéníthatja a repülőket, ha sokan bekapcsolva hagyják a mobiljukat

Sokan csak legyintenek a felszállás előtt rutinszerűen elhangzó felszólításra, hogy kapcsolják ki vagy állítsák repülő üzemmódba telefonjukat. Pedig amerikai tapasztalatok alapján ezt nem kellene félvállról venni, mert a Boeing két elterjedt, európai légitársaságok által is nagy számban használt típusánál is veszélyes problémával hozták összefüggésbe a bekapcsolva hagyott telefonokat.

A Bloomberg cikke szerint amerikai szakemberek még 2014-ben bukkantak egy nyugtalanító jelenségre: a mobiltelefonok és más berendezések rádiójelei időnként megzavarják a Boeing 737-es*A Next Generation nevű alsorozatról van szó, amelyet a 737 Max gyártásba kerülése előtt állítottak elő. és 777-es műszereit, így fontos információk válnak elérhetetlenné a pilóták számára. Az amerikai légügyi hatóság szerint csak az Egyesült Államokban 1300 repülőgépet szereltek fel olyan – a Honeywell által gyártott – kijelzőkkel, amelyek érzékenyek a wifi, a mobiltelefonok, de még az időjárási radarok által használt frekvenciákra is. Az érintett légitársaságoknak 2019 novemberéig kell kicserélniük a berendezéseket.

Az eltűnő adatok közé tartozik a repülési sebesség, magasság, valamint a navigációs felület, és ez a hatóság szerint

a repülőgép feletti irányítás elvesztését okozhatja olyan magasságban, ahol már nincs idő annak visszaszerzésére.

A berendezés gyártója azt állítja, hogy nem tud egyetlen esetről sem, amikor a kijelzők elsötétültek volna repülés közben mobiltelefonokból vagy más forrásból származó rádiójelek miatt. A Honeywell mellett légitársaságok is azt állították, hogy valószínűtlen ilyen problémák előfordulása, de a hatóság által szolgálatban lévő gépeken elvégzett tesztek igazolták a hiba létezését. Egy hatósági szóvivő ugyanakkor azt mondta, azért kaptak öt évet a légitársaságok a kijavítására, mert a kockázat kicsi.

A Honeywell adatai szerint 10,1 ezer kijelzőt érintett a probléma – amelyek a már említett 1300 repülőgép között oszlottak meg –, ebből 8 ezret kicseréltek, és már csak 400-nál van erre szükség. A 10,1 és 8,4 ezer közötti eltérést magyarázhatja, ha más országok hatóságai nem tartották szükségesnek a cserét, vagy ha repülőket a koruk miatt már a javítás előtt kivontak a szolgálatból.

A nagy amerikai légitársaságok közül a Delta és a Southwest már a végére ért a munkának, az Americannek még 14, a Unitednek 17 gépen kell elvégeznie a cserét. A legnagyobb európai fapados, a Ryanair átvizsgáltatta mind a 707 érintett kijelzőt, és kicseréltette azokat, amelyeknél erre szükség volt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚjabb kínos kérdésre kell válaszolnia a Boeingnak a tragédiák miattA Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy a 737 Max esetében semmi sem hívja fel a figyelmet az érzékelők meghibásodására.

A Bloomberg cikke ugyanakkor megjegyzi, hogy a rádiójelek a konkrét modellektől és hatósági jelentéstől függetlenül is veszélyesek lehetnek. Minél több mobiltelefont hagynak bekapcsolva, annál nagyobb az esélye annak, hogy megzavarják a repülőgép rendszereit – mondta Tim Wilson, az Embry-Riddle Repülési Egyetem professzora. Ebből a szempontból pedig nem megoldás a repülési üzemmód sem, mert ez a wifi-adatátvitelt lehetővé teszi, amely szintén problémákat okozhat.

Amerikai pilóták csak az utóbbi három évben tucatnyi alkalommal jelezték a veszélyes helyzetek rögzítésére szolgáló rendszerben, hogy a szóban forgó típusokon repülés közben fontos információk váltak elérhetetlenné. Tavaly szeptemberben például egy 737-700-ason különböző adatok többször fel- és eltűntek, minden alkalommal más sebességet és magasságot jelezve, majd egy fontos kijelző teljesen üressé vált. Ezért a pilóták úgy döntöttek, hogy útjukat megszakítva leszállnak a géppel.

2017 januárjában egy Costa Ricát elhagyó 737-esen az összes térképet mutató kijelző, valamint a gép vezetését segítő számítógép is elszállt, miközben hegyek között kellett repülni. „Ha ez rossz időjárási körülmények között vagy éjszaka történik, annak katasztrofális következményei lehettek volna” – írták a pilóták.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgyre durvább dolgok derülnek ki az utóbbi fél év repülőgép-katasztrófáirólErős állítások jelentek meg az amerikai sajtóban az ország repülési biztonságáról, miután fél év alatt a Boeing két, szinte vadi új gépe zuhant le.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Boeing Boeing 737 Boeing 777 mobiltelefonok repülésbiztonság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.