Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. május 28. 10:33 Világ

Az utolsó pillanatig megizzasztja Trump a távozó uniós vezetőket

Bár május 17-én az amerikai elnök 180 napra elhalasztotta a döntést az uniós autók esetleges amerikai megvámolásáról, ennek veszélye egyáltalán nem múlt el. Így hiába járnak a mandátumuk vége felé, a területért felelős uniós vezetők nem lazsálhatják el a következő hónapokat. Az új összetételű Európai Bizottság ugyanis előreláthatólag csak novemberben lép majd hivatalba, addigra pedig le is jár a 180 nap.

Az amerikaiak aligha fogadnák el, hogy addig ne történjen semmi, annál is inkább, mert a vámokról szóló döntés elhalasztásakor Donald Trump arról beszélt: az import csökkentésével kell javítani „a verseny hazai feltételeit”. Egyben megbízta az Egyesült Államok kereskedelmi főképviselőjét, Robert Lighthizert, hogy tárgyaljon az EU-val és Japánnal a kérdésben.

A hírek szerint az amerikaiak kvótákkal korlátoznák az európai és japán kocsik amerikai importját, ami ellenkezik a – Trump által rutinszerűen semmibe vett – Kereskedelmi Világszervezet szabályaival, és az az EU is visszautasította a felvetést. „Teljesen mértékben ellene vagyunk” – mondta Ann Linde svéd kereskedelmi miniszter Brüsszelben, ahol uniós kollégáival találkozott. Hasonlóan fogalmazott honfitársa, a mostani Európai Bizottság kereskedelmi biztosa, Cecilia Malmström.

Az amerikai-kínai kereskedelmi háború árnyékában ez a kérdés kevesebb figyelmet kapott, pedig az EU több tízmilliárd dolláros amerikai autóexportjának megvámolása súlyos csapás lenne Európa – így az egész világ – gazdasági növekedésére. Emellett pedig egy időre lehetetlenné válna annak a megállapodásnak a megkötése, amellyel az összes ipari termék vámja megszűnne az EU és az USA kereskedelmében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTörékeny fegyverszünetet kötött Trump és Juncker a kereskedelmi háborúbanDonald Trump túl sokszor csinált már hátraarcot, az Európai Unióban pedig túl sok ellenérdek ütközik ahhoz, hogy tartós legyen a fegyverszünet.

Helyette egy olyan szemet szemért, fogat fogért vámharc venné kezdetét, mint Amerika és Kína között, vagy éppen az USA és az EU között, miután tavaly Trump 25, illetve 10 százalékos vámot vetett ki az uniós acél-, illetve alumíniumszállításokra.

Ha az amerikaiak a korábbi ötletelésnek megfelelően 25 százalékos vámot vetnének ki az európai kocsikra, az az Európai Bizottság szerint nagyjából 10 ezer euróval drágítaná meg őket az amerikai piacon. Itt a tétek is nagyobbak, hiszen az USA-ba irányuló uniós autó- és autóalkatrész-export értéke tízszer nagyobb, mint az acélé és az alumíniumé együtt. Így az európai válaszcsapás sem csak 2,8 milliárd eurós amerikai exportot érintene, hanem egy korábbi bejelentés szerint 20 milliárdnyit.

Korábban mi is írtunk róla, hogy Magyarország a leginkább sújtott országok között lenne, ha Trump bevezetné a vámokat. Ezt erősíti meg a Bloomberg cikkéből származó grafikon, amely azt mutatja, hogy az egyes országok járműipari exportján belül mekkora az Egyesült Államok részesedése:

 

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autóexport Donald Trump kereskedelmi háború vámok Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.