Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2018. július 24. 08:13 Pénz, Világ

Magyarország az egyik legnagyobb vesztese Trump kereskedelmi háborújának

Bár a Donald Trump által elindított kereskedelmi háború leginkább az Egyesült Államokról, Kínáról és Németországról szól, a legnagyobb vesztesei a kisebb országok lesznek. Ebben semmi újdonság nincs, a Wall Street Journal vasárnapi cikke azonban részletesen foglalkozik Magyarországgal, mint az egyik legkiszolgáltatottabb országgal.

A kereskedelmi háború azokat az országokat érinti legérzékenyebben, amelyek a legmélyebben integrálódtak a globális ellátási láncokba. Tehát amelyek importált alapanyagokból állítanak elő  késztermékeket, amelyeket aztán exportálnak külföldre. Erre jó példa az visegrádi országok legfontosabb gazdasági szektora, az autógyártás.

 

A győri Audi és a kecskeméti Mercedes a legnagyobb magyarországi cégek közé tartozik, és mivel az alkatrészek egy részét importálják, az elkészült autókat pedig döntő többségében exportálják, így értelemszerűen jelentős hatása lenne a cégekre, ha drágábban szereznék be az alapanyagot, vagy csökkenne a kereslet a kész autókra a vámok miatt.

A nagyobb országok, mint az Egyesült Államok számára méretük önmagában védőhálót jelent. Egyrészt szélesebb a hazai ellátási láncuk, tehát alapvető összetevőket, nyersanyagokat belföldön is előállítanak. Másrészt a belső fogyasztás is meghatározó, nincsenek annyira rákényszerítve az amerikai cégek az exportra, mint a kis országok nagyvállalatai.

A Kereskedelmi Világszervezet (WTO) rangsora is azt támasztja alá, hogy a kisebb, feldolgozóiparra építő országok a leginkább kiszolgáltatottabbak a kereskedelmi háborúban. A WTO az alapján állított össze egy rangsort, hogy az adott országok exportját mennyire határozza meg a globális ellátási láncban való részvétel.

 

A mintegy hetven vizsgált országból Magyarország a negyedik legkiszolgáltatottabb a világon. Dél-Korea és Tajvan előzi meg, és közvetlen közelében van két régiós ország, Csehország és Szlovákia. A lista végén főleg nyersanyagtermelő országok állnak, mint Argentína, Szaúd-Arábia vagy Új-Zéland.

A rangsor azt is mutatja, hogy az autóipar mennyire meghatározó ágazat az exportfüggésben. Tajvanon kívül mind a négy kiszolgáltatottabb ország, Dél-Korea, Csehország, Magyarország és Szlovákia a tíz legnagyobb autógyártó között van, ha a lakosságszámhoz viszonyítunk.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMost nagyon fájhat Kínának Trump vámháborúja, de hosszú távon profitálhat belőleA kínai gazdaság alapból is sok gazdasági kihívással szembesül, erre jött a vámháború. Elsőre az USA lehet felül, de a támadás csak löketet adhat a kínai reformoknak.

Ezekre az országokra egyaránt jellemző, hogy a 2008-as világválság is érzékenyen érintette őket. Magyarország GDP-je 6,6 százalékkal csökkent 2009-ben, Csehországé pedig 4,8 százalékkal, és Tajvan is az elmúlt évtizedek legnagyobb recesszióját élte át.

A Wall Street Journal szerint a befektetők bizalma már megrendült ezekben az országokban. A szöuli tőzsde irányadó indexe 7,5 százalékkal csökkent idén, Szingapúré közel négy százalékkal, míg a magyar BUX-index több mint tíz százalékkal.

Tavalyelőtt a hazai gyáripari teljesítmény 29 százalékát adta az autóipar, a teljes magyar exportnak pedig tavaly 25 százalékát tették ki a gépjárművek és alkatrészek. A probléma súlyáról Szijjártó Péter külügyminiszter is beszélt pár hete. “El lehet képzelni, milyen egy export-orientált ország helyzete akkor, amikor a legnagyobb exportpiaca és a legnagyobb EU-n kívüli piaca között kereskedelmi háború tör ki. Ez nagyon-nagyon fájdalmas lenne Magyarország számára” – mondta.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz USA egyszer már eljátszotta a világgal, amit Trump most elindított, és elég csúnya vége lettNem új dolog a megtorló vámok láncreakciója, a harmincas években már megcsinálták ezt egyszer.

Pénz Világ amerikai egyesült államok ellátási lánc kereskedelmi háború Magyarország Olvasson tovább a kategóriában

Pénz

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 15:48 Pénz, Piac

Újabb legendás, milliárdokat kereső autóipari vezér bukott meg, miután megdézsmálta a cég pénzét

Őrizetbe vették Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan-Mitsubishi csoport vezérét, aki évi közel 5 milliárd forintnak megfelelő összeget keresett, mégis milliárdokat titkolt el.

Wiedemann Tamás
2018. november 19. 12:20 Pénz, Piac

Utoljára nyomtatják ki a katalógust, amin egy generáció nőtt fel Magyarországon

Magyarországon egy generáció nőtt fel az Otto-magazinokkal. Kelet-Európában az álmodozás szimbóluma volt, de az ágyat is ki lehetett támasztani vele.

Jandó Zoltán
2018. november 17. 07:22 Pénz, Piac

Háromszáz milliárdnyi Mészáros-vagyon vált láthatóvá

Hiába estek a Mészáros-részvények, a felcsúti milliárdos nem lett szegényebb. Közel 120 milliárd forintra értékelték az állami megrendelésekkel kipárnázott építőipari cégeit, a Mészáros és Mészáros Kft-t és az R-Kordot.

Fontos

Hajdu Miklós
2018. november 20. 12:50 Élet

A magyar iskolarendszer még mindig ugyanazokkal a problémákkal küzd, mint 10-15 éve

Bár számos reform történt a közoktatásban, a kétezres évek problémáinak jelentős része még mindig aktuális.

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.