Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 18. 09:56 Világ

Egy Wizz Air-méretű légitársaság omlik éppen össze

Hetek óta tartó haláltusa után felfüggesztette összes járatának közlekedését az indiai Jet Airways. A társaság vezetői az utolsó pillanatig bíztak abban, hogy sikerül sürgősségi mentőhitelről megállapodni a hitelezőkkel, de ez nem jött össze.

A légitársaság problémáiról már lehetett tudni egy ideje, a pilóták, légiutas-kísérők, szerelők és földi kiszolgálók hónapok óta nem kaptak fizetést. A cég múlt hét pénteken törölte a nemzetközi járatait, azóta a hírek szerint mindössze öt géppel repült Indián belül. Pedig a társaság flottája elvileg 123 repülőből áll, ezzel a Jet Airways volt az ország legnagyobb magántulajdonú légitársasága. Összehasonlításként, a magyar alapítású Wizz Air jelenleg 112 géppel repül.

A több mint negyedszázada alapított vállalat adóssága 1,2 milliárd dollár, és a hitelezők konzorciuma tegnap késő este döntött úgy, hogy nem biztosít további finanszírozást a társaság számára. Ezek után pedig nem maradt más, mint a működés felfüggesztése. Elméletileg elképzelhető a tevékenység újraindítása, például az emírségekbeli Etihad Airways nagyobb részvételével, amely a Jet Airways 24 százalékos tulajdonosa.

Ugyanakkor egy légitársaság értéke hatalmasat zuhan a leállás pillanatában,

a versenytársak azonnal elkezdik betölteni a piaci réseket, ahogy láthattuk ezt idehaza a Malév 2012. februári csődjét követően. Ami pedig az Etihadot illeti, a társaság rengeteg pénz elégetése után végül elengedte a forrásaira utalt Air Berlint, amely 2017 őszén állt le. Az Abu Dzabi központtal működő társaság ugyanígy a sorsára hagyta a szintén masszívan veszteséges Alitaliát, amely csak az olasz kormányzati beavatkozásnak köszönhetően működik még mindig.

A nemrég még 600 belföldi és 380 nemzetközi járatot üzemeltető Jet Airwaysre visszatérve, a társaság hanyatlását leginkább az olyan fapados versenytársak előretörése okozta, mint az IndiGo és a SpiceJet. A BBC tudósítása szerint az utolsó, Amritsarból felszálló járat indulására sokan már el sem mentek, mert arra számítottak, hogy sok másikhoz hasonlóan azt is törlik. Voltak viszont olyanok is, akik direkt azért vettek jegyet erre a járatra, hogy részesei lehessenek a légitársaság utolsó útjának.

Igaz, a személyzet tagjai még nem adták fel a reményt, hogy megmentik munkaadójukat. Mivel a cég 23 ezer embert foglalkoztat, a családtagokkal együtt elég sok embert érint a leállás (bár a több mint 1,3 milliárdos Indiában nyilván mást jelentenek ezek a számok, mint egy átlagos európai országban). A kormány sem örül a fejleménynek, különösen most, hogy éppen választások zajlanak az országban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÓvatosan a jegyvásárlással, több légitársaság is a bedőlés ellen harcolTavaly hat európai légitársaság ment csődbe, és bár nem volt köztük fajsúlyos szereplő, érdemes meggondolni, hol veszünk jegyet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ adósság india Jet Airways légitársaság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.

Jandó Zoltán
2024. november 18. 14:35 Világ

Nem álltak le az orosz gázszállítások, de ha leállnának sem lenne gond

Nem okozna ellátásbiztonsági problémát, ha leállnának az orosz gázszállítások Ukrajnán keresztül, és az árakat is csak átmenetileg emelné meg.

Gajda Mihály
2024. november 16. 07:05 Világ

A tengeri útvonal, amely mindenkinek fontos, mégis egyre veszélyesebb

Elvileg minden nagyhatalom abban érdekelt, hogy a Vörös-tengeren át lehessen jutni, mégis egy éve tartják rettegésben a hajósokat a húszi támadások.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.