Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 15. 10:05 Világ

Olyan durva a drágulás, hogy már lakások kisajátítását követelik Berlinben

Egyre többször hangzik el a lakhatási válság kifejezés a fővárosi helyzettel kapcsolatban, ami nem is csoda annak tükrében, hogy a világ nagyvárosai közül tavaly Budapesten drágultak a lakások leggyorsabban, közel 23 százalékkal. Ez azokat sújtja a leginkább, akik az első lakásuk megvásárlására készülnek – mivel ők eladóként nem tudják kihasználni a drágulást –, valamint az albérletben lakókat, hiszen az ő díjaik is sokat emelkedtek.

Ebben a helyzetben szerencsés, hogy idehaza viszonylag alacsony a nem saját lakásban élők aránya. Más a helyzet Németországban, ahol az EU-n belül a legmagasabb az arányuk, és különösen Berlinben, ahol az emberek többsége bérleményben él. Érdemes szemmel tartani az itteni folyamatokat, mert a fenti különbség ellenére a budapesti jövő szempontjából is tartogathat tanulságokat.

A német főváros lakáskínálata nem tud lépést tartani a népesség növekedésével, így a medián bérleti díj*amelynél ugyanannyian fizetnek többet, mint kevesebbet a 2011-es 6,9 euró/négyzetméterről tavaly 10,7-re nőtt, ez az 55 százalékos növekedés pedig sokaknál kiverte a biztosítékot. A hónap elején tüntetők vonultak az utcára, és 

radikális megoldást követeltek: államosítsák a bérlemények jelentős részét.

Aláírásgyűjtésbe is kezdtek annak érdekében, hogy népszavazást írjanak ki az ötletről. A pártok egyelőre nem nagyon tudják, hogyan viszonyuljanak a kezdeményezéshez, bár a közvélemény-kutatások szerint a második legnépszerűbbnek számító Zöldek társelnöke azt mondta, meg kell fontolni, hogy az állam lakásokat vásároljon, ha így fel lehet lépni a spekulációval szemben.

A célkeresztbe került nagy ingatlankezelő cégek vezetői hidegrázást kapnak az ötlettől, bár túlságosan azért nem kell aggódniuk, mert az ötlet megvalósulása valószínűleg többet ártana, mint használna. A német építőipari szövetség szerint akár a 36 milliárd eurót is elérheti a tulajdonos cégeknek fizetendő kompenzáció, miközben ettől még nem lenne több lakás Berlinben. Pedig ennyi pénzből 220 ezer lakást lehetne felépíteni.

A Bloomberg cikkében megszólaltatott érdekképviseleti vezető is arra hívta fel a figyelmet, hogy csak új lakóingatlanok építése enyhíthet ténylegesen a problémán. A kezdeményezés viszont fel kell, hogy ébressze a politikusokat – tette hozzá.

Persze szabályozói oldalon is lenne tennivaló. Az engedélyezés felgyorsításával hamarabb készülhetnének el új lakások, és arra ösztönözhetnék a beruházókat, hogy a középosztálynak elérhető lakásokat építsenek, ne pedig luxusingatlanokat. Emellett az Airbnb korlátozása is javíthatná a hosszú távú bérlők helyzetét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA budapesti lakásár-robbanás, ahogy még sosem láttadTérképre raktuk az utcák átlagos négyzetméterárait, és elég látványos lett. De egy érdekes történet is kirajzolódik a város ingatlanpiacáról.

Világ bérleti díjak Berlin drágulás ingatlanpiac lakhatási válság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Fabók Bálint
2019. november 11. 17:39 Tech, Világ

Az Adidas robotokkal próbálta forradalmasítani a cipőipart, de inkább visszatér ázsiai munkásokhoz

Bezárják a két robotizált szupergyárat, mert "olcsóbb és rugalmasabb" Ázsiában termelni.

Fabók Bálint
2019. november 11. 12:13 Világ

A befektetők most már meggondolják, adnak-e pénzt olyan városoknak, amelyeket jobban sújt a klímaváltozás

Az Egyesült Államokban egyre több önkormányzati kötvénykibocsátásnál hívják fel a vásárlók figyelmét a klímaváltozás kockázataira.

Torontáli Zoltán
2019. november 10. 13:10 Vállalat, Világ

A nagy drogériák is elkezdték csomagolás nélkül árulni a sampont és a tusfürdőt Csehországban

A dm hasonló tesztje után a másik nagy lánc is lépett, a vásárlóknak csak egyszer kell megvenniük a flakont, amit újratölthetnek egy automatából.

Fontos

Torontáli Zoltán Jandó Zoltán
2019. november 14. 16:44 Vállalat

Van értelme, hogy több évnyi bérre elég pénzt ad a kormány a munkahelyteremtőknek?

Rengeteg pénzt, 13,3 millió forintot adunk minden egyes új munkahelyért, miközben évek óta munkaerőhiánnyal küzd a gazdaság. Nem tűnik logikusnak a rendszer.

Jandó Zoltán
2019. november 14. 06:54 Vállalat

Hogyan lehet ennyire olcsó minden Fekete Pénteken, ha egyszer törvény tiltja?

Jogszabály szerint nem lehet beszerzési ár alatt értékesíteni, de az év többi részében nem 50 százalékos árréssel működnek a cégek. Akkor hogy van ez?

Bucsky Péter
2019. november 13. 06:48 Közélet

Budapesti behajtási díj helyett megcsinálta a kormány a kihajtási díjat

Annyit keres a kormány a fővárosi és agglomerációs autókon, amit a főváros a dugódíjból tervezne beszedni. Utóbbitól mégis félnek.