Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. december 5. 12:10 Világ

Áruhiány vár az angolokra, ha folytatódik a politikai bénázás

Mivel egyelőre nehezen elképzelhető, hogy a brit parlament megszavazza az ország uniós kiválásáról kötött megállapodást, egyre nagyobb figyelem irányul a rendezetlen távozás következményeire. Ebben az esetben ugyanis megszűnik az áruk szabad áramlása, és csak ellenőrzés, vámkezelés után kelhetnek át az áruszállító kamionok a La Manche csatornán.

A brit közlekedési miniszter arról tájékoztatta a kabinet tagjait, hogy a legrövidebb és legintenzívebben használt útvonalon, Dover és Calais között 87 százalékkal visszaeshet a forgalom rendezetlen brit kilépés esetén. Az állapotok normalizálódása pedig fél évet is igénybe vehet illetékesek szerint.

Míg a pénzügyminisztérium a piacra bízná a fennmaradó kapacitások elosztását, több miniszter is azt szeretné, hogy a kormány határozza meg, milyen termékek kerülhetnek fel azokra a kompokra, amelyek a nehéz hónapok alatt is átkelhetnek a csatornán. A gyógyszerek, alapvető élelmiszerek és az ivóvíz tisztításához szükséges vegyszerek fontosságát senki sem vitatja, a továbbiakban azonban már nincs egyetértés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAbban mindenki egyetért, hogy gazdasági katasztrófa készülődik Nagy-BritanniábanA brit kormány saját elemzései szerint is csak rossz jöhet ki ebből.

„Sebességváltó vagy pástétom” – viccelődött egy hivatalnok a Financial Times cikke szerint. Emögött az áll, hogy a kereskedelmi minisztérium elsőbbséget akar adni a just in time beszállítási rendszerrel (azaz lényegében raktárkészletek nélkül) dolgozó autóipari üzemek igényeinek az olyan romlandó élelmiszerekkel szemben, mint a zöldségek és a friss húsok. Mivel a brit élelmiszerfogyasztás 30 százalékát jelenleg uniós import fedezi, az említett termékek egy időre eltűnhetnek a boltokból.

„Egy kicsit olyan lesz, mint a Szovjetunió”

– jegyezte meg egy hivatalnok.

A károk minimalizálása érdekében a kereskedelmi minisztérium olyan kikötők kapacitását akarja növelni, amelyeknek szintén van uniós forgalmuk, de eddig kevésbé használták őket, mert sokkal hosszabb a hajóút, mint Dover és Calais között.

A kiszivárogtatásoknak természetesen olyan célja is lehet, hogy nyomást gyakoroljon a parlamenti képviselőkre a jövő keddi szavazás előtt. A nyilatkozatok alapján azonban a stratégia nem működik, egyelőre annak sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy az alsóház elutasítja a kormány által az EU-val letárgyalt csomagot. Közben pedig minden egyes nappal nő annak a valószínűsége, hogy Nagy-Britannia megállapodás nélkül válik ki az EU-ból 2019. március végén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa az volt a cél, hogy szegényebbek legyenek, akkor mindent jól csinálnakAz EU tényleg meg akarja büntetni a stratégiai öngyilkosságot elkövető briteket, de nem is igazán tehet mást. Visszatér a G7 podcast, most a Brexit-témát járjuk körül a Concorde-os Kovács Krisztiánnal.

Világ áruforgalom áruhiány Brexit élelmiszerimport Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2019. február 22. 18:11 Világ

Valami ilyesmi lenne Paks 2 félbehagyva

A bulgáriai Belenében már kétszer állították le az atomerőmű építését, a daruk azóta is helyben vannak, a leszállított reaktorok pedig raktárakban porosodnak.

Váczi István
2019. február 22. 09:41 Világ

Feje tetejére állt az olajpiac, üresen közlekednek a szupertankerek

Az OPEC visszafogta, az amerikaiak felpörgették a kitermelést, így most üresen tart tucatnyi hatalmas tanker a Mexikói-öböl felé.

Váczi István
2019. február 21. 10:08 Világ

Rosszabb levegőt fogunk szívni a klímaváltozás miatt

A sarkvidékek melegedése miatt gyengülnek az időjárási frontok, ami hosszabb hőhullámokat és a szennyezett levegő városok fölött maradását okozza.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. február 22. 06:53 Közélet

Szinte biztosan törvényt sért a fideszes médiaalapítvány, de a hatóság nem lát problémát

Egy jogi kiskapuval próbálták meg elérni, hogy a törvényben rögzítettnél több rádiója is lehessen a KESMA-nak, de porszem került a gépezetbe.

Váczi István
2019. február 21. 06:52 Közélet, Vállalat

Közel 2000 milliárd forintért vásárolt már cégeket az Orbán-kormány

Némelyik jól teljesít, más csődbe ment, és van olyan is, amely már Mészáros Lőrincé. De alapvetően csak puffadt és puffadt az állam az utóbbi években.

Bucsky Péter
2019. február 19. 07:00 Pénz

Évi 50 milliárdot hagyunk az államnál egy ki nem használt adókedvezmény miatt

Százezrek nem élnek az szja-kedvezménnyel, pedig egy orvosi papírral évi 90 ezer forintot spórolhatnának. Aki eddig nem tette meg, öt évre visszamenőleg is kérheti.