Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. december 5. 12:10 Világ

Áruhiány vár az angolokra, ha folytatódik a politikai bénázás

Mivel egyelőre nehezen elképzelhető, hogy a brit parlament megszavazza az ország uniós kiválásáról kötött megállapodást, egyre nagyobb figyelem irányul a rendezetlen távozás következményeire. Ebben az esetben ugyanis megszűnik az áruk szabad áramlása, és csak ellenőrzés, vámkezelés után kelhetnek át az áruszállító kamionok a La Manche csatornán.

A brit közlekedési miniszter arról tájékoztatta a kabinet tagjait, hogy a legrövidebb és legintenzívebben használt útvonalon, Dover és Calais között 87 százalékkal visszaeshet a forgalom rendezetlen brit kilépés esetén. Az állapotok normalizálódása pedig fél évet is igénybe vehet illetékesek szerint.

Míg a pénzügyminisztérium a piacra bízná a fennmaradó kapacitások elosztását, több miniszter is azt szeretné, hogy a kormány határozza meg, milyen termékek kerülhetnek fel azokra a kompokra, amelyek a nehéz hónapok alatt is átkelhetnek a csatornán. A gyógyszerek, alapvető élelmiszerek és az ivóvíz tisztításához szükséges vegyszerek fontosságát senki sem vitatja, a továbbiakban azonban már nincs egyetértés.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAbban mindenki egyetért, hogy gazdasági katasztrófa készülődik Nagy-BritanniábanA brit kormány saját elemzései szerint is csak rossz jöhet ki ebből.

„Sebességváltó vagy pástétom” – viccelődött egy hivatalnok a Financial Times cikke szerint. Emögött az áll, hogy a kereskedelmi minisztérium elsőbbséget akar adni a just in time beszállítási rendszerrel (azaz lényegében raktárkészletek nélkül) dolgozó autóipari üzemek igényeinek az olyan romlandó élelmiszerekkel szemben, mint a zöldségek és a friss húsok. Mivel a brit élelmiszerfogyasztás 30 százalékát jelenleg uniós import fedezi, az említett termékek egy időre eltűnhetnek a boltokból.

„Egy kicsit olyan lesz, mint a Szovjetunió”

– jegyezte meg egy hivatalnok.

A károk minimalizálása érdekében a kereskedelmi minisztérium olyan kikötők kapacitását akarja növelni, amelyeknek szintén van uniós forgalmuk, de eddig kevésbé használták őket, mert sokkal hosszabb a hajóút, mint Dover és Calais között.

A kiszivárogtatásoknak természetesen olyan célja is lehet, hogy nyomást gyakoroljon a parlamenti képviselőkre a jövő keddi szavazás előtt. A nyilatkozatok alapján azonban a stratégia nem működik, egyelőre annak sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy az alsóház elutasítja a kormány által az EU-val letárgyalt csomagot. Közben pedig minden egyes nappal nő annak a valószínűsége, hogy Nagy-Britannia megállapodás nélkül válik ki az EU-ból 2019. március végén.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHa az volt a cél, hogy szegényebbek legyenek, akkor mindent jól csinálnakAz EU tényleg meg akarja büntetni a stratégiai öngyilkosságot elkövető briteket, de nem is igazán tehet mást. Visszatér a G7 podcast, most a Brexit-témát járjuk körül a Concorde-os Kovács Krisztiánnal.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ áruforgalom áruhiány Brexit élelmiszerimport Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.