Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 22. 11:31 Világ

Hiába építették meg a világ legnagyobb repülőgépét, lehet, hogy nem kell senkinek

Jelentős késésben van a 117 méteres szárnyfesztávolságával a világ legnagyobb repülőgépének számító Stratolaunch programja, és az a veszély fenyeget, hogy mire eléri tervezett képességét, valójában már nem lesz erre igény. A képesség nem más, mint hogy műholdakat hordozó rakétákat indítson nagy magasságból, a sztratoszférából, ami megbízhatóbbá és olcsóbbá tenné az eszközök Föld körüli pályára állítását. Hiszen így a földi indításhoz képest kisebb nehézségi erőt kell leküzdeni, valamint az időjárás is kevésbé zavaró tényező.

Az eddig egymilliárd dollárt felemésztő fejlesztést nagyrészt finanszírozó Paul Allen – aki a Microsoft társalapítójaként szerezte vagyonát – a projekt 2011-es kezdetekor azt jósolta, hogy a szűzrepülés 2014-ben lesz, jelen állás szerint azonban csak most őszre tűzték ki ezt. A vállalat augusztus 20-án közzétett egy rakétaindítási menetrendet, amely szerint 2020-ban kisméretű szerkezetekkel indulna a program, amely végül embereket hordozó űrhajókra is kiterjedne.

A késés önmagában nem olyan nagy probléma, az már annál inkább, hogy egyre élesebb a verseny a megcélzott piacon.

A SpaceX újrahasznosítható rakétájával már le is szorította a műholdak pályára állítási költségét, de közel sem Elon Musk cége az egyetlen magánvállalat, amely ebben a ligában versenyez. Igaz, ezek többsége a SpaceX-hez hasonlóan földi indítású rakétával dolgozik, de van példa légi indításúra is, speciális repülőgép nélkül: a Virgin Orbit egy átalakított utasszállítót használ majd a tervek szerint még idén sorra kerülő első éles tesztjénél.

A Quartz cikke szerint olyan messze vannak a műholdpiac igényei és a Stratolaunch tervei egymástól, hogy sokan azt gondolják: valójában az amerikai haderő fedett fejlesztéséről van szó. Erre utal, hogy miközben a cégnek egyelőre egyetlen piaci ügyfele sincs, már meglátogatta az amerikai alelnök és a légierőt felügyelő államtitkár. Az álcázott fejlesztés nem lenne példa nélküli, épült így már hajó és óriási repülőgép is a haderő számára. A mostani esetben könnyen elképzelhető például, hogy műholdak lelövésére szolgáló rakéták indítóplatformja lenne a Stratolaunch.

A vállalat szóvivője azt mondta a Quartznak, hogy jelenleg önállóan dolgoznak, de mindig van esély partnerségek létrejöttére. A műholdak rugalmas űrbe juttatása mindenesetre valóban fontos az amerikai fegyveres erők számára, meg is hirdetnek egy 10 millió dolláros keretösszegű pályázatot, hogy bátorítsák a fejlesztéseket ezen a téren. Igaz, a tervek szerint ez 2019-ben lesz, így a Stratolaunch lecsúszhat a határidőről.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkŰrállomásról és hiperszonikus utasszállítóról álmodik egy délolasz kisvárosEddig kinevették a délolasz űrkikötőt, ahonnan másfél óra alatt érnének az utasok Kaliforniába. De most már Trump oldalán beszélt róla az olasz miniszterelnök.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ műholdak Paul Allen repülőgép Stratolaunch Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Gajda Mihály
2025. április 1. 17:00 Világ

Épp az ukrajnai háború árnyékában szabadulhat ki Kazahsztán az orosz függőségből

A háború kitörése után Moszkva elvárta volna Kazahsztántól a teljes együttműködést, a közép-ázsiai ország ehelyett viszont megerősítette a kapcsolatatait Kínával és a nyugati országokkal.

Mészáros R. Tamás
2025. március 31. 14:21 Világ

Még a vámháborúnál is súlyosabb felfordulást hozhat, ha Trump megadóztatja a kínai hajókat

Trump csapata nemzetbiztonsági kérdésnek tartja a hajógyártás felélesztését, de iparági szereplők szerint csak káosz várható a hajók megsarcolásától.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. április 2. 05:59 Vállalat

Olyasmiben látott értéket, amiben más nem, erre alapozva válna globális céggé a magyar Datapao

A magyar adatelemző cég az egyike az ezer leggyorsabban növekvő európai cégnek a Financial Times szerint. De hogyan jutottak ide?

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.