Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2017. november 30. 14:42 Tech, Világ

Jó, hogy mindenki elektromos autót akar gyártani, csak nem tudnak mit rakni bele

A Tesla a jelenlegi gyártókapacitásával körülbelül 100 ezer autót ad el egy évben, és amint egy Seeking Alpha-n író elemző a modellek technikai adatai alapján kiszámolta, ehhez összesen 10 gigawattóra (gwh) energiát tárolni képes akkumulátor mennyiség kell. A nevadai sivatagba telepített akkumulátorgyár, a Gigafactory becslések szerint éppen ennyire képes, de kapacitása a jövőben évi 35 gwh lesz.

Ez elég sok, de nem biztos, hogy elég ahhoz, hogy az autók iránti keresletet ki tudja elégíteni. A világ autógyártói hasonló problémával néznek szembe.

Az akkumulátor piacot a feje tetejére fogja állítani az elektromos autók terjedése. Jelenleg a hagyományos ólomakkumulátorok eladásából származik a világpiac bevételének 90 százaléka, és csak 10 százalék körüli a lítium-ionos energiatárolók részesedése. Ha azonban az új autóknak csak 10 százaléka elektromos lesz, a részesedések megfordulnak: a bevétel 90 százalékát a lítium-ion adja majd, az ólomakkumulátor pedig 10 százalékra esik vissza. Ennek az az oka, hogy egy elektromos autóba 60-szor nagyobb kapacitású akkumulátor kell, mint egy hagyományosba.

Márpedig Európában például arra számítunk, hogy 2030-ra az új autók 30, és nem csak 10 százaléka már elektromos lesz. A Volvo, a BMW, a Volkswagen és az összes többi nagy autógyár sorra tűzi ki a nagyra törő elektromos autós terveket. Ahhoz, hogy ez sikerüljön, óriási változásokra lesz szükség. 

Az előrejelzések szerint 2025-re az autógyártás szűk keresztmetszete az akkumulátorok hiánya lehet. A 2030-as évekre pedig 40-60 olyan gyárra lenne szükség, mint amit a Tesla épít.

Közben egy európai energetikai szervezet, az Aurora Energy Research az akkumulátorok töltésével kapcsolatban is kételyeket fogalmazott meg. A Tesla nemrég mutatta be azt a tisztán elektromos hajtású kamiont, amelyet az ígéretek szerint 30 perc alatt lehet feltölteni körülbelül 650 kilométeres hatótávra, egy ma még nem létező “megatöltővel”. A fuvarozásban a töltés időigénye talán még fontosabb, mint a személyautóknál, hiszen a kamionok csak menet közben termelik a profitot, így nem mindegy, mennyit kell állniuk.

Mindenesetre egy ilyen megatöltőnek 1600 kilowatt teljesítménnyel kellene működnie ahhoz, hogy 30 perc alatt feltöltsön egy kamiont, ez pedig 3-4 ezer átlagos brit háztartás kiszolgálására alkalmas. Egyes szakértők szerint ez túl van minden elképzelhető határon, és talán csak úgy működhet, ha elemekre szedik a kamion akkumulátorát, külön töltőre helyezik mindegyiket, majd összerakják, ennek technikai megvalósítása azonban elég problémásnak tűnik.

Másrészt el lehet képzelni, hogy az energetikai hálózatra mekkora terhelést helyez, ha egy időben kamionok tízezrei kezdenek “tankolni”. A Tesla ugyan törekszik arra, hogy a töltőállomásait megújuló energiából lássa el, és az energiatárolás módjain is dolgozik, a Financial Timesnak azonban egyelőre nem árulta el, hogy mi lesz a probléma technikai megoldása.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ akkumulátor elektromos autó tesla Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 14:51 Tech, Vállalat

Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát

Az online pénztárgépet 2028 közepéig minden kereskedőnek e-pénztárgépre kell majd cserélnie, ezek már csak külön kérésre fogják kinyomtatni a nyugtát és az áfás számlát.

Torontáli Zoltán
2025. március 3. 06:01 Tech, Vállalat

Világító kutyanyakörvektől jutott milliárdos regionális webshopig három magyar testvér

A pendrive, a longboard és a rovartelep nem jött be, a kutyatáp viszont nagyon, ez a Vargyas testvérek tanulságos útja a nullától az egymilliárdig.

Vámosi Ágoston
2025. február 15. 17:41 Tech

Magyarországon alig ismert márkák hajtják a világ okostelefon-piacát

Az Apple és a Samsung egyaránt visszaesett, a hasító kínai márkáknak köszönhetően azonban tavaly újra nőttek az eladások.

Fontos

Bucsky Péter
2025. április 10. 13:34 Világ

Ezek az országok nyerik a legtöbbet azzal, hogy Trump visszavonulót fújt

Szegény, fejlődő országok lettek volna a „kölcsönös" vámok legnagyobb vesztesei, számukra nagyon nem mindegy, mi lesz a 90 napos felfüggesztés után.

Schaffhauser Tibor
2025. április 9. 17:20 Világ

Sokat veszíthetünk azzal, hogy még mindig nincs uniós klímacél 2040-re

Középtávú cél nélkül nehezebb a klímaátmenet, pedig a magyar elemzések szerint is megérné a gyorsabb átállás a kibocsátásmentes gazdaságra.

Vámosi Ágoston
2025. április 9. 14:35 Világ

Tovább durvul a kereskedelmi háború, és még kész sincs az EU válasza

Kína visszalőtt az 50 százalékos emelésre, az EU számára az a kérdés, hogy keménységgel vagy kompromisszumkészséggel kerülhet-e közelebb a céljához.