Négy licitáló mindössze 19 percig tartó párbaja végén egy eddig meg nem nevezett vevő 450,3 millió dollárért, azaz jelenlegi árfolyamon 120 milliárd forintért elvitte Leonardo da Vinci Salvator Mundi című festményét.
Az eddigi rekordot Picasso Algíri nők (O változat) festménye tartotta, 179,4 millió dollárral, ezt még 2015 májusában árverezték el. Erősen megoszlanak a vélemények, hogy megérte-e ennyit fizetni egy vitatott sorsú Leonardo festményért.
Az árat egyrészt az hajtotta fel, hogy jelenlegi ismereteink szerint ez a festmény az utolsó olyan Leonardo da Vinci alkotás, amely magánkézben, és nem közgyűjteményben van. Másrészt a reneszánsz mester Jézust, mint a világ megmentőjét ábrázoló képének árverését a Christie’s aukciósház eddig soha nem látott marketingkampánnyal vezette fel. A festményt Hongkongban, Londonban, New York-ban és San Franciscóban összesen 27 ezer érdeklődőnek mutatták meg, és igyekeztek minél jobban elhinteni, hogy ez lehet az utolsó alkalom egy eredeti Leonardo megvásárlására.
A potenciális vevőket annak ellenére is sikerült alaposan izgalomba hozni, hogy a művészettörténészek szakmai alapon óvatosságra intették őket. A 2005-ben előkerült festmény ugyanis számos tisztázatlan kérdést hordoz, többek között nem világos, hogy milyen mértékben Leonardo, és mennyire a segédeinek, tanítványainak a munkája. Az sem tisztázott, hogy a vászont milyen mértékben festették át a modern korokban, mennyire módosították vagy egészítették ki az eredeti művet.
A korszak neves specialistái közül többen is nagyon túlértékeltnek tartják a művet, mert szerintük abban nagyon kevés a mester tényleges közreműködése, szerintük legjobb esetben is csak az biztos, hogy a festmény Leonardo műhelyében készült. Másrészt nincs is jó állapotban, így a vevő összességében elég nagy kockázatot fut.
Mindenesetre azok, akiknél eddig megfordult a festmény, sokat nyerhettek. Az alkotás 2005-ben mindössze 10 ezer dollárért tűnt fel egy aukción, 2013-ban 80 millióért vette meg Yves Bouvier svájci műkereskedő, aki 127,5 millióért adta tovább Dmitríj Ribolovljev orosz milliárdos gyűjtőnek. Ribolovljev 14 év alatt összesen 2 milliárd dollárt fizetett Bouvier-nak, hogy műtárgyakat vásároljon, miközben ő a háttérben maradt. Később, amikor rájött, hogy Bouvier mekkora profittal dolgozott neki, beperelte a svájci kereskedőt, akit 2015 februárjában Monacóban tartóztattak miután orosz megrendelője odacsalta. Ribolovljev ezután kezdett gyüjteménye egy részének kiárusításába, és ennek része volt a Leonardo festmény árverése is.
A műtrágyakirály Ribolovljevet egyébként Putyin-közeli oligarchaként emlegetik, övé a Monaco futballklub, de azzal is nagy feltűnést keltett, hogy 2008-ban 95 millió dollártért vett meg Donald Trumptól egy floridai ingatlant, amit Trump pár évvel korábban negyvenmillió dollárért vásárolt; nem sokkal később lebontotta az épületet.
Érdekesség, hogy a Salvator Mundit a kortárs művészetek kategóriában árverezte el a Christie’s. Egyrészt azért, mert ez az, amire ma a leggazdagabb műgyűjtők világszerte figyelnek, másrészt azért, mert így elsősorban nem a klasszikus festményekkel foglalkozó, kételyeiket sokkal inkább megfogalmazó kritikusokat és művészettörténészeket kellett maga mellé állítania.
Fotó: AFP/Europress
Élet
Fontos