Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. november 28. 16:28 Vállalat, Világ

Ez nem Kurzarbeit-válság: tömegeket bocsátanak el német nagyvállalatok

Újabb német iparvállalatok döntöttek létszámcsökkentésről az elmúlt napokban, követve az autóiparban kibontakozott kedvezőtlen tendenciákat. Most már aligha tekinthetők egymástól elszigetelt eseteknek a hasonló bejelentések, egyre inkább strukturális válságtünetek mutatkoznak Németország gazdaságában.

  • A Bosch akár 5500 munkahelyet is megszüntethet és tízezer alkalmazott munkaidejét rövidítheti le, amivel arányosan csökkenti az érintettek fizetését is.
  • A Thyssenkruppnál bejelentett leépítési hullám akár 11 ezer állást is érinthet, a cég a munkásainak 40 százalékát elbocsáthatja. Az acélipari óriás az egyik gyárát be is zárná, egyes részlegeit külsős szolgáltatóknak szervezné ki, más üzletrészeket pedig eladna.
  • A Schaefflerről is a napokban derült ki, hogy bezárja egy-egy üzemét Ausztriában és az Egyesült Királyságban, de a csapágyakat és erőátviteli alkatrészeket gyártó vállalat a hónap elején 2800 németországi munkahelyet érintő létszámcsökkenést is bejelentett.

Előzmények: eddig alapvetően a Volkswagen nehézségei okoztak aggodalmat, de az autóipar válsága már a beszállítók körében is megmutatkozott, például a sebességváltóiról ismert ZF Friedrichshafen a nyáron helyezte kilátásba 11-14 ezer németországi munkahely megszüntetését. A gyenge európai autópiac és a kínai konkurensekkel szembeni verseny áll döntően a problémák hátterében.

Számokban: egyre jellemzőbbek az elbocsátásokra vonatkozó tervek a németországi feldolgozóiparban az Ifo intézet felmérése szerint. A kutatás rámutat a csökkentett munkaidő (Kurzarbeit) terjedésére is: novemberben az iparvállalatok 17,8 százaléka alkalmazott ilyen módon dolgozókat, míg augusztusban csak 14,3 százalék volt ez az arány.

  • A foglalkoztatási kilátások egyre borúsabbak a német gazdaságban, az erre vonatkozó konjunktúra-mutató 2022 óta folyamatosan csökken, az idei év végére a koronavírus időszakát idéző mélységbe süllyedt. A mostaninál kedvezőtlenebbül csak közvetlenül a járvány kitörése után látták a helyzetet a német vállalatok az elmúlt öt évben.

Miért fontos ez? A pandémia alatt a vállalatok a német államhoz fordultak a lezárások miatt részmunkaidőre átállított dolgozóik bértámogatásáért (itthon is sokat emlegetett nevén ez a Kurzarbeit), ugyanis bíztak a gyors fellendülésben, és tartottak a normális körülmények között tapasztalt toborzási nehézségektől.

  • 2020 elején az iparvállalatok 58 százaléka élt ezzel az eszközzel, szemben a mostani nem egészen 18 százalékkal.
  • A mostani alacsonyabb arány arra utalhat, hogy hosszabb távon sem bíznak a német cégek a kilábalásban, hiszen sok dolgozót elbocsátanak, miközben hosszú időn keresztül a munkaerőhiánytól szenvedett a német gazdaság.

Mi következik? A jelentős és nagy publicitást kapó elbocsátásokkal nő a veszélye annak, hogy még borongósabbá válik a gazdasági hangulat Németországban, az óvatosabbá váló fogyasztók visszafogják költéseiket, amit a még aránylag jól teljesítő szolgáltató szektor is megszenved.

  • Ennek jele lehet, hogy novemberben már a szolgáltató szektor beszerzési menedzserindexe (bmi) is a visszaesést mutató tartományba került, vagyis az ágazat vállalatvezetői az üzleti aktivitás zsugorodására számítanak.
  • Nagyon fontos lesz a jövő februárra előrehozott választás után felálló új kormány gazdaságpolitikája. A koalíciós kormány azért bomlott fel, mert a szabad demokrata pénzügyminiszter szigorú költségvetés mellett kardoskodott, ami – az állami költések visszafogása révén – csak tovább fokozta volna a válság veszélyét.

Tágabb kontextus: az autóipar válsága nem korlátozódik Németországra: a francia Valeo és a Michelin is elbocsátásokra készül, a Stellantis bezárja lutoni gyárát, továbbá már Magyarországon is akad példa az autóipar válságához kötődő létszámleépítésre, erre hivatkozva csökkentett például a tiszaújvárosi Jabil az állományán.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkDurva intézkedések jöhetnek a lefulladt Volkswagen újraindítása érdekébenA német autógyártó számai nagyon csúnyán néznek ki, már nem egy, hanem legalább három német üzemet zárnának be, és csökkentenék a béreket is.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÉledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti megAz e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBeragadtak a járvány miatt bevezetett részmunkaidőbe a németekBár összességében csökken a részmunkaidősök száma, az ütem nem elég gyors, és egyes szektorokban továbbra is állnak a gépek. A cégek ennek ellenére sem akarják elbocsátani a dolgozókat, további állami támogatást kérnek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ acélipar autóipar gazdasági válság kurzarbeit német gazdaság németország Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.