Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. október 30. 15:53 Vállalat

Durva intézkedések jöhetnek a lefulladt Volkswagen újraindítása érdekében

A koronavírus-járvány alatt voltak utoljára ennyire gyengék a Volkswagen számai, erre hivatkozva pedig a cég vezetősége drasztikus intézkedéseket tervez. Több gyár bezárását és a megmaradó alkalmazottak fizetésének csökkentését is kilátásba helyezte a vállalatvezetés.

Számokban: 42 százalékkal zuhant a Volkswagen üzemi eredménye az idei harmadik negyedévben a tavalyi év hasonló időszakához képest, a cég adózás utáni eredménye (profitja) pedig még ennél is nagyobb mértékben, 62 százalékkal esett – derül ki a vállalat szerdán közzétett beszámolójából.

  • A vállalat eladásai 8,3 százalékkal estek vissza, viszont ezen belül a tömegmodelleknél (Volkswagen, Skoda, Seat és a Győrben is gyártott Cupra) nőttek az eladások. A csökkenést a cég prémium és luxusautóinak forgalomesése okozta.

Mi várható? Bár korábban csak egy németországi üzemről volt szó, hétfőn Daniela Cavallo, a szakszervezet vezetője már legalább három üzem lehetséges bezárásáról beszélt a dolgozóknak a cég wolfsburgi üzeme előtt. A vezetés emellett a megmaradó 140 ezer dolgozó esetében 10 százalékos fizetéscsökkenést is kilátásba helyezett.

  • Egy brüsszeli Audi-üzem bezárásról már korábban döntöttek, a gyár eladásáról a Politico információi szerint még mindig folynak a tárgyalások.

Felülnézet: Cavallo szerint a vállalatvezetés stratégiai hibáinak árát a dolgozókkal fizettetik meg. Thomas Schäfer, a VW márkaigazgatója hétfőn arról beszélt, hogy jelenleg a cég nem csinál elég pénzt az autóiból, miközben az energia-, anyag- és munkaerőköltségei nőnek.

  • Több olyan kihívással is küzd egyszerre a cég, amelyek más nagy német járműgyártóknak is problémákat okoznak. A VW Kínában piacot veszít a BYD-vel szemben, miközben az európai járműeladások is gyengébbek a várakozásokhoz képest.

Miért fontos ez? A győri Audi-gyárat az eddigi hírek szerint nem fenyegeti leépítés, a német autóipar – magyar kormány által tragikusnak nevezett – helyzete viszont hozzájárul a magyar gazdaság újabb recessziójához.

Tágabb kontextus: hónapokig tartó tárgyalások, fenyegetések és az uniós gyártók és országok lobbizását követően az uniós hivatalos közlönyben megjelent rendelet alapján életbe lép a legfeljebb 45 százalékos vámtarifa a Kínából importált elektromos járművekre.

  • Ezt az EU azzal indokolja, hogy tisztességtelen versenyt eredményez, hogy a kínai gyártók sok állami támogatást kapnak otthon.
  • Kína az európai vámok életbe lépésére reagálva befektetési korlátozásokat és európai árukra vonatkozó vámokat helyezett kilátásba. Az EU további tárgyalásokat tervez annak a reményében, hogy kompromisszumos megoldást találjanak a kereskedelmi vitában.

Igen, de: egyáltalán nem biztos, hogy a védővámok segíteni fognak a kínai gyártókkal szemben lemaradó európai cégeknek. 

  • Az egyik nagy európai gyártó, a Stellantis vezérigazgatója például csapdának nevezte a vámokat, amelyek szerinte csak elodázzák azokat az intézkedéseket, amelyekre az európai gyártóknak mindenképpen szüksége van ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak a kínai versenytársakkal szemben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFelébredt szendergéséből a Volkswagen, és ezt a győri Audi is megérziKöltségcsökkentésre és hatékonyságnövelésre van szükség, a változások a foglalkoztatásra is kihathatnak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat vámok védővámok Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Stubnya Bence
2025. július 10. 12:55 Vállalat

Lezajlott az idei harmadik hazai sztrájk, és lehet még folytatása

Idén eddig alig voltak itthon sztrájkok, a győri autóipari beszállító Nemaknál szervezett lehetett a harmadik. Az Audi-sztrájk évében 12 volt.

Bucsky Péter
2025. július 10. 06:00 Közélet, Vállalat

Külföldi hitelek miatt akadt el az állam és Tiborcz István nagy vasúti üzlete

A jelek szerint túl nagy lendülettel adták el Lázárék a GYSEV Cargót Tiborcznak, miután kicsavarták az irányítást az osztrák tulajdonostárs kezéből.

Torontáli Zoltán
2025. július 9. 10:33 Vállalat

Súlyosabb piaci gondok húzódnak meg az Unitravel csődje mögött

Épp akkor törnek be új szereplők, amikor csökken az utasok száma és vásárlóereje is.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. július 10. 10:38 Világ

Hiába a Trump-barátság, 35 százalékos amerikai vámot kap a nyakába Szerbia

Ezt írta levelében Donald Trump, pedig a fia háromszor is járt Szerbiában az elmúlt évben, Belgrádban pedig a tervek szerint Trump-torony épül.

Vámosi Ágoston
2025. július 9. 14:48 Adat

Ötször gyorsabbnak érzékeljük az inflációt a valósnál, és ez elég sok problémát okoz

Nehéz dolga van a gazdaságpolitikának, ha ekkora a különbség, de a tartósan stabil forintárfolyam például segíthet csökkenteni az eltérést.

Stubnya Bence
2025. július 9. 06:04 Adat, Közélet

Kilenc hónapja az élre várták a magyar gazdaságot, miért néz ki most mégis az utolsó hely?

Tavaly még nemcsak a kormány, hanem az elemzők többsége is 3 százalék körüli növekedést várt idénre. Aztán jött a Trump-tornádó, és beindult a negatív spirál.