Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. szeptember 26. 12:42 Vállalat

A német és az olasz kormány is halasztaná a belsőégésű motorok tiltását, az egyik legnagyobb gyártó szerint ez szürreális ötlet

Németország és Olaszország a járműipari szereplők mellé állt az ágazatra vonatkozó uniós környezetvédelmi szabályok lazításának kérdésében. Ezek alapvetően a belső égésű motorokkal szerelt autók gyártásának 2035-ig történő megszüntetését, és a járművek által kibocsátott szén-dioxid mennyiségére vonatkozó határértékek fokozatos csökkenését írják elő.

Előzmények: a két kormány néhány nappal az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) vészjósló közleménye után tette világossá álláspontját, miszerint az uniónak meg kell teremtenie azokat a feltételeket, amelyek révén teljesíthetik az autóipari szereplők a szigorodó elvárásokat vagy azok bevezetését el kell halasztani.

  • Ideológiai őrültségnek nevezte Giorgia Meloni olasz miniszterelnök benzines és gázolajos gépkocsik 2035-re időzített betiltását a nyáron, amit Németországban is élénk politikai vita övezett. Ursula von der Leyen az erre vonatkozó szabályok felfüggesztését ígérte a választási kampányában, noha azokat tavaly fogadta el Európai Unió.

Miért fontos ez? A szóban forgó szabályoknak az európai autógyártóknak a kínai vetélytársakkal vívott éles árverseny közepette kellene megfelelni, és az elektromos autók iránti kereslet is gyenge, pedig elsősorban az segíthetné hozzá a gyártókat a normák teljesítéséhez, ha ezekből sokat tudnának eladni – ha ez nem sikerül, akkor bírságot kell fizetniük.

Reakciók: a Volkswagennél már szeptember elején felmerült a drezdai és az osnabrück-i üzemek bezárása és a vállalat felmondta az 1994 óta érvényben lévő munkahelyvédelmi programját, ami ellen a hagyományosan erős szakszervezetek tiltakoznak. Decemberben sztrájk kezdődhet, ha fennmarad a menedzsment és a munkavállalói oldal közötti feszültség.

  • A cégvezetők felelősségét firtatták a Volkswagen dolgozói, számon kérve a hibrid- és elektromos modellek megfelelő tempójú fejlesztésének hiányát, és az Európai Bizottság is felrótta az autógyártóknak a napokban, hogy bőven lett volna idejük alkalmazkodni azokhoz a szabályokhoz, amelyek késleltetett bevezetése most napirenden van.
  • Szürreális ötletnek tartja a halasztást Carlos Tavares, a második legnagyobb európai autógyártónak számító Stellantis-csoport vezetője. „Mindenki régóta tudott a szabályokról, és volt idő a felkészülésre, így most itt az ideje, hogy versenyezzünk” – fogalmazott egy interjúban.
  • Politikai következményei is lehetnek a Volkswagen válságának, a Drezdát is magában foglaló Szászországban a szeptemberi tartományi választáson szoros versenyben második lett a szélsőjobboldali AfD. A szociáldemokrata-zöld-liberális Scholz-kormány tehát aktívan részt vesz a helyzet rendezésében.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szenvedő magyar iparnak is jó hír, hogy a németek visszahozzák az e-autók állami támogatásátNagy Márton uniós szintű támogatást szeretne, de a németnek is örülhet, mert a német e-autó piac az uniós piac harmadát tette ki júliusban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlcsó elektromos autók árasztják el Európát, vagy felvizezik a bírságszabályokat?A környezetvédelmi szabályok további enyhítését kérik a gyártók, de olcsóbb modellek tömeges piacra dobása révén is elkerülhetik a büntetést.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autóipar németország szén-dioxid kibocsátás Volkswagen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 14:51 Tech, Vállalat

Jöhetnek a pénztárgépek, amelyek már csak kérésre adnak papíros nyugtát

Az online pénztárgépet 2028 közepéig minden kereskedőnek e-pénztárgépre kell majd cserélnie, ezek már csak külön kérésre fogják kinyomtatni a nyugtát és az áfás számlát.

Jandó Zoltán
2025. április 1. 10:54 Pénz, Vállalat

A NER-t is egyre jobban elérheti a kormány inflációs harca

A bankoknál árstopot vezetne be a kormány, a távközlési cégektől pedig 10 százalékos árcsökkentést várnak. Ezt már a NER milliárdosai is megérezhetik.

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.