A 2022-es jelentős növekedés után tavaly üzleti szempontból inkább stagnált a kormányközeli média jelentős részét összefogó Mediaworks Zrt. Az online szegmensben azonban nagyot ugrott a vállalat: a bevétel ötöde már innen jön.
Mi történt? Rekordbevétellel zárta ugyan 2023-at a Mediaworks, a kormánypárti újságok és internetes lapok tucatjait, illetve rádiókat és tévét is birtokló vállalat bevételének növekedése némileg megtorpant.
A cég nyeresége pedig egyenesen csökkent, jelentős részben azért, mert nem engedték el annyi tartozását hitelezők, mint egy évvel korábban, és még támogatásból is félmilliárddal kevesebb folyt be.
Számokban: a Mediaworks forgalma tavaly megközelítette az 57,3 milliárd forintot, ami durván 1,2 milliárdos növekedés 2022-höz képest. Egy évvel korábban azonban még több mint 8 milliárddal sikerül növelni az árbevételt, azaz 2023 látható lassulást hozott. Az adózott nyeresége 3,3 milliárd forintra rúgott, ami csak durván kétharmada az egy évvel korábbinak.
Hirdetésekből közel 1,5 milliárd, lapeladásból pedig 900 millió forinttal kevesebb folyt be, mint 2022-ben, az online bevételek viszont kilőttek. A 11,4 milliárd forint több mint másfélszerese az egy évvel korábbinak. Ha így folytatódnak a trendek, akár már az idén az internet lehet a legfontosabb bevételi forrása a kormányközeli médiának.
A Mediaworks eszközeinekértéke egyébként már a 80 milliárd forintot közelíti, csak kötvényekben 34 milliárdja van. Ennek jelentős részét ugyan hitelekből finanszírozza, de a cég saját tőkéje is meghaladja a 28 milliárd forintot
Felülnézet: a Mediaworks méretét segít elhelyezni, ha megnézzük, hogy mekkora a részesedése a teljes hazai médiapiacon. A Magyar Reklámszövetség adatai szerint tavaly a teljes hazai nyomtatott reklámpiac bevétele 37,8 milliárd forint volt, míg az online szegmens 20,9 milliárd forintot húzott be (pdf).
Ez azt jelenti, hogy az online területen a Mediaworks piaci részesedése – legalábbis árbevételben – már meghaladhatja az 50 százalékot*Az nem teljesen egyértelmű, hogy milyen bevételeket mutat ki ezen a soron a vállalat., a print szegmensnek pedig a harminc-negyven százalékát uralhatja*Itt pontos számot azért nem lehet mondani, mert a MW hirdetési bevételeinek egy része minden bizonnyal a tévés és rádiós érdekeltségekhez kapcsolódik..