Olyan világpiaci helyzet állt elő, amelyben rengeteg nagy amerikai és európai gyártó-kereskedő vállalatnak nagy költségnövekedést okoz a vörös-tengeri válság (a jemeni húszi lázadók támadják a kereskedelmi hajókat, amelyek nagy része csak Afrikát megkerülve jut el a céljához), ám ezt mégsem tudják áthárítani a vevőkre.
Számokban: békés időkben a világkereskedelem 12 százaléka megy át a Vörös-tengeren, hogy aztán a Szuezi-csatornán átjutva a Földközi-tengerre érjen. Ennek értéke évi ezer milliárd dollár. Afrika kikerülése 6500 kilométerrel és 10-12 nappal növeli meg a szállítást, ennek üzemanyag-többletköltsége hajónként egymillió dollár. A légi szállítás azonban nem alternatíva, mert 10-12-szer drágább, mint a tengeri.
Felülnézet: a koronavírus-járvány utáni magas infláció miatt a fogyasztás világszerte csökkent, ebben a helyzetben árat emelni nem nagyon lehet, ám a kereskedőcégek épp azért tudnak most megküzdeni a helyzettel, mert a járvány miatt az ellátási lánc fejlesztésére kényszerültek.
Alulnézet: a német Intersport a Reuters hírügynökségnek azt mondta, az elmúlt hetekben növelte a készleteit, és bár az még így is alacsonynak mondható, ezzel is elboldogul, és nem emel árat.
Mi várható? Általános fogás lehet, hogy a cégek idén nem akcióznak annyit, mint az az évnek ebben a szakában szokás, így magasabban tarthatják a készleteiket. Több cég próbálkozik a beszerzését közelebb hozni, azaz kihagyni a távol-keleti beszállítókat, de ez csak erősen korlátozott lehetőség a nagy többletköltségek miatt.
Vállalat
Fontos