Hírlevél feliratkozás
Mészáros R. Tamás
2023. december 4. 04:34 Vállalat, Világ

Korea is kipróbálta Matolcsy csodafegyverét, de több kárt hozott, mint hasznot

Dél-Korea makrogazdasági szempontból korunk legnagyobb fejlődési sikersztorija, emiatt a koreai receptre térségünkben és hazánkban is gyakran hivatkoznak politikusok, közgazdászok és üzleti vezetők. A koreai csoda csodálata ugyanakkor általában kimerül a nyilatkozatokban, és sem a koreai gazdaságpolitikai fogások átvétele, sem a nemzeti bajnokok koreai mintára történő felemelése nem jellemző a régióra.

Van azonban egy jelenség, amelyben a koreai és magyar gazdaságpolitika hasonló. A Magyar Nemzeti Bank a Növekedési Hitelprogramjának keretében 6300 milliárd forint értékben hitelezte kedvezményes feltételek mellett a hazai vállalkozásokat, Növekedési Kötvényprogramja keretében 1550 milliárdos keretből vásárolt vállalati kötvényeket;  a kormány 700 milliárd forintos kerettel indította el az év elején a Baross Gábor Újraiparosítási hitelprogramot, és a Gazdaságfejlesztési Minisztérium szerint a Magyar Fejlesztési Bank, az Eximbank és más programok hiteleivel kiegészülve az állam a GDP 4 százalékának megfelelő, 3000 milliárd forintnyi forrást biztosít kedvezményes feltételekkel a hazai vállalkozások számára. 

Ez sokban hasonlít az előző, baloldali dél-koreai kormány tevékenységéhez: Mun Dzsein elnök 2017-es hatalomra jutását követően jelentősen nőtt a hazai középvállalkozásoknak nyújtott kedvezményes állami hitelek értéke, és GDP-arányosan 2019-re 3,1 százalékot tett ki a folyósított kölcsönök értéke.*Míg tehát a magyarországi 4 százalékos arány a keret méretét jelöli, addig itt a valóban kifizetett pénzről van szó.

Az ilyen olcsó állami források a likviditási problémák esetén, például a koronavírus-járvány vagy más recessziós epizódok alatt fontos szerepet játszanak az átmeneti pénzügyi gondba került vállalatok túlélésének biztosításában, és ideális körülmények között a hatékony vállalatok gyorsabb növekedését is lehetővé tehetik. 

Ugyanakkor a bőkezű állami hitelezéssel (illetve általában véve a laza pénzügyi kondíciókkal) kapcsolatban régen ismert elméleti probléma, hogy az nem tesz jót a gazdasági hatékonyságnak. Az ingyenhitelek a kevésbé termelékeny, sőt akár a tartósan veszteséges vállalatok számára is lehetővé teszik, hogy elkerüljék a csődöt. Emiatt az utóbbi évtizedekben a fejlett világ számos gazdaságában megnőtt a “zombivállalatok” száma, azaz egyre több olyan cég van, amely üzleti tevékenysége során nem tudja kitermelni adósságának törlesztését, újabb ingyenhitelek felvételével viszont fent tud maradni. Míg ez egy válság során a foglalkoztatás és beruházások fenntartása miatt üdvözítő dolog, addig normális esetben káros, hiszen az ezen vállalatok által felemésztett befektetési tőke máshol jobban hasznosulna és a dolgozók is több értéket tudnának teremteni egy innovatívabb cégnél. A piaci versenynek, az innovációnak, és így a fogyasztóknak és a tágabb gazdaságnak is árt, ha nem a piaci körülmények között életképes vállalkozások versenyeznek egymással, hanem az állam csecsén lógó zombik.

Egy friss kutatás szerint Dél-Koreában is ez utóbbi problémához vezetett a növekedési hitelezés elburjánzása: az olcsó állami hitelek bár valamelyest növelték a beruházásokat, de lehetővé tették, hogy a hatékonytalan vállalatok piacon maradjanak, és emiatt összességében csökkentették a termelékenységet. 

Samsung ellen kkv

A dél-koreai kkv-hitelezés felfutása a 2017-es kormányváltáshoz köthető. A baloldali Mun Dzsein elnök hatalomra jutását követően a kabinet központi céljává vált a kis- és középvállalkozások támogatása, amihez egy külön kkv- és startupügyi minisztériumot is létrehoztak, és több, a kkv-fejlesztéseket célzó kormányzati program indult. 

Mun kisvállalkozások iránti elköteleződését kissé ironikus módon a koreai gazdasági modell egyenlőtlenségei szülték: a dél-koreai baloldal régi állítása, hogy a nagy koreai konglomerátumok, a csebolok – például a Samsung, az LG vagy a Hyundai – hiába voltak a koreai csoda zászlóvivői, túl nagyra nőttek, és belgazdasági dominanciájuk számos negatív következménnyel is jár. 

A dél-koreai GDP nagyobb részét az ilyen csebolok termelik meg, az Európában is ismert elektronikai termékei mellett tucatnyi további feldolgozóipari és pénzügyi szektorban is tevékenykedő Samsung egymaga a dél-koreai kibocsátás ötödét adja. Ezzel az egyik probléma, hogy egy erősen duális gazdaságszerkezetet takar: míg a kis- és középvállalatok a foglalkoztatás 80 százalékát teszik ki, termelékenységük a nagyvállalatokénak csupán harmada, amely az egyik legnagyobb különbség az OECD tagállamai közül (még a magyarnál is jelentősebb, nálunk 40 százalék az arány). A másik, kapcsolódó probléma, hogy a csebolok és a többiek közti szakadék a bérekben is megmutatkozik, és ezáltal az egyebek mellett 2020-ban a legjobb filmnek járó Oscar-díjat elnyerő Élősködők vagy a Netflixen nézettségi rekordokat döntő Squid Game filmsorozatban tárgyalt társadalmi egyenlőtlenségeknek is az egyik legfontosabb oka.  

A baloldal egy további problémája a csebolokkal, hogy az azok mögött álló dinasztiáknak a politikai életre is komoly ráhatásuk van: a Samsung vezérét, Li Dzsejongot korábban egy szövevényes ügyben első fokon börtönre ítélték Mun elődje, a korrupciós botrány miatt lemondatott Pak Gunhje megvesztegetése miatt, de az 1990-es években apja ellen is született elmarasztaló ítélet. (Bár az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy az eredetileg a Samsung és más csebolok megrendszabályozásának ígéretével hatalomra jutott Mun-kormány végül a “nemzeti érdekre” hivatkozva 2022-ben kegyelmet adott Li Dzsejongnak.) 

Mun Dzseinék úgy vélték, hogy a csebolok hatalmának megtörésének és az inkluzívabb gazdasági fejlődés előmozdításának legjobb eszköze a kkv-k támogatása, ennek része volt a növekedési hitelezés is.  

Több pénz, kisebb termelékenység

Kim Dzsihjon, a koreai jegybank korábbi elemzője és University of Western Ontario doktorjelöltje szerint a programnak köszönhetően kkv-k átlagosan 2,5 százalékponttal alacsonyabb kamattal tudtak kormányzati kölcsönhöz jutni, mint piaci hitelekhez, és az állam kisebb fedezetet követelt meg a hitel feltételeként, mint a kereskedelmi bankok. Ez a kkv-szféra forráséhségét is növelte: míg 2014 és 2016 között a növekedési hitelek értéke a GDP 2,25 százalékát tette ki, addig 2018-ra 2,85 százalékra, 2019-re 3,1 százalékra nőtt. 

Kim az említett kutatásban 14 ezer 569 darab dél-koreai feldolgozóipari vállalkozás üzleti eredményének változását vizsgálta meg, hogy kiderítse, milyen hatással volt rájuk az állami hitelezés felfutása. A mintában szereplő cégek értékesítése a teljes dél-koreai feldolgozóipar 80 százalékát tette ki, és a vizsgált vállalatok 86 százaléka a kormányzati program által kedvezményezett  középvállalkozás volt.

Ez utóbbi a dél-koreai besorolás szerint azt jelenti, hogy legfeljebb 130 milliárd forintnak megfelelő dél-koreai vonnyi vagyonnal bír, árbevételének hároméves mozgóátlaga pedig 20 és 40 milliárd forintnak megfelelő von között van. A kedvezményes hitelnek az is feltétele volt, hogy az érintett középvállalat tulajdonosi szerkezete ne kapcsolódjon a csebolokhoz – a konglomerátumokat jellemzően szövevényes, akár több száz cégre kiterjedő tulajdonosi háló fogja össze, amelynek gyakran kisebb vállalkozások is részei.

Az adatok alapján a koreai növekedési hitelprogram valóban jelentősen csökkentette az arra jogosult vállalkozások finanszírozási költségét mind saját korábbi költségeikhez képest, mind a kedvezményes hitelre nem jogosult vállalatokhoz viszonyítva. Az olcsóbb források a kkv-k beruházásaiban is megjelentek, a csökkentő hitelköltségekkel szembesülő vállalatok beruházásai 5 százalékkal nőttek az alapesethez képest. A vállalkozások megszűnésének intenzitása csökkent, míg 2014 és 2016 között a feldolgozóipari kkv-k évi átlag 1,4 százaléka húzta le a rolót, ez 2017 és 2019 között 0,9 százalékra mérséklődött.

Az első ránézésre szép eredményekkel két baj van. Az egyik, hogy a vállalatok megszűnésének csökkenése döntően az alacsony termelékenységű, más szóval rosszul működő cégek fennmaradásához volt köthető, emiatt a zombivállalatok aránya közel 4 százalékponttal nőtt 2017 és 2019 között. A program ugyanakkor a rentábilisan üzemelő vállalkozások fennmaradására nem volt szignifikáns hatással, ami jelzi, hogy a jó pénzügyi helyzetben lévő, innovatív és növekvő vállalatok békeidőben a piacról is jó feltételekkel tudnak forráshoz jutni.

A másik, kapcsolódó probléma, hogy ugyan a támogatott kkv-k új beruházásai valamelyest javítják hatékonyságukat, ez nem tudta ellensúlyozni annak a negatív hatását, hogy több gyengébb cég maradt a piacon. Kim modellje szerint emiatt a koreai feldolgozóipar számára tízéves távlatban 0,3 százalékos termelékenységcsökkenést okoz a növekedési hitelprogram helyi verziója: az új beruházások 0,1 százalékkal növelik, a gyengébb cégek fennmaradása 0,4 százalékkal csökkenti a hatékonyságot.

Bár a hazai NHP hatásairól a Google Scholar tudomása szerint nem készült ehhez mérhető minőségű kutatás, a hatásmechanizmusok vélhetően Magyarországon is hasonlóak voltak. Ez egyébként a koreai fejlődési modell tankönyvi, kissé idealizált verziója alapján sem meglepő: a Samsung, a Hyundai, az LG és más csebolok az 1960-as évektől ugyan valóban jelentős állami forrásokat és szakpolitikai támogatást kaptak a terjeszkedésre, de ennek fejében a kormány komoly teljesítménybeli elvárásokat támasztott velük szemben. Ezek a hatákonysági elvárások a minden vállalat számára elérhető kormányzati hitelprogramokból hiányoznak.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ csebol dél-korea hitelezés kkv kkv-k növekedési kötvényprogram termelékenység Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Bucsky Péter
2024. július 23. 05:19 Közélet, Vállalat

A pénz már a Molnál van, de jobb lesz-e a magyar hulladékos rendszer?

Fél év alatt elvitte a Mol az ágazati profit harmadát, miközben nőtt a hazai hulladékgyűjtés és kezelés korábban átlagosnak számító költségszintje.

Jandó Zoltán
2024. július 22. 11:54 Adat, Vállalat

Magyar olajellátás: „ha Al Caponéval üzletelsz, legyen B-terved”

Nagyobb a füstje, mint a lángja a Lukoil-ügynek: nem valószínű, hogy az orosz olajipari cég ukrajnai szankcionálása komoly gondokat okozna a hazai energiaellátásban.

Fontos

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.