41 forinttal emelkedik az üzemanyagok ára a jövő év kezdetével egy jövedéki adóra vonatkozó uniós előírás miatt, mondta el Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója az ATV műsorában.
Háttér: túlzó a 41 forintos árnövekedéshez vezető adóemelés, sőt, az uniós adóminimum az üzemanyagot terhelő adók közötti technikai átcsoportosítással üzemanyag-áremelés nélkül is teljesíthető. A jövedéki adó növekedésével azonban mérsékelhető a költségvetési hiány, 240 milliárd forintos bevételnövekedést remélhet tőle a kormány.
Miért fontos ez? A benzin és főleg a gázolaj ára jelentősen befolyásolja az infláció és a fogyasztás alakulását. A közelmúltban világszerte tapasztalt inflációs nyomás épp enyhülőben van, így egyre nő az esély a szigorú monetáris politikák lazítására, de az olajárak alakulása továbbra is aggodalomra ad okot.
- Magyarországon viszonylag érzékeny az árindex a benzin és a gázolaj árváltozásaira. Noha a fejlődő országokban csökkent az olaj drágulásának az inflációra gyakorolt hatása az elmúlt három évtizedben, az üzemanyagok részaránya a magyar fogyasztói kosárban magas a többi országhoz képest.
Számokban: a 41 forintos áremelkedés január eleji bekövetkezte immáron kétségtelen, az olajár alakulása viszont kérdéses. Augusztus végén a 700 forint feletti üzemanyagár jövő év eleji visszatérését jelezték előre az ING Bank elemzői, 92 dolláros hordónkénti Brent-olajárral számolva 2023 utolsó negyedévében. Ezt a szintet egyelőre nem érte el a Brent ára.
- 95 dolláros olajárat jelez előre az Egyesült Államok energetikával foglalkozó ügynöksége a következő évre. Szaúd-Arábia önkéntes termeléscsökkentése és az OPEC+ országok csökkentett termelési célkitűzései miatt a globális olajtermelés az olajfogyasztás alatt maradhat, így a nyersolajárakra felfelé irányuló nyomás nehezedik.
- „(…) az üzemanyagok árváltozása hatással van az infláció alakulására. Ez tetten érhető volt az augusztusi inflációs adatokban is, hiszen a növekvő üzemanyagárak miatt a kormányzati várakozáshoz képest 0,4 százalékponttal ért el magasabb szintet az infláció” – mondta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter a benzin 20 és a dízel 40 forintos augusztusi drágulásával kapcsolatban.
Mi várható? A jövedéki adó emelése mellett az olajpiaci kilátások is az üzemanyagárak érdemi növekedését sejtetik, ám a közelmúlt benzinkúti árváltozásai arra utalnak, hogy nem csak a piaci folyamatokat követik a kereskedők. Hiába nőtt ugyanis az olajár az Izrael és a Hamász közötti háború kitörésével, a magyar kutakon egyre olcsóbb lett a tankolás.
- Le akarja nyomni az üzemanyagárakat a kormány, aminek érdekében Nagy Márton az olajipar magyar szereplőivel havonta vizsgálja felül az árak alakulását szeptember óta. A miniszter örömmel nyugtázta az októberi, az elemzők számára is meglepetést okozó árcsökkenést.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKell-e félnünk az olajárak emelkedésétől?Az Egyesült Államokban és a fejlett gazdaságokban nem okoz nagy problémát, azonban a kisebb országok - mint például Magyarország - jobban ki vannak szolgáltatva az áremelkedéseknek.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem az EU miatt emelik több mint 40 forinttal az üzemanyagok árát januártólInkább a költségvetési hiány mérséklése érdekében szükséges 240 milliárd forintos bevételnövelés. De a januári 43 forintos üzemanyag-áremelés nem vezet ekkora adóbevételi többlethez.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA 700 forint feletti üzemanyagárak irányába mutatnak az olajpiaci kilátások isA nemzetközi folyamatok miatt az év vége felé haladva további üzemanyagár-emelkedésre számíthatunk, 2024 elején pedig megemeli a kormány a jövedéki adót.
G7 támogató leszek!
Egyszeri támogatás / Előfizetés
Élet Vállalat benzin benzinár gázolaj olajár Olvasson tovább a kategóriában