Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2023. szeptember 20. 09:53 Vállalat, Világ

Kis e-autók gyártásával is méltányos profit mellett tudna versenyezni Kínával az európai járműipar

2025-ben Európában tömegesen előállíthatók lennének olyan kisebb elektromos autók, amelyek méltányos, 4 százalékos nyereséget hoznak, de 25 ezer euró (jelenlegi árfolyamon 9,6 millió forint) alatti árukkal a kínai versenytársakkal is felvennék a versenyt – ezt a Transport & Environment írja a Syndex tanácsadócéggel közösen készített tanulmánya alapján.

Miért fontos ez? Az Európai Bizottság főként francia nyomásra a múlt héten vizsgálatot indított az államilag támogatott kínai e-autók dömpingje ügyében, mert attól tart, hogy azok (szerintük nem egészen tiszta) versenyben elárasztják a piacot.

  • A kisebb kategóriákban az olcsóbb európai e-autók megjelenése létfontosságú lenne a versenyképesség megtartásához.

Számokban:

  • 2019-ben a B-szegmens alsó részébe tartozó méretű (ilyen például a Renault Clio, az Opel Corsa, vagy a Skoda Fabia) európai elektromos autók ára 38 ezer euró körül volt.
  • Kedvező piaci körülmények között ez 2025-re 25 ezer euróra lenne csökkenthető.
  • A legkevésbé kedvező forgatókönyv azzal számol, hogy az átlagos ár 30 ezer euró fölött marad.
  • Az akkumulátorok átlagosan 40 kilowattóra kapacitásúak lennének, az egy töltéssel megtehető távolság pedig 250-300 kilométer lenne.
  • Az akkumulátor költsége kilowattóránként 100 dollárra csökkenne, és más alkatrészek is olcsóbakká válnának, ezek azonban összhangban vannak a jelenlegi szakmai várakozásokkal.
  • A nagyobb európai országokban az újautó-vevők negyede venne e-autót, arányuk azonban 35 százalékra ugrik, ha egy 25 ezer eurós kisebb modell is a palettán van. Ez évi 1 millió e-autóval növelné meg az értékesítést.

Igen, de: a nagy európai autógyártók épp abbahagyják a kisebb autók gyártását, mert a nagyobb e-autókon több profitot érnek el.

  • Az Európában eladott e-autóknak ma 53 százaléka SUV (“városi terepjáró”, azaz emelt, nagyobb belterű) modell.
  • A nagy európai gyártók 2019-ben átlagosan 40 eurós veszteség és 1920 euró nyereség közti eredményt értek el egy e-autóra vetítve, 2022-ben azonban ez már 510 és 8940 euró közti nyereség volt.

Nem a prémium kategória jelensége a SUV-ok terjedése, hiszen ez a fajta emelt felépítés az utóbbi években éppen a C-szegmensben (VW Golf, Peugeot 308 és hasonlók) terjedt el a legnagyobb mértékben, de a B-szegmensben is uralkodóvá vált.

  • Utóbbiban eközben olyan modellek szűntek meg, mint a Fiat Punto, a Peugeot 108, a Citroen C1 vagy legutóbb a Ford Fiesta.
  • A jelenség kapcsán a gyártók általában az uniós károsanyag-kibocsátási előírásokra és a vásárlói igényekre hivatkoznak , de a tanulmány szerzői szerint az egy autóra jutó elérhető profit is nagy szerepet játszhat a folyamatban.

Felülnézet: a tanulmány szerint a kisebb e-autókat érdemes lenne szabályozással előnybe hozni, mert a gyártókon olyan profitnyomás van, hogy ezt maguktól nem tehetik meg.

  • Ez kedvezne a vékonyabb pénztárcájú vevőknek, a környezetvédelemnek, de egyben meg is óvná az európai autóipart a kínai dömpinggel szemben.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNekimegy a kínai e-autóknak az EU, pedig a napelemeknél ezzel egyszer már elbukottA dömpingár ellen a büntetővám egyszer már nem jött be, és vita van arról, hogy egyáltalán érdemes-e szembeszállni Kínával.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem lesz olyan magyar munkahely az autóiparban, amit érintetlenül hagy a zöld átmenetHabár az európai járműipar már tud eredményeket felmutatni, jelentős egyenlőtlenségeket hordoz magában az elektromobilitásra való átállás. Galgóczi Béla a G7 Podcast vendége.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat Világ autó e-autó Európa Kína suv Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.