Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2023. augusztus 16. 04:34 Vállalat

Egy kis darabkája fennmaradhat az egykori magyar világmárkának

Nagyjából száz évvel ezelőtt a Tungsram a világítástechnikai ágazat globálisan meghatározó szereplői közé tartozott, tavalyi bedőlése után viszont egyre inkább úgy tűnik, hogy alig valami marad belőle. Miután nem tudott megegyezni a hitelezőkkel, a csődeljárás idén januárban felszámolásba fordult, és elkezdődött a vagyonelemek értékesítése.

Az egyik ilyen egy Kisvárdán működő vállalat, a repülőgépekben vagy a gázmotoros kiserőművekben használt turbinák javítására szakosodott Aero Space Power Kft. 67 százaléknyi tulajdonrésze. (Ez a tevékenység a korábbi tulajdonos, az amerikai GE széles termékportfóliójának köszönhetően került kapcsolatba a Tungsrammal.) Ebbe a Tungsram mellé 2021 decemberében szállt be az elsősorban kelet-magyarországi ipari ingatlanfejlesztéseiről ismert, de a légi közlekedési ágazatban is aktív Herdon István XANGA nevű cégcsoportja.

Ahogy ő tavaly a G7-nek felidézte, 2021-es árfolyamon számolva tízmillió dollárnak megfelelő tőkét szándékoztak befektetni a kft.-be, ezért kaptak 33 százalékos tulajdonrészt, illetve a befektetés része lett volna a kisvárdai telephely megvásárlása is. A Tungsram pedig adta az eszközöket, speciális szaktudású dolgozókat, valamint az ingatlan eladásig bérbeadással biztosította a telephelyet. A befektetésre allokált tőkéből 2 milliárd forintot felhasználtak 2021-ben, a fennmaradó befektetés feltételei viszont meghiúsultak a Tungsram Operations Kft. 2022 májusában jogerőssé vált csődeljárása miatt.

A többségi tulajdonos csődje nehéz helyzetbe hozta a kisebbségi befektetőt. Az üzleti terv megvalósításához szükséges eszközök beszerzésére vonatkozó lízingszerződések az aláírás előtt meghiúsultak, zátonyra futottak a likviditást segítő külső finanszírozásra vonatkozó banki tárgyalások is. Ráadásul a beszállítók bizalma megrendült a Tungsramhoz kötődő társaságokkal szemben, a közműszolgáltatók pedig az ingatlan tulajdonosának fizetésképtelensége miatt meg akarták szüntetni a telephely ellátását.

A vállalat fennmaradása a kisebbségi tulajdonosnak, valamint a cég vezetőinek köszönhető: a kisvárdai telephely teljes fenntartási költségeit az Aero Space Power fizeti, miközben csak egy kis részét bérli. Korábban ezen a telephelyen 530-an dolgoztak, de már tavaly ősszel is csak az Aero Space Power nagyjából 170 alkalmazottja végzett munkát, a többieket már korábban elküldte a Tungsram, amely még öt évvel ezelőtt készítette el az alábbi imázsvideót a kisvárdai tevékenységéről:

Múlt héten a Tungsram felszámolója eladásra hirdette meg a vállalat Aero Space Power Kft.-vel kapcsolatos vagyonelemeit, összesen nettó 1,86 milliárd forintos kikiáltási áron. Ezen belül három tétel van:

  • a kft. 67 százalékos üzletrésze (1,18 milliárd forint),
  • a 75 ezer négyzetméteres kisvárdai telephely (637 millió forint),
  • valamint 301 darab ipari gép (46 millió forint).

Az utóbbiakat a korábban a Tungsramot hitelező Eximbank jelzálogjoga terheli, amelynek a telephelyre vételi joga is van.

A meghirdetett vagyontárgyakra szakértői értékbecslés készült, azokra alapozottan írták ki a pályázatot is. Az alapvetően zöldmezős ingatlanfejlesztéssel foglalkozó Herdon István sokallja az értékeket, például a telephely esetében is, hiszen a barna mezős telephelyek értékét kritikusabban ítéli meg, főleg egy felszámolási helyzetben. Ettől függetlenül úgy tervezi, hogy él a tulajdonostársként őt megillető elővásárlási joggal a csomag egészét illetően.

Azért működik még ez a cég, mert mi életben tartottuk – ha már így jártunk a Tungsrammal, becsapva is érezzük magunkat. Futunk a pénzünk után, de nemcsak azért fontoljuk meg az ajánlatadást, mert nem akarjuk elbukni az eddigi befektetésünket, hanem mert még mindig hiszünk benne, hogy sikeres lehet ez a vállalat

– mondta most az üzletember a G7-nek.

Szeretné ezt a folyamatot minél előbb lezárni, mert „ebben az iparágban különösen nem tesz jót a rendezetlen jogi helyzet”. A légi közlekedés magas szintű biztonsági követelményei miatt ugyanis hiába vannak már előkészített szerződéseik megrendelőkkel, ezeket nem lehet aláírni, mert azok nem szerződhetnek egy olyan társasággal, amelynek a fő tulajdonosa felszámolás alatt van. „Nagyon komoly garanciákat kellett adni ahhoz, hogy ne dobjanak ki mindenhonnan” – mondja a meglévő megrendelőkről. (Korábbi sajtóhírek szerint ezek különböző GE-vállalatok.)

A helyzet gyors rendezésére ahhoz is szükség van, hogy megtarthassák, fizetni tudják a legutóbbi adat szerint 176 alkalmazottat. Ráadásul önmagában a meghirdetett vagyonelemek értékesítése nem oldja meg maradéktalanul a problémákat. A megrendelőkkel kötött szerződések jelentős kötelezettségeket rónak az Aero Space Power-re, a továbblépéshez a vételár kifizetésén kívül ezért újabb jelentős befektetésekre lesz szükség, hogy végrehajthassák a korábban kidolgozott szakmai programot, főképpen a technológiai fejlesztéseket, például egy speciális hőkezelő kemence beszerzését. Ám míg korábban csak társbefektetők voltak, most minden finanszírozást nekik kell megoldaniuk.

Nem is csak rövidtávon. Tízéves távlaton belül Herdon István úgy jósolja, hogy az első két-három év „mélyrepülés lesz”, és pénzügyi értelemben az eredmények majd csak a második öt évben jelentkeznek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMindenkit kirúgtak, de a cég szerint így járnak jobban a Tungsram dolgozóiKözel az összes, mintegy 800 alkalmazottjának felmondott a Tungsram, a nagy többségnek január közepéig tart a felmondási ideje. A menedzsment mégis optimista.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkElkerülhető lett volna több ezer dolgozó elbocsátása a legendás magyar cégnél?A Tungsram újraalakulásakor csúcstechnológiás magyar multit ígértek, de nem sikerült elég gyorsan váltani a hagyományos izzók gyártásáról.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAutókon milliókat, reptéren milliárdokat bukott az egyik leggazdagabb magyar, de nem bánjaSurranópályán került a legnagyobb ingatlanbefektetők közé Herdon István, de hiába debreceni a csoportja, még nem biztos, hogy a BMW-beruházásból profitálni tud.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat csőd felszámolás herdon istván kisvárda légi közlekedés tungsram xanga Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. december 6. 15:25 Vállalat

Sorra mennek tönkre a magyar fuvarozók a gazdaság zsugorodása miatt

A fuvarok számának csökkenése miatt a több mint 10 éve tartó krónikus és nagyon súlyos sofőrhiány is enyhülni kezdett.

Stubnya Bence
2024. december 5. 09:57 Vállalat

Még a lengyel gyárától is szabadulna a Northvolt, de az biztos, hogy nem a kínaiak fogják megmenteni

A svéd cég csődje arra utal, hogy nincs koherens uniós stratégia az akkumulátorgyártási értéklánc kiépítéséhez, az új Európai Bizottság azonban újra nekifutna a dolognak.

Stubnya Bence
2024. december 4. 14:12 Adat, Vállalat

Leépítésekre számítanak az autóiparban, de az ipar egészében nem látszanak a sötét felhők

Novemberben csak a német, osztrák, belga és lengyel iparcégek voltak pesszimistábbak a magyaroknál.

Fontos

Kiss Péter
2024. december 8. 05:35 Pénz

A beígért Trump-intézkedések időzítésén sok fog múlni

Nagyon más a helyzet, mint 2016-ban, és hiba lenne azt gondolni, hogy az elnök a Kongresszuson mindent simán átvisz.

Bucsky Péter
2024. december 7. 21:43 Podcast

Az osztrák fizetést könnyebb elérni, mint az osztrák boldogságot

Friss kutatási eredmények szerint az ausztriai magyarok boldogabbak a magyarországi átlagnál, de nem érik el az osztrák átlagot.

Stubnya Bence
2024. december 6. 06:50 Adat, Közélet

Még a szavazói se hisznek a gazdasági fellendülésben, és ezt már a kormány támogatottsága is megérzi

A Fidesz támogatottsága minden közvélemény-kutató szerint gyengült, a Tiszáé pedig nőtt az elmúlt hónapokban. Ez nem független attól, hogy a lakosság gazdasági hangulata is romlani kezdett.