Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. június 2. 12:41 Vállalat

Akkor is drágulhat a benzin a magyar kutakon, ha az olajár nem változik és a forint se gyengül

Növekednek a Mol szállítási költségei, ami végső soron a benzinkutak árain is lecsapódhat. Az Ukrajna és Horvátország felől érkező nyersolaj révén ráadásul olyan helyzetekbe kerül Magyarország, amelyekben az Ukrajnát és az Európai Uniót illető külpolitikájával nehezen összeegyeztethető lépéseket is megtesz.

Miért fontos ez? Magyarország olajellátása elsősorban az orosz Ural olajon alapul, ami az Ukrajnán áthaladó Barátság vezetéken keresztül érkezik az országba. Egyelőre csővezetéken keresztül lehet orosz olajat vásárolni az Európai Unióban, de ennek kihasználásával hamarosan egyedül maradhat a Mol, egyre sürgetőbb tehát más források bevonása.

  • Alternatív irányból Horvátországon keresztül importálhat kőolajat a Mol az Adria vezetéken, ám a horvát szakaszon fizetendő tranzitdíjat élénk vita övezi. Az idei év végéig sikerült a Mol szerint nagyon magas árban megállapodni.
  • Az ukrán szállítás is drágul mindeközben, januárban tonnánként 13,6, júniustól 17, augusztustól 21 euró lehet a tranzitdíj. Ez a háború kitörése előtt 9 euró volt.
  • Önellentmondásos politikai helyzetekbe sodródik a magyar fél: a Barátság vezeték épségének egyik záloga az Ukrajnába visszaszállított dízel, míg a horvátokkal történő megegyezésben az Európai Bizottság segítségét is kérheti a kormány.

Tágabb kontextus: a Mol az orosz olaj finomításával előállított üzemanyagait egyre nehezebben értékesítheti a közép-európai exportpiacain, és a nagyhatalmi nyomás is nő az orosz energiáról való leválás iránt.

  • A finomítók átállítása is költséges, több évnyi munka, ami nélkül csorbát szenvedne a hatékonyságuk. A százhalombattai és pozsonyi létesítmények eseteiben ez 500-700 millió dolláros beruházást jelent tavalyi számítások szerint.

Mi következik? Mivel az orosz-ukrán háború gyors lezárásának reménye szertefoszlott, és az unió szűkíti az orosz import lehetőségeit, a Mol elkezdte átállítani a finomítóit. Ez az Adria vezeték jelentőségének növekedésével, illetve kemény tárgyalásokkal jár, a horvátok ugyanis felverhetik a tranzitárat a Mol kényszerhelyzetét kihasználva és a Mol-INA vesztegetési ügy miatt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMeddig kapunk olajat a Barátság vezetéken?A háborúban álló felek igyekeznek ügyelni a vezetékrendszer épségére, de meddig tartható fenn a szárazföldi olajszállítás szankciók alóli mentessége?

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem okoz ellátási problémát az orosz olajembargó Magyarországon, legfeljebb a Mol profitja csökkenAz orosz olajembargó egyetlen gazdaságot, így a magyart sem tenne tönkre, mert a világpiacon van elég kőolaj, és az a Mol finomítóiba is eljuttatható.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLétezik-e még Magyarország orosz energiafüggősége?Széles körben elterjedt vélekedés, hogy Magyarország ki van szolgáltatva az orosz kőolaj- és földgázszállításoknak, ez azonban ma már nem így van.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA rend felborításával akar Putyin erősebbnek mutatkozni, de a király meztelenNem a pénzügyi korlátozások vagy a szénhidrogénexportot érintő szankciók fájhatnak leginkább Oroszországnak, hanem hogy technológiai területen várhatóan minden korábbinál jobban lemarad.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat barátság kőolajvezeték kőolajembargó Mol olaj Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Bucsky Péter
2024. november 13. 06:02 Közélet, Vállalat

Betonba és NER-be öntöttük az uniós pénzek jelentős részét

Ami papíron a hazai vállalatoknak szánt gazdaságfejlesztési támogatás, abból a gyakorlatban sokszor Mészáros Lőrinc vagy Szíjj László épített utat.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.