Növekednek a Mol szállítási költségei, ami végső soron a benzinkutak árain is lecsapódhat. Az Ukrajna és Horvátország felől érkező nyersolaj révén ráadásul olyan helyzetekbe kerül Magyarország, amelyekben az Ukrajnát és az Európai Uniót illető külpolitikájával nehezen összeegyeztethető lépéseket is megtesz.
Miért fontos ez? Magyarország olajellátása elsősorban az orosz Ural olajon alapul, ami az Ukrajnán áthaladó Barátság vezetéken keresztül érkezik az országba. Egyelőre csővezetéken keresztül lehet orosz olajat vásárolni az Európai Unióban, de ennek kihasználásával hamarosan egyedül maradhat a Mol, egyre sürgetőbb tehát más források bevonása.
- Alternatív irányból Horvátországon keresztül importálhat kőolajat a Mol az Adria vezetéken, ám a horvát szakaszon fizetendő tranzitdíjat élénk vita övezi. Az idei év végéig sikerült a Mol szerint nagyon magas árban megállapodni.
- Az ukrán szállítás is drágul mindeközben, januárban tonnánként 13,6, júniustól 17, augusztustól 21 euró lehet a tranzitdíj. Ez a háború kitörése előtt 9 euró volt.
- Önellentmondásos politikai helyzetekbe sodródik a magyar fél: a Barátság vezeték épségének egyik záloga az Ukrajnába visszaszállított dízel, míg a horvátokkal történő megegyezésben az Európai Bizottság segítségét is kérheti a kormány.
Tágabb kontextus: a Mol az orosz olaj finomításával előállított üzemanyagait egyre nehezebben értékesítheti a közép-európai exportpiacain, és a nagyhatalmi nyomás is nő az orosz energiáról való leválás iránt.
- A finomítók átállítása is költséges, több évnyi munka, ami nélkül csorbát szenvedne a hatékonyságuk. A százhalombattai és pozsonyi létesítmények eseteiben ez 500-700 millió dolláros beruházást jelent tavalyi számítások szerint.
Mi következik? Mivel az orosz-ukrán háború gyors lezárásának reménye szertefoszlott, és az unió szűkíti az orosz import lehetőségeit, a Mol elkezdte átállítani a finomítóit. Ez az Adria vezeték jelentőségének növekedésével, illetve kemény tárgyalásokkal jár, a horvátok ugyanis felverhetik a tranzitárat a Mol kényszerhelyzetét kihasználva és a Mol-INA vesztegetési ügy miatt.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMeddig kapunk olajat a Barátság vezetéken?A háborúban álló felek igyekeznek ügyelni a vezetékrendszer épségére, de meddig tartható fenn a szárazföldi olajszállítás szankciók alóli mentessége?
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem okoz ellátási problémát az orosz olajembargó Magyarországon, legfeljebb a Mol profitja csökkenAz orosz olajembargó egyetlen gazdaságot, így a magyart sem tenne tönkre, mert a világpiacon van elég kőolaj, és az a Mol finomítóiba is eljuttatható.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLétezik-e még Magyarország orosz energiafüggősége?Széles körben elterjedt vélekedés, hogy Magyarország ki van szolgáltatva az orosz kőolaj- és földgázszállításoknak, ez azonban ma már nem így van.
Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA rend felborításával akar Putyin erősebbnek mutatkozni, de a király meztelenNem a pénzügyi korlátozások vagy a szénhidrogénexportot érintő szankciók fájhatnak leginkább Oroszországnak, hanem hogy technológiai területen várhatóan minden korábbinál jobban lemarad.
G7 támogató leszek!
Egyszeri támogatás / Előfizetés
Vállalat barátság kőolajvezeték kőolajembargó Mol olaj Olvasson tovább a kategóriában