A magyar gazdaság szempontjából is fontos nagy autógyártók, a szentgotthárdi üzemében benzinmotorokat gyártó Stellantis, és a Debrecenben üzemet építő, a tervek szerint 2025-től termelő BMW is a vártnál erősebb bevételi számokat közölt a csütörtökön kiadott harmadik negyedéves jelentésében. A jó eredmények ellenére mindkét gyártó hosszabb távú kockázatnak látja, hogy az infláció felfutása a járművek iránti kereslet csökkenésével jár együtt Európában.
Ahogy arról júliusban részletesebben is írtunk, a járműipar az egyre nehezedő gazdasági körülmények ellenére jó eredményeket tudott felmutatni az idén.
Ennek főleg az volt az oka, hogy a drágább, vagy egyenesen luxus kategóriájú autók iránti kereslet a járművek általános drágulása ellenére sem esett vissza. Az árak növekedéséhez az is hozzájárult, hogy a kínálat a termelést visszafogó különféle logisztikai nehézségek és főleg a chiphiány miatt a potenciális szintje alatt maradt.
A Stellantis és a BMW csütörtökön növekvő forgalomról számolt be a harmadik negyedévben, a Mercedes-Benz pedig októberben már kétszer módosította a várakozásait pozitív irányba az idei év eredményeire vonatkozóan. A gyártók ugyanakkor arra számítanak, hogy a növekvő infláció miatt visszaeshet a kereslet a termékeik iránt. A BMW csütörtökön az eredményeket kommentálva megjegyezte, hogy a kamatemelések és a magasabb infláció miatt az európai autóipari megrendelések lassulására számít.
A Stellantis pénzügyi vezetője a Bloombergnek azt mondta, habár a közeljövőben a felhalmozott készleteik miatt biztonságban érzik magukat, és jövő év közepéig nem várnak a kereslet visszaesésére, a makrogazdasági helyzetet nagyon törékenynek látják, különösen Európában. Richard Palmer arról is beszélt, hogy a félvezetőhiány és a teherautósofőrök hiánya miatt Európában még mindig kihívást jelent az autók szállítása az európai vásárlóknak, de ezek a problémák az év utolsó három hónapjában várhatóan már enyhülni fognak.
Hosszabb távon a kereslet potenciális csökkenése mellett az elektromos autók eladásainak növelésére irányuló célok jelenthetik a legnagyobb kihívást a gyártók számára. A Stellantis 2030-ig több mint 75 saját elektromos modellt szeretne piacra dobni, és évi 5 millió ilyen jármű eladását célozza meg. A BMW az elektromos városi terepjáróinak felfutásában lát nagy potenciált: az iX3 nevű modell forgalmában jövőre 70 százalékos növekedést várnak, miután az idei év első kilenc hónapjában több mint kétszerése nőttek az eladásaik ebből az autóból. A cég októberben jelentette be, hogy 1,7 milliárd dollárt fektet be dél-karolinai üzemének bővítésébe, hogy az évtized végéig hat új elektromos modellt gyártson a helyi piac számára.
Vállalat
Fontos