Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2022. október 25. 11:02 Vállalat

Egyre jobban tartanak a kínai autógyártóktól az európai riválisok

A kínai járműgyártók első alkalommal 15 éve akarták meghódítani az európai piacot, de az a próbálkozás a kocsik csapnivaló minősége miatt teljes kudarccal zárult. Most azonban mások a kilátások, és ez az európai gyártók aggodalmát is kiváltotta.

Az elektromos autókat gyártó Nio a hónap elején Berlinben három új modelljét mutatta be, míg a BYD és a Great Wall Motors a vasárnap véget ért párizsi autószalonon képviseltette magát nagy erőkkel. Különösen az előbbi lehet erős kihívója az európai gyártóknak, hiszen befektetőként egyebek mellett Warren Buffett Berkshire Hathaway-ét is maga mögött tudhatja, és a tőzsdei értékelés alapján a világ harmadik legértékesebb autógyártójának számít a Tesla és a Toyota mögött.

Ráadásul a vállalat tervei között szerepel európai gyártóbázis létrehozása is, ami felkeltette az ilyen beruházások iránt rendre versengő közép-kelet-európai országok figyelmét. Ahogy a BYD Europe vezetője a Bloombergnek elmondta, olyan részletes információkat kapnak egyes potenciális beruházási helyszínekről, amilyenek még Kínában sem állnak rendelkezésükre.

Ez azonban nem mindenkinek tetszik. „Vörös szőnyeggel fogadják a kínai gyártókat Európában, ami nem jellemző a mi kínai fogadtatásunkra” – mondta a FIAT, Peugeot és Jeep márkákat összefogó Stellantis csoport vezérigazgatója. „Ez zavaró, a kínai gyártók előnyben vannak velünk szemben, mert a kínai kormány már 15 évvel ezelőtt az elektromos autók térnyerésére tett” – fogalmazott a Renault-csoport tervezési igazgatója.

Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a két említett csoport legtöbb márkájának nem sikerült érdemi eredményt elérni a kínai piacon, ellentétben például a BMW-vel, a Mercedesszel vagy a Volkswagennel. Ezek a német konszernek ugyanis időben piacra léptek, és ki tudták használni azt az időszakot, amikor az eladások szédületes ütemben nőttek a világ legnépesebb országában. Ezek azonban még belső égésű motorral ellátott modellek voltak, az elektromos hajtásúaknál nekik is egyre inkább szembe kell nézniük a kínai konkurenciával.

A protekcionizmusra mindig is hajlamosabb francia kormányzat ezt valószínűleg nem is fogja ölbe tett kézzel nézni. Várhatóan olyan támogatási programot vezetnek be, amelynek keretében csak az országban (vagy legalábbis az EU-n belül) gyártott elektromos modellekre jár majd támogatás. Bár ezt meg lehetne kerülni egy uniós országban lévő gyárral, mire ez felépül, addigra talán már támogatás sem lesz.

Az Economist cikke szerint első körben a kínai gyártók olyan kisebb és olcsóbb modellekkel szerezhetnek piacot Európában, amilyenből jelenleg csak elvétve akad az itteni gyártók palettáján. Az idei első nyolc hónapban a Nyugat-Európában eladott elektromos autók közül nagyjából minden huszadik kínai márka kocsija volt, és ezen belül minden második belépő szintű modell. A BYD pedig nemrég írt alá egy szerződést a Sixt autókölcsönzővel, amelynek keretében 2028-ig 100 ezer elektromos autót szállít le.

A prémium kategóriában nehezebb lehet a kínai térhódítás, hiszen ott már az európai gyártók is egymás után jönnek ki az elektromos modelljeikkel, amelyekkel szemben nincs is igazán árelőnyük a kínaiaknak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Tesla lehagyta a Volkswagent, már több elektromos autót vesznek a németek, mint hagyományostMost először nem a nagy német márkák valamelyik típusából adták el a legtöbbet Németországban, hanem a Tesla Model Y-ból.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA kínai iparpolitika zászlóshajója érkezik Magyarországra, amelyre Brüsszelben külön stratégiát dolgoztak kiA Debrecenben beruházó CATL domináns szereplő az elektromosautó-akkumulátorok piacán. A geopolitikai feszültségek és a hazai ipari kapacitások védelme miatt azonban újabban Brüsszelben és Washingtonban sem szeretik a céget.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarország akkugyártó-nagyhatalommá válik, de nem világos, ezzel ki jár jólA koreai és kínai akkumulátorgyárak külföldi beszállítói hálózataikat is hozzák magukkal Magyarországra, míg a hazai ipar és foglalkoztatás a jelek szerint nem lát nagy hasznot a nagy állami támogatással érkező beruházásokból.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat autógyártás BYD elektromos autó elektromos autók Kína Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Jandó Zoltán
2024. október 7. 04:34 Pénz, Vállalat

Valódi pénzgyárat indíthatott volna be a magyar vállalkozó hamis brazil kötvénye

Alkalmas lehet a hamis kötvény kvázi tisztára mosására, ha valaki úgy viszi be egy cégbe, ahogy azt a papíron ezermilliárdokat érő brazil állampapírral tették.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 14:32 Közélet, Vállalat

Már a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetében

A vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.

Torontáli Zoltán
2024. október 2. 04:39 Pénz, Vállalat

Jöhet a napelemesek ellenlépése, nem az állami közműveknek adják el az áramot

Az MVM öt forintos átvételi árral szúrja ki a napelemesek szemét, egy most induló magáncég az áramot a tőzsdén eladva jóval többet kínálhat.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. október 14. 05:25 Közélet

Szakmai egyeztetés itthon: címet cserélt, a javaslatokat ignorálta a minisztérium

A szakmabeliek részletes visszajelzést adtak a minisztérium anyagára. A minisztérium meghallotta a kritikát: stratégia helyett koncepció lett az anyag címe.

Koczóh Levente András
2024. október 12. 05:23 Élet

Ez van az ingyenes padlásfödém-szigetelés ajánlatok mögött

Nem átverés az ingyenes vagy majdnem ingyenes ajánlat, de érdemes megérteni a dolog hátterét is - hívja fel írásában a figyelmet a Green Policy Center szakértője.

Al-Hilal István
2024. október 11. 04:41 Pénz

Hogyan lehet befektetni egészségügyi cégekbe, hogy az ne legyen dupla vagy semmi játék?

A tudományos eredmények előrejelzése helyett a megbízható alapokkal rendelkező minőségi vállalkozások azonosítás lehet a nyerő megközelítés.