Harminc évvel ezelőtt az elektronikai iparban dolgozó kisebb családi vállalkozások közül kevesen gondolták azt, hogy eljött az idő egy új üzletág elindítására. Az osztrák Fronius azonban épp ezt tette, invertereket is elkezdett gyártani.
Az inverter a mai fő hétköznapi szóhasználat szerint azt a berendezést takarja, amely lakossági felhasználóknál általában akkora, mint egy légkondicionáló külső egysége, és az a fő feladata, hogy a háztetőre telepített napelemek által termelt egyenáramot váltakozó árammá alakítja, illetve vezérli, hogy ez az áram mikor hova kerüljön.
Annak ellenére, hogy a Fronius 1992-ben még évente csak 50 invertert tudott eladni, belevágott az üzletbe. Ma ennek a réspiacnak az egyik globális méretben is meghatározó szereplője, az elmúlt évben már nem 50, hanem több mint 500 ezer berendezést adott el világszerte. A márka egyébként a magyar napelemes piacon is jól ismert, az egyik leggyakrabban vásárolt eszköznek számít.
A Fronius egészen sokáig egy nem túl jelentős osztrák kisvállalat volt, a céget Günter Fronius 1945-ben alapította a feleségével, és kezdetben csak az volt az egyedisége, hogy elemeket töltő berendezésekkel is foglalkozott. A hatvanas években specializálta magát a hegesztésnél használt eszközökre, és miután Günter Fronius a cég vezetésétől 1980-ban visszavonult, gyermekei már a nemzetközi terjeszkedést is elkezdték. A Froniust ma az alapító unokája, Elisabeth Engelbrechtsmüller-Strauß vezeti.
A cég már 6100 alkalmazottat foglalkoztat világszerte, és bár bevételének fele még mindig az ipari hegesztés üzletágából származik, a növekedés motorja most már egyértelműen a napelemes rendszerek piaca. Ehhez azonban nagyon kitartónak kellett lenni, mert az 1992-es indulás után ez a szegmens nagyon sokáig csak vitte a pénzt, és a vállalat igazi mostohagyerekének számított.
Ahogy az osztrák lapok beszámoltak róla, a Fronius a központi gyártótelepét éppen most bővíti jelentősen, az új üzemekbe augusztusig költözik be, és 2000 alkalmazottat kell felvennie. Éves árbevétele elérte az egymilliárd eurót, és ennek fele már a napelemes piacról jön. Ahogy a cég marketingigazgatója mondta, hozzá vannak szokva a gyors növekedéshez, de ami az utóbbi pár évben megy a napelemes üzletágban, azt még ők sem látták előre. A fosszilis energiaforrások megújulókra cserélése és az orosz-ukrán háború miatti energetikai bizonytalanság következtében a kereslet minden korábbi várakozást felülmúl.
Vállalat
Fontos