Több mint húsz éve adták át Magyarország egyik legnagyobb bevásárlóközpontját, a budapesti Westendet. Azóta működik benne egy kis ruhabolt, amely az áruház legtöbb üzletéhez hasonlóan rendkívüli időket él meg a koronavírus-járvány miatt.
Míg korábban a karácsonyi szezon rendszerint kimagasló forgalmat hozott, idén lényegében csak beszerzési áron tudták eladni a ruhákat.
Olyan még nem volt, hogy karácsonykor 50 százalékos akcióval kell árulni. Kínlódunk, de így még valahogy fenn tudunk maradni
– mondta az üzlet egyik munkatársa.
Az eladó szerint ugyanakkor a nagyobb ruhaboltok is hasonlóan küszködnek. Több nagyobb cipőbolt eladójával beszélt, náluk az “akciós áruknak is csak a felét kell kifizetni, csak úgy viszik el”. Főleg a kisebb alapterületű, jellemzően magyar kisvállalkozók által üzemeltetett boltok vannak kiszolgáltatva a lecsökkent keresletnek. Több ilyen üzlet be is zárt a bevásárlóközpontban, a Westend kérdésemre azt válaszolta, az üresedés 2020 végén 2 százalék körül alakult.
A KSH adatai alapján a ősszel 1-2 százalékkal esett vissza a kiskereskedelmi fogyasztás volumene az előző évhez képest, ugyanakkor szektoronként jelentős eltérések vannak. Míg élelmiszerből 2-3 százalékkal többet vásároltunk mint 2019-ben (úgy, hogy a vendéglátóhelyek forgalma jelentősen csökkent), a bútorok/műszaki cikkek, a könyvek/papíráru vagy a ruhaboltok forgalma 20-30 százalékkal esett vissza.
Ennél az aránynál jellemzően nagyobb visszaesésről számolt be számos általam megkeresett, bevásárlóközpontban működő kereskedő. A cikk elején említett kis ruhabolt forgalma legalább 50 százalékkal csökkent az előző évhez képest.
Ennél is nagyobb mértékben szenvedte meg a járványt egy kisebb ruhaipari vállalkozás, amelynek két budapesti plázában volt boltja. Az egyiket kénytelenek voltak bezárni, a másiknak pedig ősszel 60-70 százalékkal bezuhant a forgalma az előző évhez képest. Ők azért vannak különösen nehéz helyzetben, mert főleg molett, középkorú nők tartoznak a vásárlóik közé, illetve felerészben esküvői, alkalmi ruhákat árulnak.
A visszaesést így fokozta, hogy a célközönség többnyire különösen veszélyeztetett a járvány szempontjából, rendezvények pedig nincsenek.
Az emberek amúgy sem járnak sehova, arra senki nem vesz új ruhát, hogy abban ücsörögjön otthon. Sajnos mélyrepülés van
– mondta a vállalkozás tulajdonosa.
Szerinte szembetűnő, hogy mennyire visszaesett a fogyasztás a bevásárlóközpontokban.
Nagyon sok a plázacica, azaz az unatkozó fiatal, vannak nagyon bátor “öreglányok” és sok bandázó diák. Sokkal több ember van a bevásárlóközpontban, mint aki ténylegesen vásárol
– mondta.
Erről a jelenségről több budapesti kereskedő is beszámolt.
A látogatottságban nincs akkora visszaesés, mint a forgalomban
– mondta egy ajándékbolt munkatársa, aki szerint náluk az üzlet forgalma 50 százalékkal lehet kevesebb.
Akik bejönnek a plázába, azok is csak nézelődnek
– erősített rá egy ruhabolti eladó.
Látom, ahogy hatalmas boltok bezárnak, amikor elmegy egy ember a mosdóba, régebben nem volt ilyen
Szintén jelentősen visszaesett a forgalma a Mayo Chixnek, amelynek egy saját üzemeltetésű boltja van a Westendben, emellett Magyarországon több tucatnyi márkaboltot üzemeltetnek a kereskedőik. Szentpétery István tulajdonos-ügyvezető azt mondta, a karácsonyi szezonban 50 százalékkal volt kisebb a bevételük az előző évhez képest, és szerinte ez általános lehet a hasonló üzleteknél.
Teljesen egyértelmű, hogy az emberek úgy gondolják, baj van, és ilyenkor nem ruhára fognak költeni
– mondta.
Szerinte a webshopos eladásaik valamennyire kompenzálták a bevételeiket, de a céget ez nem fogja eltartani. Míg tavasszal számos kiskereskedő arra panaszkodott, hogy a bevásárlóközpontok nem engednek a bérleti díjakból, Szentpétery szerint most “pozitív irányban van változás”. Azt mondta, velük még soha nem volt ilyen rugalmas a Westend, 20 százalékos bérleti díj csökkentésbe mentek bele. Olyan plázáról is hallottam ugyanakkor, amely egyáltalán nem csökkentett bérleti díjat.
A Westend a bérleti díjakról azt írta, hogy személyesen egyeztetnek a bérlőikkel a leghatékonyabb megoldások kidolgozására. Állításuk szerint számos módon igyekeznek rajtuk segíteni, például a díjfizetés átütemezésével. Mint írták, bérletidíj-kedvezményt csak legvégső esetben adnak azoknak, akiknek “működését a vírus elleni védekezéssel kapcsolatos kormányzati rendelkezések lényegében ellehetetlenítették”, mint például a mozi.
A nyolc üzlettel rendelkező, főleg szabadidős ruházattal foglalkozó Mountexnek hullámzó éve volt. A hagyományos ruhaboltoknál kevésbé esett vissza a forgalmuk, náluk nagyjából 10-15 százalékos csökkenés volt. Több hullámvölgy után éppen az őszi lezárások hatására ugrott meg a forgalom.
Mivel az emberek mást nem nagyon csinálhattak, elindultak a természetbe. Az ismertebb, kocsival elérhető túrahelyek tele vannak
– mondta Pokrovenszki Péter, a Mountex kereskedelmi vezetője, aki szerint nyáron és télen is többen mentek ki a természetbe.
Náluk a drágább termékek kifejezetten jól fogytak, a webshopos eladások pedig drasztikusan megnőttek.
Aki tavasszal vásárolt a webshopban, az nagyjából ott is maradt
– mondta Pokrovenszki. A webshopban mostanra nagyobb forgalmat generálnak, mint a legerősebb üzletükben.
A játékok és könyvek piacán árnyaltabb a helyzet az általam elért szereplők szerint. A magyar könyvpiacot 40-45 százalékos részesedéssel uraló Libri-Bookline Zrt. vezérigazgatója, Kovács Péter azt közölte, hogy a tavalyi év egésze és azon belül a karácsonyi szezon forgalma is hasonlóan alakult, mint 2019-ben.
A Libri számára előnyt jelenthetett, hogy Kovács egyik korábbi nyilatkozata alapján a Libri és a Bookline honlapja a „két messze legismertebb” online könyves webshop. A járványt megelőzően a cég forgalmának egyharmada származott az online eladásokból, ez Kovács szerint mostanra másfél-kétszeresére nőtt.
A könyvpiac másik jelentős szereplője, a Líra Csoport pedig azt írta kérdésemre, hogy a bolti forgalom évközben és karácsonykor is visszaesett, de a mértékét nem árulták el. A Líránál is nőtt az online könyvrendelés, de szerintük “ez még mindig csak a vásárlók bizonyos rétegeit mozgatja meg”.
A Librihez hasonlóan saját szegmensében piacvezető Regio Játék megkeresésemre azt írta, hogy sikerült tartaniuk tavaly a 2019-es 14 milliárd forintos bevételt, amelyet nagy sikerként élnek meg a járványban. Egy bevásárlóközpontban működő kisebb játéklánc munkatársa pedig azt mondta, náluk jelentős, 30-35 százalékos volt a visszaesés a karácsonyi szezonban az előző évhez képest.
Vállalat
Fontos