Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. augusztus 15. 12:22 Vállalat

Zöldül a legfontosabb építőanyag gyártása, jelentős drágulás nélkül

Az építőipari cégek is igyekeznek csökkenteni a tevékenységük nyomán történő üvegházhatású gázkibocsátást, a New York Times összeállítása szerint több betongyártó vállalat is keményen dolgozik az évezredes múltú építőanyag megújításán. A hagyományos beton homok, kavics, víz és cement keverékéből készül, az utóbbi alapanyag előállítása azonban meglehetősen környezetszennyező, az erre szakosodott iparág a globális szén-dioxid-kibocsátás nagyjából nyolc százalékáért felelős.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA rómaiak tökélyre fejlesztették, mára a Föld egyik legnagyobb szennyezője lettA cementből fogy a legtöbb a világon az ember által előállított anyagok közül, és nemcsak a bolygó lebetonozása miatt van jelentős hatással ránk.

A kaliforniai Central Concrete például egy vegyipari vállalattal együttműködve kísérletezik a szén-dioxid betonba történő befecskendezésével. A technológia jóvoltából az ipari tevékenység során koncentráltan keletkező szén-dioxidot az építőanyagban lehet megkötni, így a gáz nem kerülne a légkörbe. Egy másik cég, a CarbonCure Technologies megoldásával ráadásul a beton minősége is javítható a hozzáadott folyékony halmazállapotú szén-dioxiddal, és valamelyest csökkenthető a szükséges cement mennyisége, ami az iparág előtt álló egyik legnagyobb kihívás. A Blue Planet fejlesztésével pedig az erőművek füstjéből megkötött szén-dioxidból készíthető olyan mesterséges anyag, amivel a homok és a kavics helyettesíthető.

Persze a cementgyártók is igyekeznek környezetbarát új termékekkel piacra lépni, ráadásul a betonipar hagyományosan igyekszik a cement használatát minimalizálni. A betonba kevert cement mennyiségének csökkentése ugyanis nemcsak a környezetvédelem, hanem a beton ára miatt is régóta fontos cél, mivel annak előállítása energiaigényes, és ezáltal drága, illetve környezetszennyező folyamat. Évtizedekkel ezelőtt leginkább még a szénerőművek működése során keletkező pernye, illetve az acélgyártás melléktermékeként kialakuló salak volt használható a cement helyettesítésére. Mára azonban egyre kevesebb erőművet fűtenek szénnel, és az acélgyártás is sokfelé visszaszorulóban van, ami szintén olyan újításokra kényszeríti a betongyártókat, mint például az üveghulladékból készült por bekeverése.

Az ágazat zöldítését a piaci környezet is egyre inkább kikényszeríti, az építészek, a befektetők és a politikusok számára egyre fontosabb szempont az üvegházhatású gázkibocsátás mérséklése az építkezések során. A hatékony világítási, fűtési és szigetelési rendszerek mellett ez az építőanyagok megválasztásában is érzékelhető, a fa vagy akár a bambusz népszerűsége is növekszik a cementalapú betonéval ellentétben. Persze az épületek alapozásától a födémekig használt beton aligha váltható ki teljesen, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vezető megoldások iránti igény mindenesetre gyorsan erősödik, ami jól látszik a Central Concrete értékesítési adataiból is:

a kétezres évek elején az eladott betonnak még csak a húsz százaléka készült környezetbarát technológiával, de ma már ez az arány hetven százalék körüli.

Szakértők szerint ugyanakkor egycsapásra nem fog megváltozni a betongyártás, inkább a lehetséges anyagkombinációk száma nő majd. Kérdés az is, hogy a környezetbarát építőanyagok árai meghaladják-e a hagyományos betonét, amivel kapcsolatban egyelőre biztató jelek mutatkoznak. A LafargeHolcim tapasztalatai szerint öt százalékkal drágább az a beton, aminek az előállítása során ötven százalékkal kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe a megszokott keverékhez képest, azonban a már említett Central Concrete például az egyre inkább környezettudatos vevők megnyerése reményében ezeket az árkülönbségeket inkább lenyeli.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCement helyett kannabiszt használnak, hogy környezetbarátabb legyen az útépítésVan olyan építőipari technológia, aminek során a földeken megtermesztett építőanyagnak köszönhetően akár a légköri szén-dioxid megkötését is eredményezhetik az új épületek felhúzása.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat beton cement építőipar szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2024. november 5. 16:45 Közélet, Vállalat

Nagy Márton egyet tehet, hogy ne hűljön ki az étel a futároknál: visszaállítja a katát

Miután lerontották az ételfutárok megélhetési lehetőségeit, most megvizsgálják, vajon miért romlik a kiszállítási piacon a minőség.

Vermes Nikolett
2024. november 2. 06:06 Tech, Vállalat

A Temu ellen derül ki igazán, mennyit érnek az új uniós szabályok

Már egy éve formálják az ágazatot az új digitális piaci szabályok, amelyeket most a kínai e-kereskedelmi behemót ellen vet be az Európai Bizottság.

Bucsky Péter
2024. október 31. 05:49 Adat, Vállalat

Annyit bukik a magyar állam egyetlen autópályán, mint amennyit gyesre költ

Miközben öt sztráda hozza az útdíjbevételek nagy részét, a kormány pénznyelőnek ígérkező gyorsforgalmi utakat építtet. Pedig már most is van elrettentő példa.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 6. 15:41 Élet

Négy nap alatt tízezer gyorshajtás: a lengyel példa is mutatja, hogy lehet javítani

A rendőrség is meglepődött, hogy élesítés után a tesztidőszakhoz képest nem csökkent az új sebességmérők által lefotózott gyorshajtók száma.

Stubnya Bence
2024. november 6. 12:52 Pénz, Világ

Közel lehetünk ahhoz, amikor a magyar lakosság is megindul a pénzváltókhoz

A Trump győzelmét követő újabb vámháború Magyarországnak is fájna, a várható intézkedések alapján pedig nagy nyomás maradhat a forinton.

Stubnya Bence
2024. november 6. 06:06 Közélet

Bukásra áll a kormány mindkét jövő évi gazdasági célja

Idén kicsúszik a magyar gazdasági növekedés az uniós első harmadból, jövőre esélytelen az első hely, és már a 3 százalékhoz is nagy szerencse kéne.