Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. augusztus 30. 13:00 Tech

Cement helyett kannabiszt használnak, hogy környezetbarátabb legyen az útépítés

Az építkezések egyik legfontosabb alapanyaga a cement, aminek előállítása nagyon komoly szén-dioxid kibocsátással jár, a globális szén-dioxid kibocsátás 7-8 százalékát ennek köszönhetjük. Egyelőre nem sok esélyt látni arra, hogy a cementgyártók érdemeben le tudnának faragni a szennyezésük mértékéből, így a környezettudatos építtetők kénytelenek olyan alternatívák után nézni, amelyek megfelelően helyettesítik az évszázadok óta használt építőanyagot.

A Bloomberg beszámolója szerint a cement kiváltására egy, a marihuánához hasonló – igaz, pszichoaktív anyagokat nem tartalmazó – kenderfajta igencsak alkalmas. Kanadában ennek a megoldásnak már akkora sikere van, hogy az egyik kannabisz-alapú építőanyagokat előállító vállalkozó, Mac Radford nyilatkozata szerint nem is győzi kiszolgálni az igényeket. Nem meglepő módon Radford az üzletfejlesztésben gondolkodik, cége hamarosan legókocka szerű kendertéglákkal fog piacra lépni, amelyekből évi kétezer családi ház felépítésére elegendő mennyiséget tervez gyártani.

A kender felhasználása az építkezéseken egyáltalán nem új keletű elképzelés, mivel bizonyos építőanyagokkal, nagyon jól kombinálható. A növény rostjait már a rómaiak is bekeverték a habarcsba például a hidak építésekor, Franciaországban pedig évtizedekkel kendertartalmú kötőanyagokat kezdtek alkalmazni a régi, mészkőből épült házak felújításakor. Manapság pedig egyre fontosabbá válik az a szempont, hogy egy köbméternyi kannabisz-alapú építőanyag előállítása 130 kilogram szén-dioxid megkötésével jár.

Az építészek és a kivitelezők már nem csak arra figyelnek, az új épületek az üzemelésük során minél kevesebb energiát igényeljenek, hanem az építkezés során felmerülő környezeti terhelésre is. A kendert tartalmazó építőanyagok ebből a szempontból kifejezetten előnyösek, miközben a szellőzés, a tűzállóság és a hőszigetelés szempontjából is jók a tulajdonságaik. Nem csoda, hogy a becslések szerint hamarosan egymilliárd dolláros iparág lehet Kanadában az új, növényi építőanyagok előállítása.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkUtakba építve szabadulhatunk meg a műanyag szemét egy részétőlNagy-Britannia után Svájcban épített részben műanyag hulladékok anyagából utat egy skót vállalat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech cement építőipar kannabisz szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Bucsky Péter
2024. március 28. 12:41 Támogatói tartalom, Tech

Hidrogén-rásegítéses elektromos autóbuszokkal hatékonyabban zöldíthető a hazai buszállomány

Még keresik az ideális alternatív megoldást a buszüzemeltetők, de a Mercedes-Benz hidrogénes megoldása költséghatékony működésével áttörést hozhat a fenntartható közösségi közlekedésben.

Pintér Róbert
2024. március 15. 04:36 Tech, Világ

Már most is nyomasztó a totális megfigyelőrendszer Kínában, de lesz ez még rosszabb

Az új technológiák lehetővé teszik egy digitális szörnyállam létrejöttét, Kína egyre inkább annak intő példája, hogyan ne akarjunk társadalmat építeni.

Hidi János
2024. március 9. 04:36 Tech, Világ

Vihar előtti csend van az elektromos autók piacán

Az év végén látott számokból sokan azt a következtetést vonták le, hogy mégsem zajlik olyan gyorsan a villanyautós átállás, de ez csupán átmeneti lassulás.

Fontos

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.