Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. augusztus 15. 12:22 Vállalat

Zöldül a legfontosabb építőanyag gyártása, jelentős drágulás nélkül

Az építőipari cégek is igyekeznek csökkenteni a tevékenységük nyomán történő üvegházhatású gázkibocsátást, a New York Times összeállítása szerint több betongyártó vállalat is keményen dolgozik az évezredes múltú építőanyag megújításán. A hagyományos beton homok, kavics, víz és cement keverékéből készül, az utóbbi alapanyag előállítása azonban meglehetősen környezetszennyező, az erre szakosodott iparág a globális szén-dioxid-kibocsátás nagyjából nyolc százalékáért felelős.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA rómaiak tökélyre fejlesztették, mára a Föld egyik legnagyobb szennyezője lettA cementből fogy a legtöbb a világon az ember által előállított anyagok közül, és nemcsak a bolygó lebetonozása miatt van jelentős hatással ránk.

A kaliforniai Central Concrete például egy vegyipari vállalattal együttműködve kísérletezik a szén-dioxid betonba történő befecskendezésével. A technológia jóvoltából az ipari tevékenység során koncentráltan keletkező szén-dioxidot az építőanyagban lehet megkötni, így a gáz nem kerülne a légkörbe. Egy másik cég, a CarbonCure Technologies megoldásával ráadásul a beton minősége is javítható a hozzáadott folyékony halmazállapotú szén-dioxiddal, és valamelyest csökkenthető a szükséges cement mennyisége, ami az iparág előtt álló egyik legnagyobb kihívás. A Blue Planet fejlesztésével pedig az erőművek füstjéből megkötött szén-dioxidból készíthető olyan mesterséges anyag, amivel a homok és a kavics helyettesíthető.

Persze a cementgyártók is igyekeznek környezetbarát új termékekkel piacra lépni, ráadásul a betonipar hagyományosan igyekszik a cement használatát minimalizálni. A betonba kevert cement mennyiségének csökkentése ugyanis nemcsak a környezetvédelem, hanem a beton ára miatt is régóta fontos cél, mivel annak előállítása energiaigényes, és ezáltal drága, illetve környezetszennyező folyamat. Évtizedekkel ezelőtt leginkább még a szénerőművek működése során keletkező pernye, illetve az acélgyártás melléktermékeként kialakuló salak volt használható a cement helyettesítésére. Mára azonban egyre kevesebb erőművet fűtenek szénnel, és az acélgyártás is sokfelé visszaszorulóban van, ami szintén olyan újításokra kényszeríti a betongyártókat, mint például az üveghulladékból készült por bekeverése.

Az ágazat zöldítését a piaci környezet is egyre inkább kikényszeríti, az építészek, a befektetők és a politikusok számára egyre fontosabb szempont az üvegházhatású gázkibocsátás mérséklése az építkezések során. A hatékony világítási, fűtési és szigetelési rendszerek mellett ez az építőanyagok megválasztásában is érzékelhető, a fa vagy akár a bambusz népszerűsége is növekszik a cementalapú betonéval ellentétben. Persze az épületek alapozásától a födémekig használt beton aligha váltható ki teljesen, a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére vezető megoldások iránti igény mindenesetre gyorsan erősödik, ami jól látszik a Central Concrete értékesítési adataiból is:

a kétezres évek elején az eladott betonnak még csak a húsz százaléka készült környezetbarát technológiával, de ma már ez az arány hetven százalék körüli.

Szakértők szerint ugyanakkor egycsapásra nem fog megváltozni a betongyártás, inkább a lehetséges anyagkombinációk száma nő majd. Kérdés az is, hogy a környezetbarát építőanyagok árai meghaladják-e a hagyományos betonét, amivel kapcsolatban egyelőre biztató jelek mutatkoznak. A LafargeHolcim tapasztalatai szerint öt százalékkal drágább az a beton, aminek az előállítása során ötven százalékkal kevesebb szén-dioxid kerül a levegőbe a megszokott keverékhez képest, azonban a már említett Central Concrete például az egyre inkább környezettudatos vevők megnyerése reményében ezeket az árkülönbségeket inkább lenyeli.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkCement helyett kannabiszt használnak, hogy környezetbarátabb legyen az útépítésVan olyan építőipari technológia, aminek során a földeken megtermesztett építőanyagnak köszönhetően akár a légköri szén-dioxid megkötését is eredményezhetik az új épületek felhúzása.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat beton cement építőipar szén-dioxid kibocsátás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. július 10. 13:31 Közélet, Vállalat

Hiába az állami tulajdon, a budapesti reptér zsúfoltságát még nagyon sokáig nem enyhíti új terminál

A nemrég kivásárolt üzemeltető korábbra tervezte a hármas terminál megvalósítását, de a friss bejelentés szerint erre legalább 2032-ig várni kell.

Stubnya Bence
2024. július 10. 05:02 Közélet, Vállalat

Komoly probléma vagy autóipari kamu, hogy nincs elég elektromos töltő?

A szigorúbb klímavédelmet követelők azzal vádolják az autóipart, hogy ürügyként használja az infrastruktúra hiányát, hogy késleltesse az elektromos átállást. De mit mutatnak a számok?

Torontáli Zoltán
2024. július 9. 16:54 Közélet, Vállalat

A kormány mint biztosítási ügynök: vásárlás után eladás Tiborcznak és az osztrákoknak

A tavalyi eladással messzebbre került a többségi magyar tulajdon a biztosítási szektorban, de most legalább Tiborcz István cégbirodalmát sikerül gyarapítani.

Fontos

Váczi István
2024. július 17. 15:02 Világ

Csak egyre több és több pénzért hajlandók csatába menni az oroszok

Jelentősen emelték az utóbbi hónapokban az orosz hadseregbe jelentkezők számára járó aláírási bónuszt, ami toborzási nehézségekre utal.

Váczi István
2024. július 17. 11:14 Pénz

Miért dönt naponta rekordot az arany ára, ha nincs válság?

Kedden és szerdán is történelmi csúcsot döntött az arany ára, ami az utóbbi évek jó szériájának folytatódása, pedig magasak voltak a kamatok, és éppen közeli válság sem fenyeget.

Jandó Zoltán
2024. július 17. 05:46 Adat

Sosem volt még ilyen durva hőhullám Magyarországon

Volt már az előzőnél melegebb hét Magyarországon, de csak egyszer, 2007-ben, akkor pedig tíz nap után enyhült a kánikula. A mostani hőhullám hosszúsága és intenzítása is rekordot dönthet.