Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2020. május 12. 12:38 Vállalat

Már a koronavírus-járvány előtt eldőlhetett, hogy halasztják a BMW-gyárat

Engem az lepett meg, hogy csak most jelentették be, teljesen nyilvánvaló volt, hogy erre sor fog kerülni.

Így reagált röviden egy hazai autóipari-beszállító cég vezetője a debreceni BMW-gyár rajtjának múlt héten bejelentett elhalasztására. Bár a német autógyártó magyarországi képviseletét állítólag váratlanul érték a konszern elnökének szavai, a fenti vélemény egyáltalán nem egyedi. A potenciális jövőbeli partnerek már hetekkel, hónapokkal ezelőtt számítottak rá, hogy ilyen fordulatot vesz az egyik legnagyobb folyamatban lévő magyarországi beruházás.

Az állami fejlesztések jól haladtak

Sőt, hozzánk már tavaly év végén érkeztek olyan jelzések, hogy elhúzódhat a projekt, bár akkor még nem az autóiparból, hanem az építkezéshez megkeresett cégektől.

Olyan híreket hallottunk, hogy a BMW különböző stádiumban, de lényegében visszatáncolt megrendelésektől.

Voltak azonban olyan területek is, ahol semmi jel nem utalt a csúszásra, ráadásul a beruházáshoz kapcsolódó állami projektek is szépen haladtak.

Az állam óriási pénzeket szánt a gyár körüli beruházásokra. A leendő gyár körüli gazdasági övezet kialakítására az eredetileg beígért állami támogatás tízszeresét, 130 milliárd forintot szánt a kormány, és ez sem biztos, hogy ez elég lesz mindenre. Ebből persze nem csak olyan fejlesztések valósulnak meg, amelyek kizárólag a BMW javát szolgálják, hiszen például a vasúti, közúti és közműberuházások egy részének egyéb pozitív hozadéka is lesz.

Az ilyen projekteknél pedig folyamatosan voltak előrelépések az elmúlt hónapokban. Az ipari park 22 milliárdos tereprendezésének már tavaly tavasszal nekiláthatott az erre kiírt közbeszerzésen befutó kormányközeli Market Zrt, karácsony előtt egy nappal pedig az is kiderült ki, hogy a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. végezheti a Debrecen – Füzesabony vasútvonal korszerűsítésének első ütemét közel 55 milliárd forintért. Ezek mellett bő fél évvel ezelőtt megindultak kisebb közmű, és útfejlesztések is.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA hivatalos összeg tízszeresével támogatjuk valójában a debreceni BMW-gyáratMás a nagyságrend, ha a közvetlen támogatáson túl az olyan út-, vasút- és közműfejlesztéseket is számba vesszük, amelyek egyébként nem valósulnának meg.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMészáros Lőrinc 54 milliárdért épít vasutat a BMW-gyárhoz, nem lesz elég az erre félretett pénzElég magas fajlagos költséggel épít vasutat a BMW-gyárnak a felcsúti milliárdos V-Híd nevű cége. Közben újra állami munkát nyert Simicska Lajos egykori cége, a Közgép.

Elmaradtak a látogatások

Miközben azonban az állami fejlesztések gőzerővel haladtak, a BMW – legalábbis ami a beszállítói kör kiépítését illeti – állítólag már 2019 végén behúzta a kéziféket. A német cég a beruházás bejelentése után viszonylag gyorsan elkezdte felvenni a kapcsolatot a potenciális helyi partnerekkel. Beszéltünk olyan céggel, amelynél tavaly nyáron már látogatáson is voltak a német vállalat szakemberei, és őszre is terveztek ilyen személyes találkozót, ez azonban nem történt meg. A kapcsolat ugyan nem szakadt meg a BMW-vel ebben az időszakban sem, de a hálózatépítési folyamat így is láthatóan lelassult.

Ezért vélekedtek már a járvány előtt is többen a szektorban úgy, hogy csúszás lesz a beruházásban.

Ilyen előzmények után ütött be a koronavírus, amely lényegében leállította az autóvásárlásokat és az erre szinte rögtön reagáló autóipart. Ilyen körülmények között nincs sok értelme kapacitást bővíteni. Beszéltünk olyan céggel, amely ezek miatt egy ideje már az üzleti tervében sem szerepeltette még lehetőségként sem a BMW-től várt megrendeléseket, pedig a környékbeli cégeknek az új gyár nagyon komoly növekedési esélyt teremtett volna.

Nincs dátum

Persze a debreceni BMW-s megrendelésekkel azért is nehéz lenne egyelőre számolni, mert konkrét dátum valójában korábban sem volt a termelés tervezett megindítására. Egy Magyar Nemzeti Bank által készített jelentésben (pdf), amelyben a beruházás gazdasági hatásait elemezték, 2023-as rajt szerepelt, de már tavaly voltak ennek ellentmondó, későbbi indulást sejtető nyilatkozatok.

Most pedig még tovább nőtt a bizonytalanság, hiszen az sem teljesen egyértelmű, hogy ehhez az egyelőre nem ismert időponthoz képest mennyit tolódik a termelés beindítása. A BMW-csoport elnöke, Oliver Zipse elég egyértelműen arról beszélt, hogy egy évvel halasztják el a gyár megnyitását (pdf), a hazai képviselet azonban már csak az építkezés lelassulását emlegette, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pedig mintha egyenesen cáfolni próbálta volna a „gyár építésének elhalasztásáról szóló sajtóértesüléseket”.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzerencsénk lesz, ha csak egy évet csúszik a debreceni BMW-gyár építéseAz előző válsághoz képest sokkal gyorsabban kéne talpra állnia az autógyártásnak ahhoz, hogy csak egy év legyen az eltérés az eredeti tervektől.

Mindent összevetve nem lenne meglepő, ha egy évnél hosszabb lenne a csúszás, az autóipar kilátásai ugyanis nem túl fényesek. Egyre többen számolnak azzal, hogy az eladások nem állnak vissza rövid, sőt talán egy-két éves időtávon belül sem a koronaválság előtti szintre. Ha így alakul, akkor a BMW-nél egész biztosan átgondolják a folyamatban lévő fejlesztéseiket és azok időzítését. Azzal ugyanakkor senki nem számol a beszállítók között, hogy a debreceni gyár egyáltalán ne valósulna meg.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat BMW-gyár debrecen halasztás Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. június 12. 19:09 Vállalat, Világ

Milliókkal drágulhatnak a kínai autók Magyarországon az új vámok miatt

Csorbulhat a kínai elektromos autók árelőnye az európai modellekhez képest, de teljesen nem fog eltűnni.

Jandó Zoltán
2024. június 10. 16:05 Vállalat

Hatmilliárdos kedvezménnyel szabadulna az állam a nyakán maradt Dunaferr-leánycégtől

Miközben a dunaújvárosi acélmű új tulajdonosa bejelentette kokszoló kemencéinek leállítását, az állam másodszor is nekifutott egy nyakán maradt kereskedőcég eladásának.

Hajdu Miklós
2024. június 7. 13:27 Közélet, Vállalat

Megtartja magának az állam Ferihegyet, vagy beszáll oda is a NER?

Teljesült a kormány évek óta hangoztatott célja, de a korábbi állami felvásárlások alapján nem lenne meglepő, ha tulajdonostársként baráti üzletemberek is megjelennének.

Fontos

Trippon Mariann
2024. június 13. 16:09 Pénz

Lassan mozdulnak a nagy jegybankok, és ez az MNB mozgásterét is szűkíti

A szolgáltatások továbbra is gyors drágulása miatt csak nagyon lassan csökkentik a kamatokat a fejlett országok jegybankjai.

Stubnya Bence
2024. június 13. 14:07 Közélet

Pár éve még 68 órás munkahéttel került be a hírekbe az üzem, ahonnan most 500 embert eresztenek szélnek

Változnak a fogyasztói igények, ezért bezár a Henkel körösladányi üzeme, ahol 1990 óta gyártottak mosóport.

Mészáros R. Tamás
2024. június 13. 05:19 Világ

Elkezdődött a harc a kínai elektromos autók ellen, kétélű fegyverekkel

Az Európai Bizottság védővámokat vetett ki, noha korábban ezek más szektorokban nem jártak sikerrel. Alternatív eszközök viszont nem nagyon vannak az EU kezében.