Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. május 6. 17:17 Vállalat

Szerencsénk lesz, ha csak egy évet csúszik a debreceni BMW-gyár építése

A BMW a debreceni gyárépítés érdemi részének elhalasztását jelentette be a mai sajtótájékoztatóján több más beruházás felfüggesztése mellett. A bajor autógyártó a koronavírus-járvány nyomán bezuhant autópiaci keresletre hivatkozva fogja vissza a kiadásait, hogy a csökkenő bevételek ellenére is fenntarthassa a likviditását.

A Portfolio cikke szerint egyelőre egy évvel későbbre várják az üzemlétesítés idáig idén tavaszra ütemezett kezdetét, aminek előkészítéséhez már tavaly hozzáfogtak. A bejelentés különösen fájó annak tükrében, hogy a BMW-gyár építése az egyik legnagyobb éppen futó beruházás Magyarországon. A cég 2018 júliusában jelentette be, hogy Debrecent választotta az új üzem helyszínéül, és a termelés 2023-ra tervezett kezdetéig akkori árfolyamon mintegy 320 milliárd forint befektetésével és több mint ezer dolgozó felvételével számolt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz új BMW-gyárral még szorosabban öleli magához Magyarországot az autóiparTíz év után jön végre egy igazi nagyberuházás az országba, ráadásul pont abba az országrészbe, ahonnan a leginkább hiányzott egy nagy gyár. De lehetnek hátulütők is.

A Magyar Nemzeti Bank 2018. szeptemberi elemzésében a beruházás kezdeti makrogazdasági hatásait éppen az idei évre becsülte, az infrastruktúrafejlesztések és a beszállítói hálózatba történő befektetések által 0,1 százalékpontos hozzájárulást remélt a BMW-től a 2020-as GDP növekedéshez. Hosszabb távon, a termelés felfutásával pedig a magyar GDP fél százalékpontos növekedését várta még ekkor a jegybank az új beruházástól.

A gazdasági hozadékok elodázódása nem csak azért igazán rossz hír, mert

a mostani recesszióból való kilábalás elhúzódását, a sokak által várt V helyett az U-alakú lefutás esélyét növeli.

Emlékezetes, hogy a kormány sok mindent megtett a BMW kegyeiért, különben aligha nyerhette volna el az ország a beruházást. A leendő gyár körüli gazdasági övezet kialakítására a magyar állam közel 130 milliárd forintot szánt, igaz, az ebből finanszírozott közúti, vasúti és közműfejlesztések nem kizárólag a BMW javát szolgálják. A német beruházás hiányában azonban valószínűleg nem kellett volna akkor belevágnia az államnak ezekbe a munkákba, amikor a csúcsra járatott építőipar hajtja felfelé az árakat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA hivatalos összeg tízszeresével támogatjuk valójában a debreceni BMW-gyáratMás a nagyságrend, ha a közvetlen támogatáson túl az olyan út-, vasút- és közműfejlesztéseket is számba vesszük, amelyek egyébként nem valósulnának meg.

Ráadásul az állam mellett a debreceni önkormányzat is 27 milliárd forintnyi építési beruházást hirdetett tavaly ősszel a gyárnak majd helyt adó, a város északnyugati részén kialakítandó gazdasági övezet fejlesztésére.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFontos döntéseket hoztak a BMW-gyárról az önkormányzati választások előttKormányközeli cég kapott több százmilliós megbízást is a leendő BMW-gyárnak helyet adó ipari parkban, amire 160 milliárd mehet el nehezen átláthatóan.

A gyárindítás hírére pedig az ingatlanpiac is felpezsdült Debrecenben, a korábbinál magasabb lakbéreket és lakásárakat, illetve presztízsberuházásokat eredményezve. Kérdés tehát, hogy a halasztás és a beruházás körül fokozódó bizonytalanság – ami egyébként nem új keletű, már 2019 második felében aggodalmak merültek fel a német autóipar kilátásaival kapcsolatban –  fényében utólag mennyire indokoltak ezek az erőfeszítések.

Feltételezhetjük, hogy a termelés beindítása alapesetben szintén egy évet csúszhat az eredeti 2023-as tervhez képest. Ahhoz tehát, hogy a BMW-nek továbbra is érdemes legyen a magyarországi gyárat felhúznia, legkésőbb az évtized közepére vissza kellene állnia az autópiaci keresletnek – sőt, növekednie kellene az elmúlt néhány évben tapasztalt szinthez képest, hiszen nyilván erre számítva döntött a BMW két éve a gyártókapacitása bővítéséről. Az  autóipari szakértők szerint a 2019-es autópiaci kereslet elérésére néhány év múlva akár lehet esély, a termelés valamikor 2021 után visszaállhat az elmúlt években tapasztalt szintre. Azt azonban egyelőre senki sem tudja megtippelni, hogy onnan mikor nőhet tovább.

Ha megnézzük a 2008-as válság hatását az autóipar termelésére, akkor azt láthatjuk, hogy nagyjából kilenc évnek kellett eltelnie, mire a gyárak aktivitása megközelítette a válság előtti mértéket az Európai Unió országaiban.

 

 

Ennél nagyjából tehát kétszer gyorsabb ütemre lenne szükség, ami nem reménytelen – például a válság eltérő jellegének és a remélhetőleg sikeresebb kezelésének köszönhetően -, de azért látszik, hogy

szerencséje lesz az országnak, ha valóban csak egy évet késik majd a BMW-gyár felépítése, illetve termelésbe állítása.

Igaz, a mostani válság során némi reményt kelthet az autógyárakban, hogy a koronavírus-fertőzés megelőzése végett sok tömegközlekedő válthat saját autó használatára, kínai közvélemény-kutatási adatok legalábbis erre utalnak. A felmérés szerint ez az autóvásárlási kedv növekedését is magával hozza, bár a potenciális vevők 60 százaléka középkategóriás járművekben gondolkodik, ami nem a BMW asztala.

Az autóipari válság hosszának szempontjából az is fontos lehet, hogy – az előző krízishez hasonlóan – indít-e a német és más európai kormány új autók vásárlását ösztönző roncsprémium-programot. Ez most is szóba került, de – mivel 2008 óta sokkal fontosabb lett a klímavédelem – egyelőre éles viták vannak arról, hogy milyen hajtású autók vásárlását támogassák a kormányok, ha szükség van erre egyáltalán.

Pozitív kapaszkodóként érdemes felidézni a kecskeméti Mercedes-gyár történetének kezdetét is: a Daimler épp a 2008-as gazdasági válság kitörése előtt néhány hónappal jelentette be, hogy Magyarországon épít új gyárat, ami végül a terveknek megfelelően 2012-re – éppen amikor az előző válság a második mélypontjára ért – fel is épült.

A helyzet megítélését ugyanakkor tovább bonyolítja, hogy az autóipari szereplők már jó ideje egyre kevésbé számíthatnak az autóeladásokból befolyó bevételekre (a termelés, amint a fentebbi ábrán látszik, már 2018-ban visszaesőben volt), az utóbbi években egyre több gyártó kezdett új, szolgáltatásokon alapuló üzleti modellek kidolgozásába.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAutógyárból közlekedési szolgáltatóvá válik a Toyota, de nincs ezzel egyedülEltelik még néhány év, és már nem autót veszünk a Toyotától, hanem taxit vagy pizzát rendelünk tőle, és lezárulhat a BMW vs. Mercedes vita is.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat beruházás BMW BMW-gyár debrecen Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Torontáli Zoltán
2025. március 19. 17:06 Vállalat, Világ

Megbukott Ausztriában az a modell, hogy az ételfutárok alkalmazottként dolgozzanak

A Lieferando elbocsátja az összes alkalmazottját, a futárok csak szerződéses vállalkozóként dolgozhatnak tovább.

Stubnya Bence
2025. március 19. 05:50 Vállalat

Kitörési lehetőséget is látnak a magyar beszállítók az autóipar válságában

A szűkülő piacon nehéz alkalmazkodni az elektromos átálláshoz, de nem lehetetlen, ilyen most a magyar járműipar alulnézetből.

Hajdu Miklós
2025. március 18. 16:55 Közélet, Vállalat

Nem fekszik az árrésstop a CBA-nak sem, amelynek általában próbál kedvezni a kormány

A kormány is látja, hogy megint főleg a kisboltokat hozta nehéz helyzetbe.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2025. március 18. 05:50 Közélet, Világ

Életünk végéig dolgoznunk kell, ha a társadalom ennyire elöregedik

Az öregedő országokban egyre több 65 éven felüli dolgozik és a relatív szegénységben élő idősek aránya is nő.

Mészáros R. Tamás
2025. március 17. 15:22 Vállalat, Világ

Szárnyalnak a védelmi ipari részvények az európai fegyverkezés híreire

A Rheinmetall, a Thales, a Leonardo, a Dassault és a Safran is az idei év legjobb befektetései között van.

Hajdu Miklós
2025. március 17. 06:00 Adat, Élet

Ezeken a településeken fojthatja le az ingatlanpiacot az identitásvédelem

Nyolc év alatt tízszeresére dráguló falura is van példa, a top 10-be pedig több mint hatszorozódó árakkal lehetett bekerülni a kistelepülések körében.