Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. október 14. 17:50 Közélet

Fontos döntéseket hoztak a BMW-gyárról az önkormányzati választások előtt

Elkezdődhetnek a konkrét építési munkálatok a leendő BMW-gyárnak helyet adó, a tervek szerint masszív tízmilliárdokat felemésztő debreceni észak-nyugati gazdasági övezetben. A hajdúsági város önkormányzata néhány nappal az önkormányzati választások előtt több közbeszerzést is lezárt, és összesen közel 2 milliárd forint kiosztásáról döntött. A legnagyobb nyertes pedig egy kormányközeli cég, a Hódút Kft. lett.

Három év 27 milliárd

Konkrétan az új ipari parkban három beruházás valósulhat meg:

  • Két részletben összesen 1,3 kilométernyi, kétszer egysávos bekötőutat alakítanak ki valamivel több, mint 700 millió forintból,
  • Föld alá visznek 2400 méternyi elektromos felsővezetéket*2270 folyóméternyi légvezeték váltanak ki 2400 folyóméternyi földkábellel. 180 millióért és
  • Elkezdik kiépíteni a csapadékvíz-elvezető létesítményeket, amelyeknél csak a munka első üteme 731 millióba kerül.

A négy fejlesztésből hármat nyert el annak a Varga Károlynak a cége, akit Mészáros Lőrinc üzleti köréhez szoktak sorolni. A Hódútnak kizárólag az ideiglenes bekötőút építésének második ütemét nem sikerült behúznia, azt egy másik alföldi építőipari cég, a Soltút Kft. kapta.

A győztesek kiléte egyébként nem csak azért nem különösebben meglepő, mert úgy általában is rendre ugyanazok a nevek tűnnek fel az állami projekteknél, hanem azért sem, mert ezeken a közbeszerzéseken nem is indulhatott túl sok cég. A debreceni önkormányzat ugyanis egy tenderen még tavaly kiválasztotta azt a négy céget, amelyek a következő

három évre tervezett 27 milliárd forintnyi debreceni építési beruházásért versenyezhetnek.

Az akkori keretmegállapodásba a Soltúton és Hódúton kívül a Hazai Építőgép Társulás Kft és egy Cívis 2020 nevet viselő konzorcium került be.

Utóbbi egyébként szintén nyert most egy munkát, igaz ők nem a tervezett ipari parkban dolgoznak majd. A cégduónak 290 millió forintért egy sertéstelepet kell rekultiválnia, azaz rendeznie a környezetet.

Zavaros finanszírozás

Az, hogy Debrecen ebből a 27 milliárdos keretből finanszírozza az ipari parkban megvalósuló fejlesztéseket, még egy kicsit bonyolítja a projekt finanszírozásának átláthatóságát, pedig eddig sem volt könnyű követni, hogy miből mennyit fizetnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA hivatalos összeg tízszeresével támogatjuk valójában a debreceni BMW-gyáratMás a nagyságrend, ha a közvetlen támogatáson túl az olyan út-, vasút- és közműfejlesztéseket is számba vesszük, amelyek egyébként nem valósulnának meg.

A kormány még tavaly novemberben elkülönített a gazdasági övezet kialakítására majdnem 130 milliárd forintot, és akkor arról is döntöttek, hogy melyek azok a beruházások, amelyeket az állam, és melyek azok, amelyeket az önkormányzat valósít meg. Utóbbiakra aztán februárban újabb közel 34 milliárd forintot csoportosítottak át.

Magyarul a projekt egy részét az állam, egy részét pedig az önkormányzat fizeti, de Debrecen is a kormánytól kapott erre pénzt. Az önkormányzat azonban most egy olyan megállapodás alapján kezdte el megrendelni a munkákat, amit már jóval rájuk eső 34 milliárdos rész fedezetének kiutalása előtt aláírtak. Pedig eddig nem ez volt a jellemző. Az ipari parkban ugyanis még ha konkrét építkezés nem is, de egyéb fejlesztések már voltak. Méghozzá elég komolyak, a földmunkákra ugyanis még tavasszal 22 milliárdot különített el. Azt azonban nem a keretmegállapodás 27 milliárdjából fedezték, és ennek megfelelően nem is az ott megnevezett négy cég egyike, hanem az Orbán Viktor túravezetőjeként is emlegetett Garancsi Istvánhoz köthető Market Zrt. kapta a megbízást.

Közben, ha az autóiparban pánik nincs is, de nem is éppen hurráoptimista a hangulat. A Handelsblatt már májusban arról írt, hogy német gyártók visszafoghatják korábban tervezett kapacitásbővítéseiket, és ennek már bejelentett magyar projektek is áldozatul eshetnek. A BMW akkor egy elég kétértelmű cáfolatot adott ki (miközben jelezték, hogy sajtóspekulációkra nem reagálnak), ám szinte napra pontosan akkor, amikor a fent említett tendereken eredményt hirdettek, a német cég is megvette a telket, ahol a gyárat felépítenék.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet BMW-gyár debrecen Hódút Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Holtzer Péter
2024. február 24. 04:34 Közélet

Más szakmából átképzett tanárok – megoldás vagy álmegoldás a tanárhiányra?

Sokéves vegyipari múlttal vált kezdő tanárrá Fridez Dóra, aki most két határmenti kistelepülés iskolájában tanít.

Hajdu Miklós
2024. február 23. 15:42 Közélet

Az akkugyárak után erőmű is érkezik a Távol-Keletről

Kínai befektetők által telepített naperőművekkel oldódna meg az akkumulátorgyárak energiaellátása.

Torontáli Zoltán
2024. február 22. 16:37 Közélet, Vállalat

A magyar agrárium és élelmiszeripar gyengén teljesít, és a politika is dróton rángathatja

Siralmas gazdasági képet mutat a jegybank friss élelmiszeripari mélyelemzése, ha tudunk olvasni a számsorok között.

Fontos

Debreczeni Anna
2024. február 25. 04:34 Vállalat

Hogyan lehet egy ruhamárkának 8000 új terméke naponta?

A kínai Shein a világ egyik legnagyobb fast fashion ruhamárkája, amit annak köszönhet, hogy olcsó és nem akar kreatív lenni.

Nagy Zsolt
2024. február 24. 16:19 Világ

Erősíteni kellene Európát katonailag, de ez nem olyan egyszerű

Európának szembe kell néznie azzal a lehetőséggel, hogy legnagyobb katonai szövetségese, az Egyesült Államok nem lesz mindig a segítségére.

Debreczeni Anna
2024. február 24. 15:09 Világ

Csak tíz évvel később tudjuk meg, ha átléptük a 1,5 fokos küszöböt

Tavaly volt a legforróbb év a Földön a mérések kezdete óta.