Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. október 14. 17:50 Közélet

Fontos döntéseket hoztak a BMW-gyárról az önkormányzati választások előtt

Elkezdődhetnek a konkrét építési munkálatok a leendő BMW-gyárnak helyet adó, a tervek szerint masszív tízmilliárdokat felemésztő debreceni észak-nyugati gazdasági övezetben. A hajdúsági város önkormányzata néhány nappal az önkormányzati választások előtt több közbeszerzést is lezárt, és összesen közel 2 milliárd forint kiosztásáról döntött. A legnagyobb nyertes pedig egy kormányközeli cég, a Hódút Kft. lett.

Három év 27 milliárd

Konkrétan az új ipari parkban három beruházás valósulhat meg:

  • Két részletben összesen 1,3 kilométernyi, kétszer egysávos bekötőutat alakítanak ki valamivel több, mint 700 millió forintból,
  • Föld alá visznek 2400 méternyi elektromos felsővezetéket*2270 folyóméternyi légvezeték váltanak ki 2400 folyóméternyi földkábellel. 180 millióért és
  • Elkezdik kiépíteni a csapadékvíz-elvezető létesítményeket, amelyeknél csak a munka első üteme 731 millióba kerül.

A négy fejlesztésből hármat nyert el annak a Varga Károlynak a cége, akit Mészáros Lőrinc üzleti köréhez szoktak sorolni. A Hódútnak kizárólag az ideiglenes bekötőút építésének második ütemét nem sikerült behúznia, azt egy másik alföldi építőipari cég, a Soltút Kft. kapta.

A győztesek kiléte egyébként nem csak azért nem különösebben meglepő, mert úgy általában is rendre ugyanazok a nevek tűnnek fel az állami projekteknél, hanem azért sem, mert ezeken a közbeszerzéseken nem is indulhatott túl sok cég. A debreceni önkormányzat ugyanis egy tenderen még tavaly kiválasztotta azt a négy céget, amelyek a következő

három évre tervezett 27 milliárd forintnyi debreceni építési beruházásért versenyezhetnek.

Az akkori keretmegállapodásba a Soltúton és Hódúton kívül a Hazai Építőgép Társulás Kft és egy Cívis 2020 nevet viselő konzorcium került be.

Utóbbi egyébként szintén nyert most egy munkát, igaz ők nem a tervezett ipari parkban dolgoznak majd. A cégduónak 290 millió forintért egy sertéstelepet kell rekultiválnia, azaz rendeznie a környezetet.

Zavaros finanszírozás

Az, hogy Debrecen ebből a 27 milliárdos keretből finanszírozza az ipari parkban megvalósuló fejlesztéseket, még egy kicsit bonyolítja a projekt finanszírozásának átláthatóságát, pedig eddig sem volt könnyű követni, hogy miből mennyit fizetnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA hivatalos összeg tízszeresével támogatjuk valójában a debreceni BMW-gyáratMás a nagyságrend, ha a közvetlen támogatáson túl az olyan út-, vasút- és közműfejlesztéseket is számba vesszük, amelyek egyébként nem valósulnának meg.

A kormány még tavaly novemberben elkülönített a gazdasági övezet kialakítására majdnem 130 milliárd forintot, és akkor arról is döntöttek, hogy melyek azok a beruházások, amelyeket az állam, és melyek azok, amelyeket az önkormányzat valósít meg. Utóbbiakra aztán februárban újabb közel 34 milliárd forintot csoportosítottak át.

Magyarul a projekt egy részét az állam, egy részét pedig az önkormányzat fizeti, de Debrecen is a kormánytól kapott erre pénzt. Az önkormányzat azonban most egy olyan megállapodás alapján kezdte el megrendelni a munkákat, amit már jóval rájuk eső 34 milliárdos rész fedezetének kiutalása előtt aláírtak. Pedig eddig nem ez volt a jellemző. Az ipari parkban ugyanis még ha konkrét építkezés nem is, de egyéb fejlesztések már voltak. Méghozzá elég komolyak, a földmunkákra ugyanis még tavasszal 22 milliárdot különített el. Azt azonban nem a keretmegállapodás 27 milliárdjából fedezték, és ennek megfelelően nem is az ott megnevezett négy cég egyike, hanem az Orbán Viktor túravezetőjeként is emlegetett Garancsi Istvánhoz köthető Market Zrt. kapta a megbízást.

Közben, ha az autóiparban pánik nincs is, de nem is éppen hurráoptimista a hangulat. A Handelsblatt már májusban arról írt, hogy német gyártók visszafoghatják korábban tervezett kapacitásbővítéseiket, és ennek már bejelentett magyar projektek is áldozatul eshetnek. A BMW akkor egy elég kétértelmű cáfolatot adott ki (miközben jelezték, hogy sajtóspekulációkra nem reagálnak), ám szinte napra pontosan akkor, amikor a fent említett tendereken eredményt hirdettek, a német cég is megvette a telket, ahol a gyárat felépítenék.

Közélet BMW-gyár debrecen Hódút Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Avatar
2022. január 21. 10:24 Közélet

Amióta a zöld irány kevésbé válik be, a sport mögé állva keresik a jó hírnevet a cégek

Most, hogy egyre több jogszabály születik a greenwashing ellen, erősödik a kevésbé feltűnő kistestvére, a sportswashing.

Miklós László
2022. január 20. 16:04 Közélet

A rezsicsökkentés megtartása csapda, bemutatunk egy ésszerű kiutat

A jelenlegi árak tartása óriásira duzzasztja a közterheket, de ha rezsicsökkentés alatt a hatósági ármeghatározás eszközét értjük, akkor méltányos módszerek kínálkoznak.

Torontáli Zoltán Stubnya Bence
2022. január 20. 06:33 Közélet

A boltokkal akarják megfizettetni az árstopot, valójában az összes vásárló fogja összedobni

Olyan a jogi csomag, hogy az üzletek ne terhelhessék át a beszállítókra a kieső bevételt. A vásárlókra azonban át fogják.

Fontos

Hobot Péter
2022. január 22. 12:58 Élet, Pénz

G7 inflációs kvíz: mennyibe került a banán két éve? És a liszt?

Tudtad követni, hogy mely termékek drágulása járul hozzá a legerősebben az inflációhoz, és hogy melyik társadalmi csoportokat érintette leginkább?

Hajdu Miklós
2022. január 21. 15:59 Adat

Rekordszinten a fertőzöttek száma több visegrádi országban

A járvány ötödik hulláma minden visegrádi országban érzékelhető, kiváltképp Csehországban és Magyarországon, ahol rekordszámú új fertőzöttet regisztráltak.

Mészáros R. Tamás
2022. január 21. 05:54 Világ

A német gazdaság olyan válságálló gerincre épül, ami nálunk alig van

Az ipari termelés gyengélkedik, de a német ipar gerincét adó kkv-k pénzügyileg stabilak és nyereségesek maradtak a járvány alatt.