Engem az lepett meg, hogy csak most jelentették be, teljesen nyilvánvaló volt, hogy erre sor fog kerülni.
Így reagált röviden egy hazai autóipari-beszállító cég vezetője a debreceni BMW-gyár rajtjának múlt héten bejelentett elhalasztására. Bár a német autógyártó magyarországi képviseletét állítólag váratlanul érték a konszern elnökének szavai, a fenti vélemény egyáltalán nem egyedi. A potenciális jövőbeli partnerek már hetekkel, hónapokkal ezelőtt számítottak rá, hogy ilyen fordulatot vesz az egyik legnagyobb folyamatban lévő magyarországi beruházás.
Sőt, hozzánk már tavaly év végén érkeztek olyan jelzések, hogy elhúzódhat a projekt, bár akkor még nem az autóiparból, hanem az építkezéshez megkeresett cégektől.
Olyan híreket hallottunk, hogy a BMW különböző stádiumban, de lényegében visszatáncolt megrendelésektől.
Voltak azonban olyan területek is, ahol semmi jel nem utalt a csúszásra, ráadásul a beruházáshoz kapcsolódó állami projektek is szépen haladtak.
Az állam óriási pénzeket szánt a gyár körüli beruházásokra. A leendő gyár körüli gazdasági övezet kialakítására az eredetileg beígért állami támogatás tízszeresét, 130 milliárd forintot szánt a kormány, és ez sem biztos, hogy ez elég lesz mindenre. Ebből persze nem csak olyan fejlesztések valósulnak meg, amelyek kizárólag a BMW javát szolgálják, hiszen például a vasúti, közúti és közműberuházások egy részének egyéb pozitív hozadéka is lesz.
Az ilyen projekteknél pedig folyamatosan voltak előrelépések az elmúlt hónapokban. Az ipari park 22 milliárdos tereprendezésének már tavaly tavasszal nekiláthatott az erre kiírt közbeszerzésen befutó kormányközeli Market Zrt, karácsony előtt egy nappal pedig az is kiderült ki, hogy a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó V-Híd Zrt. végezheti a Debrecen – Füzesabony vasútvonal korszerűsítésének első ütemét közel 55 milliárd forintért. Ezek mellett bő fél évvel ezelőtt megindultak kisebb közmű, és útfejlesztések is.
Miközben azonban az állami fejlesztések gőzerővel haladtak, a BMW – legalábbis ami a beszállítói kör kiépítését illeti – állítólag már 2019 végén behúzta a kéziféket. A német cég a beruházás bejelentése után viszonylag gyorsan elkezdte felvenni a kapcsolatot a potenciális helyi partnerekkel. Beszéltünk olyan céggel, amelynél tavaly nyáron már látogatáson is voltak a német vállalat szakemberei, és őszre is terveztek ilyen személyes találkozót, ez azonban nem történt meg. A kapcsolat ugyan nem szakadt meg a BMW-vel ebben az időszakban sem, de a hálózatépítési folyamat így is láthatóan lelassult.
Ezért vélekedtek már a járvány előtt is többen a szektorban úgy, hogy csúszás lesz a beruházásban.
Ilyen előzmények után ütött be a koronavírus, amely lényegében leállította az autóvásárlásokat és az erre szinte rögtön reagáló autóipart. Ilyen körülmények között nincs sok értelme kapacitást bővíteni. Beszéltünk olyan céggel, amely ezek miatt egy ideje már az üzleti tervében sem szerepeltette még lehetőségként sem a BMW-től várt megrendeléseket, pedig a környékbeli cégeknek az új gyár nagyon komoly növekedési esélyt teremtett volna.
Persze a debreceni BMW-s megrendelésekkel azért is nehéz lenne egyelőre számolni, mert konkrét dátum valójában korábban sem volt a termelés tervezett megindítására. Egy Magyar Nemzeti Bank által készített jelentésben (pdf), amelyben a beruházás gazdasági hatásait elemezték, 2023-as rajt szerepelt, de már tavaly voltak ennek ellentmondó, későbbi indulást sejtető nyilatkozatok.
Most pedig még tovább nőtt a bizonytalanság, hiszen az sem teljesen egyértelmű, hogy ehhez az egyelőre nem ismert időponthoz képest mennyit tolódik a termelés beindítása. A BMW-csoport elnöke, Oliver Zipse elég egyértelműen arról beszélt, hogy egy évvel halasztják el a gyár megnyitását (pdf), a hazai képviselet azonban már csak az építkezés lelassulását emlegette, Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pedig mintha egyenesen cáfolni próbálta volna a „gyár építésének elhalasztásáról szóló sajtóértesüléseket”.
Mindent összevetve nem lenne meglepő, ha egy évnél hosszabb lenne a csúszás, az autóipar kilátásai ugyanis nem túl fényesek. Egyre többen számolnak azzal, hogy az eladások nem állnak vissza rövid, sőt talán egy-két éves időtávon belül sem a koronaválság előtti szintre. Ha így alakul, akkor a BMW-nél egész biztosan átgondolják a folyamatban lévő fejlesztéseiket és azok időzítését. Azzal ugyanakkor senki nem számol a beszállítók között, hogy a debreceni gyár egyáltalán ne valósulna meg.
Vállalat
Fontos