Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. január 28. 16:44 Élet, Vállalat

Az uniós környezetvédelem kinyír egy népszerű Suzuki-modellt

A Suzuki brit kirendeltsége azt mondta a helyi sajtónak, nem hallott semmit arról, hogy a Jimny kisméretű terepjáró a jövőben bármikor új motort kaphatna. Ez azért fontos részlet, mert a Jimny sorsa ezzel végleg megpecsételődni látszik az Európai Unióban.

A népszerű kis terepjáró uniós piacokról való kivezetéséről egy hete találgatnak. Életben maradásának egyetlen záloga az lehetett volna, ha 2021-től átmenetileg haszonjárművet készítenek belőle, majd a jelenlegi 1,5 literes szívómotor helyébe egy környezetbarátabb hajtást helyeznek. Most azonban úgy tűnik, hogy ezt nem teszi meg a Suzuki.

A Jimny esete azért érdekes, mert jól mutatja, hogy az autógyártóknak milyen nehézséget okoz az egyre szigorúbb európai emissziós normáknak való megfelelés. A Jimny manuális váltóval kilométerenként 154 gramm szén-dioxiddal egyenértékű káros anyagot juttat a levegőbe, automata váltóval pedig 170 grammos a szennyezése. Az uniós előírás 2021-től 95 gramm lenne, ami a gyártói átlagra vonatkozik, ám a 154/170 grammos értéket a Suzuki nem tudja a jelenlegi modellkínálatával ellensúlyozni.

A követelményt csak akkor tudná teljesíteni, ha jelentős fejlesztéseket hajtana végre a Jimny-n, de ez valószínűleg nem éri meg, mert megdrágítja az autót. Ugyancsak nem éri meg eladni az autót változtatás nélkül, és kifizetni az emiatt kiszabott vaskos büntetéseket. A másik megoldás a motor teljesítményének visszafogását eredményező technológia lenne, ám ekkor a Jimny-ből egy olyan terepjáró formájú autó válna, ami alig megy el terepen, azaz elvesztené a használhatóságát.

Az eset azért is érdekes, mert a Jimny egyébként rendkívül sikeres modell, bizonyos szubkultúrákban egyenesen rajonganak érte, mert az igényeiknek éppen megfelel. Ennek következtében a Jimny iránt hagyományosan nagyobb kereslet mutatkozik, mint amit gyártani tudnak. Egyelőre minden jel arra mutat, hogy akinek van Jimny rendelése, az még imádkozhat, hogy idén megkapja az autót, 2021-es szállításra azonban már nem sok esély van. A Suzuki ezzel kapcsolatban hivatalosan csak annyit mond, hogy mindent megtesz a vásárlói igények kielégítésére.

Az esztergomi gyár egyébként a napokban jelentette be, hogy idén már 70 százalékban gyárt hibrid hajtású modelleket, és az unióba már csak ilyeneket exportál. (Jimny idehaza nem készül.)

Az autós közösségek most azon fanyalognak, hogy az Európai Unió szabad piacán minden autót el lehet adni – csak legyen háromhengeres, tojásformájú kompakt, esetleg kisméretű elektromos kapszula.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem lesz elektromos Dacia, de jönnek a gázos modellek, felár nélkülA Kínában gyártott elektromos modell a kivétel, egyébként túl drágává válna a Renault csoport itthon népszerű olcsó márkája.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat emisszió Európai Unió Jimny kivezetés suzuki Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Fabók Bálint
2024. február 27. 04:34 Élet

“Sok kutató próbálja ezt elmondani, de nem igazán jut el az emberekhez” – hogyan formálja át az Alföldet a klímaváltozás?

Az elmúlt években látványosan alakul át a Dél-Alföld: egyre nagyobb a vízhiány, pusztul a madárvilág, egyre több az invazív faj. Állami segítség viszont nem látszódik.

Váczi István
2024. február 22. 12:15 Élet

A gáz után a víz drágulása fenyegeti a panelek árát felsrófoló távhős rezsicsökkentést

Bajba sodorta a távhőszolgáltatókat a vízdíjak megemelése, a problémára vagy a szabályok módosítása, vagy további állami támogatás lehet megoldás.

Hajdu Miklós
2024. február 18. 18:03 Élet, Vállalat

Az egykor legnépszerűbb autómárka lassan háttérbe szorul a magyar piacon

Elvesztette az Opel a kivételes népszerűségét a magyarországi újautó-piacon.

Fontos

Váczi István
2024. március 1. 04:34 Világ

Csak egyféleképpen tud győzni az orosz hadsereg Ukrajnában

Három súlyos hiányossággal is küzdenek most az ukránok, és ha nem tudják megoldani őket, célt érhet az orosz felmorzsolás.

Torontáli Zoltán
2024. február 28. 14:08 Adat, Pénz

Minden jel szerint készülhetünk a 400-410 forint feletti euróra is

Ha a papírforma forgatókönyv teljesül, akkor a forint lassú ütemben, de folyamatosan gyengülni fog a következő időszakban.

Pálos Máté
2024. február 28. 04:34 Közélet

Emberi jogok és eutanázia: hol húzódnak az egyéni önrendelkezés és az állami életvédelem határai?

Akár évtizedekig meghatározhatja a hazai életvégi döntésekről szóló közbeszédet, de az európai jogfejldődésben is mérföldkő lehet a Karsai vs. Magyarország ügyben az strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságán (EJEB) a közeljövőben várható ítélet.