Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. január 28. 16:44 Élet, Vállalat

Az uniós környezetvédelem kinyír egy népszerű Suzuki-modellt

A Suzuki brit kirendeltsége azt mondta a helyi sajtónak, nem hallott semmit arról, hogy a Jimny kisméretű terepjáró a jövőben bármikor új motort kaphatna. Ez azért fontos részlet, mert a Jimny sorsa ezzel végleg megpecsételődni látszik az Európai Unióban.

A népszerű kis terepjáró uniós piacokról való kivezetéséről egy hete találgatnak. Életben maradásának egyetlen záloga az lehetett volna, ha 2021-től átmenetileg haszonjárművet készítenek belőle, majd a jelenlegi 1,5 literes szívómotor helyébe egy környezetbarátabb hajtást helyeznek. Most azonban úgy tűnik, hogy ezt nem teszi meg a Suzuki.

A Jimny esete azért érdekes, mert jól mutatja, hogy az autógyártóknak milyen nehézséget okoz az egyre szigorúbb európai emissziós normáknak való megfelelés. A Jimny manuális váltóval kilométerenként 154 gramm szén-dioxiddal egyenértékű káros anyagot juttat a levegőbe, automata váltóval pedig 170 grammos a szennyezése. Az uniós előírás 2021-től 95 gramm lenne, ami a gyártói átlagra vonatkozik, ám a 154/170 grammos értéket a Suzuki nem tudja a jelenlegi modellkínálatával ellensúlyozni.

A követelményt csak akkor tudná teljesíteni, ha jelentős fejlesztéseket hajtana végre a Jimny-n, de ez valószínűleg nem éri meg, mert megdrágítja az autót. Ugyancsak nem éri meg eladni az autót változtatás nélkül, és kifizetni az emiatt kiszabott vaskos büntetéseket. A másik megoldás a motor teljesítményének visszafogását eredményező technológia lenne, ám ekkor a Jimny-ből egy olyan terepjáró formájú autó válna, ami alig megy el terepen, azaz elvesztené a használhatóságát.

Az eset azért is érdekes, mert a Jimny egyébként rendkívül sikeres modell, bizonyos szubkultúrákban egyenesen rajonganak érte, mert az igényeiknek éppen megfelel. Ennek következtében a Jimny iránt hagyományosan nagyobb kereslet mutatkozik, mint amit gyártani tudnak. Egyelőre minden jel arra mutat, hogy akinek van Jimny rendelése, az még imádkozhat, hogy idén megkapja az autót, 2021-es szállításra azonban már nem sok esély van. A Suzuki ezzel kapcsolatban hivatalosan csak annyit mond, hogy mindent megtesz a vásárlói igények kielégítésére.

Az esztergomi gyár egyébként a napokban jelentette be, hogy idén már 70 százalékban gyárt hibrid hajtású modelleket, és az unióba már csak ilyeneket exportál. (Jimny idehaza nem készül.)

Az autós közösségek most azon fanyalognak, hogy az Európai Unió szabad piacán minden autót el lehet adni – csak legyen háromhengeres, tojásformájú kompakt, esetleg kisméretű elektromos kapszula.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem lesz elektromos Dacia, de jönnek a gázos modellek, felár nélkülA Kínában gyártott elektromos modell a kivétel, egyébként túl drágává válna a Renault csoport itthon népszerű olcsó márkája.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Vállalat emisszió Európai Unió Jimny kivezetés suzuki Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Bucsky Péter
2024. július 25. 18:19 Élet, Pénz

Tele van kérdőjelekkel az álomszerű utasszám-növekedés, amit a MÁV kommunikál

Egyelőre nem látszik, hogy az ország- és vármegyebérletek bevezetése óta érdemben nőtt volna a közösségi közlekedést választók száma.

Váczi István
2024. július 19. 11:22 Élet

Tavaly a mezőgazdaság mentette meg a magyar gazdaságot, idén viszont lehúzhatja

A forróság és a szárazság egyre inkább veszélyezteti a kukorica és a napraforgó termését, ami negatívan befolyásolhatja az ország gazdasági teljesítményét.

Torontáli Zoltán
2024. július 19. 05:26 Élet

Sok buktatót és csapdát kell elkerülnie, aki az otthonfelújítási milliókra pályázik

Nagy a rohanás az 1990 előtt épült családi házak felújítását segítő programnál, ami túlárazásokhoz és átgondolatlan korszerűsítési döntésekhez vezethet.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. július 24. 05:46 Adat

Csak egy rekordot hagyott érintetlenül Magyarország eddigi legdurvább hőhulláma

Végül 15 napig volt érvényben hőségriasztás, de hétfőre is meg lehetett volna hosszabbítani. Az abszolút melegrekord nem dőlt meg, de sok más csúcs igen.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 15:58 Adat, Vállalat

A számok nem indokolják, hogy vendégmunkásokkal dolgoztató beruházót támogasson a kormány Nógrádban

Ha viszont a cég korábbi nyilatkozataival összhangban helyieket vesznek fel, akkor megtérülhet az állami ösztönzés, hiszen majdnem 10 ezren keresnek munkát a megyében.

Torontáli Zoltán
2024. július 23. 13:52 Adat, Pénz

Keveset költünk a kormány terveihez képest, és még a megtakarítást sem állampapírba tesszük

A magyar lakosság nem hajlandó jelentősen növelni költéseit, inkább megtakarít, az viszont átrendeződött, hogy hova teszi a pénzét.