Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. január 28. 16:44 Élet, Vállalat

Az uniós környezetvédelem kinyír egy népszerű Suzuki-modellt

A Suzuki brit kirendeltsége azt mondta a helyi sajtónak, nem hallott semmit arról, hogy a Jimny kisméretű terepjáró a jövőben bármikor új motort kaphatna. Ez azért fontos részlet, mert a Jimny sorsa ezzel végleg megpecsételődni látszik az Európai Unióban.

A népszerű kis terepjáró uniós piacokról való kivezetéséről egy hete találgatnak. Életben maradásának egyetlen záloga az lehetett volna, ha 2021-től átmenetileg haszonjárművet készítenek belőle, majd a jelenlegi 1,5 literes szívómotor helyébe egy környezetbarátabb hajtást helyeznek. Most azonban úgy tűnik, hogy ezt nem teszi meg a Suzuki.

A Jimny esete azért érdekes, mert jól mutatja, hogy az autógyártóknak milyen nehézséget okoz az egyre szigorúbb európai emissziós normáknak való megfelelés. A Jimny manuális váltóval kilométerenként 154 gramm szén-dioxiddal egyenértékű káros anyagot juttat a levegőbe, automata váltóval pedig 170 grammos a szennyezése. Az uniós előírás 2021-től 95 gramm lenne, ami a gyártói átlagra vonatkozik, ám a 154/170 grammos értéket a Suzuki nem tudja a jelenlegi modellkínálatával ellensúlyozni.

A követelményt csak akkor tudná teljesíteni, ha jelentős fejlesztéseket hajtana végre a Jimny-n, de ez valószínűleg nem éri meg, mert megdrágítja az autót. Ugyancsak nem éri meg eladni az autót változtatás nélkül, és kifizetni az emiatt kiszabott vaskos büntetéseket. A másik megoldás a motor teljesítményének visszafogását eredményező technológia lenne, ám ekkor a Jimny-ből egy olyan terepjáró formájú autó válna, ami alig megy el terepen, azaz elvesztené a használhatóságát.

Az eset azért is érdekes, mert a Jimny egyébként rendkívül sikeres modell, bizonyos szubkultúrákban egyenesen rajonganak érte, mert az igényeiknek éppen megfelel. Ennek következtében a Jimny iránt hagyományosan nagyobb kereslet mutatkozik, mint amit gyártani tudnak. Egyelőre minden jel arra mutat, hogy akinek van Jimny rendelése, az még imádkozhat, hogy idén megkapja az autót, 2021-es szállításra azonban már nem sok esély van. A Suzuki ezzel kapcsolatban hivatalosan csak annyit mond, hogy mindent megtesz a vásárlói igények kielégítésére.

Az esztergomi gyár egyébként a napokban jelentette be, hogy idén már 70 százalékban gyárt hibrid hajtású modelleket, és az unióba már csak ilyeneket exportál. (Jimny idehaza nem készül.)

Az autós közösségek most azon fanyalognak, hogy az Európai Unió szabad piacán minden autót el lehet adni – csak legyen háromhengeres, tojásformájú kompakt, esetleg kisméretű elektromos kapszula.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem lesz elektromos Dacia, de jönnek a gázos modellek, felár nélkülA Kínában gyártott elektromos modell a kivétel, egyébként túl drágává válna a Renault csoport itthon népszerű olcsó márkája.

Élet Vállalat emisszió Európai Unió Jimny kivezetés suzuki Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2023. január 30. 04:34 Élet, Vállalat

Hiánycikk lett a fagyasztóláda, az árstopolt húsok felhalmozásának eszköze

A cukrot fel lehet polcozni a kamrában, de hova tegye az ember a csirkemellet? A fagyasztóláda ma a magyar vásárlók slágerterméke.

Torontáli Zoltán
2023. január 25. 15:36 Élet, Világ

Ha továbbra is ekkora autókat veszünk, akkor szét kell bányászni a Földet, hogy elektromosak lehessenek

Közel lehetetlent vetnek fel környezettudósok egy új tanulmányban: mi lenne, ha kevesebbet autóznánk, kisebb kocsikkal?

Hajdu Miklós
2023. január 23. 12:38 Élet

Forrósodik a levegő a gáztűzhelyek körül, ez már a kormánypárti sajtónak is feladja a leckét

Bár nem foglalt állást a gázkészülékek tiltása mellett az amerikai kormány, már a magyar kormánypárti sajtó is a kérdést felkapva hergel a demokraták ellen, ráadásul Orbán Viktor kijelentésének ellentmondva.

Fontos

Hajdu Miklós
2023. január 29. 15:35 Tech

A techcégek válsága közben alakíthatja át az internetes kereséseket a ChatGPT

A Microsoftot és a Google-t is lépéskényszerbe hozta a ChatGPT megjelenése, miközben tízezreket bocsátanak el.

Jandó Zoltán
2023. január 29. 04:34 Adat, Vállalat

Százmilliárdokat költenek, hogy újra legyen értelme a lakossági napelemeknek, de ez sem elég

Nagyon látványosan pörög fel a hazai villamosenergia-hálózat fejlesztése, de a kormányon múlik, hogy meddig blokkolják a háztartási napelempiacot.

Stubnya Bence
2023. január 28. 15:45 Adat

Visszaesett a megújulók aránya az uniós energiafogyasztásban, de a számokat a tűzifaégetés is nagyon torzítja

2021-ben először fordult elő, hogy csökkent a megújulók aránya az uniós energiafogyasztáson belül. A számokat viszont jelentősen torzítja a biomassza felhasználása, amivel más bajok is vannak klímaszempontból.