Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2020. január 28. 16:44 Élet, Vállalat

Az uniós környezetvédelem kinyír egy népszerű Suzuki-modellt

A Suzuki brit kirendeltsége azt mondta a helyi sajtónak, nem hallott semmit arról, hogy a Jimny kisméretű terepjáró a jövőben bármikor új motort kaphatna. Ez azért fontos részlet, mert a Jimny sorsa ezzel végleg megpecsételődni látszik az Európai Unióban.

A népszerű kis terepjáró uniós piacokról való kivezetéséről egy hete találgatnak. Életben maradásának egyetlen záloga az lehetett volna, ha 2021-től átmenetileg haszonjárművet készítenek belőle, majd a jelenlegi 1,5 literes szívómotor helyébe egy környezetbarátabb hajtást helyeznek. Most azonban úgy tűnik, hogy ezt nem teszi meg a Suzuki.

A Jimny esete azért érdekes, mert jól mutatja, hogy az autógyártóknak milyen nehézséget okoz az egyre szigorúbb európai emissziós normáknak való megfelelés. A Jimny manuális váltóval kilométerenként 154 gramm szén-dioxiddal egyenértékű káros anyagot juttat a levegőbe, automata váltóval pedig 170 grammos a szennyezése. Az uniós előírás 2021-től 95 gramm lenne, ami a gyártói átlagra vonatkozik, ám a 154/170 grammos értéket a Suzuki nem tudja a jelenlegi modellkínálatával ellensúlyozni.

A követelményt csak akkor tudná teljesíteni, ha jelentős fejlesztéseket hajtana végre a Jimny-n, de ez valószínűleg nem éri meg, mert megdrágítja az autót. Ugyancsak nem éri meg eladni az autót változtatás nélkül, és kifizetni az emiatt kiszabott vaskos büntetéseket. A másik megoldás a motor teljesítményének visszafogását eredményező technológia lenne, ám ekkor a Jimny-ből egy olyan terepjáró formájú autó válna, ami alig megy el terepen, azaz elvesztené a használhatóságát.

Az eset azért is érdekes, mert a Jimny egyébként rendkívül sikeres modell, bizonyos szubkultúrákban egyenesen rajonganak érte, mert az igényeiknek éppen megfelel. Ennek következtében a Jimny iránt hagyományosan nagyobb kereslet mutatkozik, mint amit gyártani tudnak. Egyelőre minden jel arra mutat, hogy akinek van Jimny rendelése, az még imádkozhat, hogy idén megkapja az autót, 2021-es szállításra azonban már nem sok esély van. A Suzuki ezzel kapcsolatban hivatalosan csak annyit mond, hogy mindent megtesz a vásárlói igények kielégítésére.

Az esztergomi gyár egyébként a napokban jelentette be, hogy idén már 70 százalékban gyárt hibrid hajtású modelleket, és az unióba már csak ilyeneket exportál. (Jimny idehaza nem készül.)

Az autós közösségek most azon fanyalognak, hogy az Európai Unió szabad piacán minden autót el lehet adni – csak legyen háromhengeres, tojásformájú kompakt, esetleg kisméretű elektromos kapszula.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNem lesz elektromos Dacia, de jönnek a gázos modellek, felár nélkülA Kínában gyártott elektromos modell a kivétel, egyébként túl drágává válna a Renault csoport itthon népszerű olcsó márkája.

Élet Vállalat emisszió Európai Unió Jimny kivezetés suzuki Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2020. február 15. 13:19 Élet

Súlyosan alulbecsülték, hogy a tehetősek mennyi ételt dobnak ki

Az éghajlatot és a saját pénztárcánkat is védenénk, ha jobban átgondolnánk, hogy mennyit főzünk és vásárolunk.

Torontáli Zoltán
2020. február 15. 07:45 Élet

Melyik inkább környezetbarát, a szappan vagy a tusfürdő?

Elég egyértelműnek látszik, hogy a kettő közül melyik terheli kevésbé a környezetet, de azért mégis van egy-két csavar a dologban.

Váczi István
2020. február 13. 10:26 Élet

Nem vették a csökkentett cukortartalmú csokit, kivonja a Nestlé

A gyenge forgalmi adatok miatt felhagy a Nestlé a csökkentett cukortartalmú Milkybar Wowsomes csokoládék forgalmazásával.

Fontos

Avatar
2020. február 16. 17:24 Közélet

Azért beszélnek megosztó témákról a politikusok, mert csak így figyelünk rájuk

Sok lényeges kérdésről nem tájékozódunk, mert ezek nem elég megosztóak, és ezért a politikusok sem foglalkoznak ezekkel a témákkal.

Váczi István Bucsky Péter
2020. február 16. 07:47 Közélet

Moszkvában és Szófiában is olcsóbb a metrókocsi-felújítás, mint Budapesten

Ha nem a beszerzést álcázzák felújításnak, akkor egészen szerény összegből is kijöhet a művelet.

Váczi István Stubnya Bence
2020. február 14. 18:08 Vállalat

Nyereséges is lehetett volna a bezárásra ítélt, de a kormány szerint még megmenthető gyár

Az 1200 embert foglalkoztató üzem a méretes veszteség ellenére valójában nem is teljesített olyan rosszul a legutóbbi megismerhető évében.