Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. június 17. 16:46 Vállalat

Megépítik a gépet, amellyel egy fapados is elrepülhet Budapestről Amerikába

Nem vesztegette az időt az Airbus, már a párizsi légi szalon elején bejelentette, hogy megépíti az egyebek mellett a Wizz Air által is használt A321-es gépének igazán hosszú távú járatokra optimalizált változatát. Ezt azért övezi különösen nagy várakozás, mert ez lehet az első olyan keskeny törzsű (egyfolyosós) típus, amely leszállás nélkül teheti meg a Közép-Európa és Észak-Amerika közötti távolságot.

A vállalat közleménye szerint az A321XLR*Extra long range, utalva a különlegesen nagy hatótávolságra. nevű gép 2023-ban áll majd szolgálatba, hatótávolsága pedig 8700 kilométer lesz, 15 százalékkal több, mint az A320-as típuscsalád jelenlegi távolsági csúcstartójának, az A321LR-nek. Ez egyébként szintén újnak számít, tavaly év elején kezdték tesztelni, amihez akkor a Boeing is gratulált.

Az Airbus szerint ez – párosulva az új hajtóművek által biztosított hatékonysággal – lehetővé teszi a légitársaságoknak, hogy olyan hosszabb és kevésbé zsúfolt útvonalakat repüljenek, amelyeknél most még széles törzsű típusokra van szükség. Például megtehetik az utat India és Európa, Kína és Ausztrália, valamint a már említett Közép-Európa és az Egyesült Államok között. Erről készítettek egy illusztrációt is:

Forrás: Airbus

Itt ugyan Róma szerepel, de a megadott hatótávolság alapján egyértelmű, hogy a gép a nagyjából 7000 kilométeres Budapest-New York távolságra is alkalmas lesz, és más városokat is elérhet az amerikai keleti parton. Vagyis elméletileg például a Wizz Air számára is megnyithatja Észak-Amerikát vagy ázsiai célpontokat is ugyanezen a hatótávolságon belül.*Ehhez ugyanakkor országok közötti légi megállapodásra is szükség van.

Budapestről indulva jelenleg Dubaj a Wizz Air legtávolabbi – durván 4000 kilométeres repülőútra lévő – célpontja, és ez téli nyaralójáratként olyan sikeres, hogy október 27-től a jelenlegi heti kettő helyett a hét minden napján közlekedik majd. Más kérdés, hogy ez a mostani gépek hatótávolságának annyira a szélén van, hogy bizonyos telítettség fölött és időjárási viszonyok közepette a csomagok egy része egy-két esetben lemarad.

Ebből a szempontból is jól jönne, hogy az A321XLR nagyobb hatótávolságát olyan változások teszik lehetővé, mint például a módosított futóművek – amelyek nagyobb, 101 tonnás maximális felszállótömeget engednek meg -, valamint az optimalizált hátsó-középső üzemanyagtartály, amely a korábbi megoldásnál kevesebb helyet vesz el a poggyászok és az áruk elől.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkLehet, hogy nem férsz el a fapados székén, de kíméled a környezetetAzok a légitársaságok járulnak hozzá a legkevésbé a klímaváltozáshoz, amelyek korszerű gépeket használnak és a lehető legtöbb embert zsúfolják fel a fedélzetre.

Ezzel együtt persze a Wizz Air üzletpolitikájától függ a döntés, hogy rendel-e majd ebből a típusváltozatból, és felveszi-e adott esetben Észak-Amerikát a célpontok közé. A cég 256 darabos A321neo*A neo az új hajtóművekkel ellátott gépek jele (new engine option), a 256 darab egy kisebb részét már leszállította az Airbus.-rendelésállományán belül jelenleg nincs nagy hatótávolságú verzió, és kérdésemre annyit írt csak a légitársaság, hogy hagyományosan nem kommentálja a hosszú távú járatokkal kapcsolatos találgatásokat.

A magyar származású Steven F. Udvar-Hazy*Udvarházy Ferenc István 1946-ban Budapesten született, családjával együtt 1956-ban hagyta el az országot. mindenesetre bizalmat szavazott az A321XLR-nek, az általa alapított és vezetett Air Lease egy százdarabos rendelés keretében 27-et kötött le. Ezt sokan egyfajta jóváhagyásnak veszik a piac részéről, mivel a repülőgéplízing-ágazatot létrehozó szakember döntéseit ma is sokan mértékadónak tartják.

Az Airbus bejelentése lépéskényszerbe hozza a Boeingot, amely jó ideje mérlegeli egy hasonló tulajdonságokkal rendelkező gép kifejlesztését, ami nagyjából 15 milliárd dollárba kerülne. Egyelőre azonban a vállalatnál mindenki azon dolgozik, hogy a két szerencsétlenség után három hónapja a földre parancsolt 737 Max gépei számára minél előbb visszaszerezze a repülési engedélyt.

A Boeing leendő gépének valószínű vevői között emlegetett JetBlue és Norwegian pénteken sürgették az amerikai gyártót, hogy kezdjen bele a megvalósításba. Reményeik szerint ennek olyan paraméterei lesznek – közel 9300 kilométeres hatótávolság és akár 270 férőhely –, amelyekkel a 240 főre és 8700 kilométerre képes A321XLR nem tud majd versenyezni. Dennis Muilenburg Boeing-vezér korábban azt mondta a Bloombergnek, hogy a gép 2025 körül állhat szolgálatba.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA matematika megmondja, miért nem viheted fel a repülőre a kézipoggyászodatNincs elég tárolórekesz és nincs kényszerítő szabály sem. Viszont őrült jó üzletet lehet csinálni a kézipoggyászos felfordulásból.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Vállalat a321xlr Airbus Boeing párizsi légi szalon wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Vállalat

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Jandó Zoltán
2024. november 14. 06:01 Pénz, Vállalat

Atlantiszi pénzt forgató csalók terepe az ezermilliárdos magyar cégeket duzzasztó biznisz

Világszerte pénzügyi csalók repültek rá a 70-es években kibocsátott brazil nemzeti kincstárjegyekre, és igyekeznek pénzt csinálni belőlük.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.